Oficiálna web stránka Železnice Slovenskej republiky
[Zobrazuje sa alternatívna textová, blind friendly verzia stránky] Prejsť na grafickú verziu.


Titulok: Miestna železnica Prešov - Bardejov

Pokračuj v čítaní alebo preskoč na hlavné menu. Iné možnosti: Prejdi na Hlavné sekcie; Vyhľadávanie; Kontakty ŽSR; Pätičku stránky.


Výstavba a prevádzkovanie miestnej železnice zo stanice KBŽ v Prešove do Bardejova bola Adamovi Bornemiszovi a dr. Fridrichovi Piufsichovi povolená nariadením MO č. 73590/92.VI.7. Koncesionári zamýšľali predĺžiť železnicu cez Dukliansky priesmyk do Gorlíc, pre nedostatok prostriedkov však od tohto zámeru upustili. V priebehu výstavby došlo ku zmene v situovaní stanice v Bardejove, ktorá mala byť pôvodne vzhľadom na náročný terén umiestnená asi 4 km od mesta. Predĺženie železnice o 2,9 km – na 45,1 km – však napokon umožnilo situovať stanicu bližšie k mestu.

Výstavba trate bola náročná a vyžiadala si budovanie zárezov a násypov hĺbky, resp. výšky až 7 metrov. Na trati bolo 8 staníc a 3 zastávky s 8 výpravnými budovami a 1čakárenským prístreškom, rušňové remízy boli umiestnené vo Vyšných Raslaviciach a Bardejove. Na šírej trati, ktorú križovalo 85 úrovňových priecestí, 1 nadchod a 3 podchody, bolo 19 strážnych stanovíšť. Výstavba železnice stála 2 840 000 K a prvý vlak po nej prešiel 11.12.1893.

Prevádzku na železnici vykonávala ešte v roku 1896 spoločnosť vo vlastnej réžii, neskôr ju však prevzala KBŽ. Dopravu tu zabezpečovali 3 rušne, vyrobené lokomotívkou Budapest v roku 1893 (výr. č. 495 – 497). KBŽ ich zaradila do triedy XII a pridelia im inventárne čísla 531 – 533. ČSD im neskôr pridelili čísla 310.511 – 310.513.

© ŽSR - Železničné telekomunikácie na základe publikácie: Dejiny železníc na území Slovenska. 
Vedúci autorského kolektívu Ing. Jiří Kubáček CSc.



Právne dokumenty

Integer aliquam elit vitae turpis sagittis varius. Proin vitae semper dui. Vestibulum sit amet massa metus. Integer semper, eros id sollicitudin bibendum

Zobraziť dokumenty