03.02.2015
Dovoľujem si Vás požiadať o zodpovedanie na nasledujúce otázky ohľadne trate ŽSR č.181: Je v pláne zvyšovanie traťovej rýchlosti na tejto trati alebo aspoň niektorých úsekov zo zníženou rýchlosťou?
Nie, zatiaľ nie je plánované zvyšovanie rýchlosti z dôvodu nedostatku financií a vysokých nákladov na rekonštrukciu trate (odpoveď aj nižšie). Ale v rámci hlavnej činnosti plánujeme zvýšiť rýchlosť v oblasti priecestí, kde sú momentálne nevyhovujúce rozhľadové pomery, alebo sa buduje zabezpečenie nechránených priecestí (km 8,187; a 28,414).
Na trati je niekoľko úsekov zo zniženou rýchlosťou aj z dôvodu neprehľadnosti v blízkosti železničných priecestí, väčšina týchto pomalých jázd vznikla po veľkej nehode pri Polomke, sleduje sa účinnosť takto zavedených opatrení? Aké paramatre musia nastať aby sa pomalá jazda kvôli priecestiu mohla zrušiť. Sú tieto opatrenia časovo ohraničené?
Posudzovanie, kontrola, činnosti pri správe a údržbe sú na ŽSR vykonávané v zmysle interných predpisov, kde sú presne stanovené technické podmienky pre železničné priecestia a prechody. Opatrenia sú riešené investičnými akciami - rieši sa zabezpečenie (Priecestné zabezpečovacie zariadenie) investičnou akciou na nechránenom priecestí v km 8,187 Párnica s predpokladom uvedenia do prevádzky je rok 2016.
Kedy budú na zastávkách a staniciach trate č.181 inštalované automatické informačné zariadenia hlasové alebo textové, ktoré by napr. okrem bežných informácii o príchode vlaku podávali aj informácie o jeho meškaní aby sa cestújúci mohli podľa tohoto zariadiť?
V rámci uvedenej trate je v investičnom pláne ŽSR na roky 2015 – 2017 plánovaná investičná akcia „Výstavba informačného systému pre cestujúcu verejnosť v ŽST Kraľovany“ s predpokladaným ukončením v roku 2016. V úseku trate Kraľovany -Trstená nie je v najbližšom plánovacom období, vzhľadom na nedostatok finančných prostriedkov, zatiaľ uvažovaná žiadna ďalšia investícia na výstavbu automatického informačného hlasového a vizuálneho zariadenia pre cestujúcich.
Aké množstvo investícií by si na trati č.181 vyžiadalo zvýšenie maximálnej traťovej rýchlosti o 10km/h, 20km/h, 30km/h a o koľko by uvedené zvýšenie rýchlosti skrátilo priemernú jazdnú dobu.
Skrátenie jazdnej doby cez zvýšenie rýchlosti - ide tu o úvahy (Ministerstvo dopravy výstavby a regionálneho rozvoja SR) ale ide aj o finančné krytie - zvýšenie rýchlosti by bolo neefektívne vzhľadom k nákladom a skráteniu jazdnej doby v kontexte vyťaženia trate. Len v úseku Kraľovany – Párnica by muselo dôjsť k novej trase, pravdepodobne tunely, resp. mosty... Len na ilustráciu – rekonštrukcia jedného priecestia stojí 60 000 – 80 000 € (podľa dĺžky) ... rámcové investičné náklady bez náročných umelých stavieb sa pohybujú na koľaj cca 1 300 000 – 1 500 000 Eur/km + v prípade predpokladu elektrifikácie TV ... 180 – 200 000 Eur/km ...
Aké sú alternatívy vplyvu modernizácie hlavného ťahu trate č.180 na trat č.181
V súčasnosti sú na úrovni štúdie spracované dve základné varianty a ich vplyv na trať č. 181 uvádzame v nasledovných odrážkach:
... trasovanie cez ŽST Kraľovany, tzn. prestup z rýchlikov Bratislava – Žilina – Košice a osobných vlakov Žilina – Košice na osobné vlaky Kraľovany – Trstená v ŽST Kraľovany,
... trasovanie mimo ŽST Kraľovany (južne od Kraľovian), predĺženie trate Trstená – Kraľovany po ŽST Turany a zapojenie do trate Žilina – Košice v ŽST Turany, dôsledky:
... prestup z rýchlikov Bratislava – Žilina – Košice na osobné vlaky Turany – Trstená v ŽST Vrútky, resp. Turany,
... prestup z osobných vlakov Žilina – Košice na osobné vlaky Turany – Trstená v ŽST Turany.