Oficiálna web stránka Železnice Slovenskej republiky
[Zobrazuje sa alternatívna textová, blind friendly verzia stránky] Prejsť na grafickú verziu.


Titulok: Miestna železnica v údolí Žitavy

Pokračuj v čítaní alebo preskoč na hlavné menu. Iné možnosti: Prejdi na Hlavné sekcie; Vyhľadávanie; Kontakty ŽSR; Pätičku stránky.


Prvý návrh na výstavbu železnice v údolí Žitavy podalo mesto Zlaté Moravce už v roku 1871. Verejnoprávna obchôdzka trate sa však uskutočnila až v roku 1891 v súvislosti s posudzovaním návrhu Valéra Smialkowského, majiteľa kúpeľol v Rajci, na výstavbu veľkej siete úzkorozchodných železníc Žilina – Rajecké Teplice – Prievidza – Zlaté Moravce – Nové Zámky a Levice – Hlohovec – Holíč. Po zamietnutí tohto návrhu bola koncesia pre výstavbu a prevádzkovanie trate s normálnym rozchodom medzi Šuranmi, Vráblami a Zlatými Moravcami udelená v roku 1893 nariadením MO č. 20091/93.IV.28 koncesionárom Štefanovi Keglevichovi, firme Soenderop a spol. a Michalovi Pollacsekovi. Dodatočná koncesia pre výstavbu a prevádzkovanie trate Zlaté Moravce – Topoľčianky bola udelená tým istým koncesionárom nariadením MO č. 36724/95.V.16 ako dodatok koncesie z roku 1893.

Na tratiach Šurany – Zlaté Moravce a Zlaté Moravce – Topoľčianky bolo 7 staníc a 2 zastávky. Vybudovalo sa 7 výpravných budov, 14 skladov, 1 remíza rušňov a 14 strážnych stanovíšť. Na trati bolo 87 mostných objektov s celkovou svetlosťou 350 m, z toho 3 najväčšie mosty s rozpätiami 15,4 a 50 m mali drevenú konštrukciu. Zo 69 úrovňových priecestí boli závorami vybavené iba dve. V súvislosti s výstavbou železnice bola rozšírená železničná stanica Šurany. Výstavba železnice stála celkom 3 234 000 K. Prevádzka na trati Šurany – Zlaté Moravce sa začala 7.9.1894 na úseku Zlaté Moravce – Topoľčianky sa jazdilo od 21.9.1895.

© ŽSR - Železničné telekomunikácie na základe publikácie: Dejiny železníc na území Slovenska. 
Vedúci autorského kolektívu Ing. Jiří Kubáček CSc.



Právne dokumenty

Integer aliquam elit vitae turpis sagittis varius. Proin vitae semper dui. Vestibulum sit amet massa metus. Integer semper, eros id sollicitudin bibendum

Zobraziť dokumenty