Oficiálna web stránka Železnice Slovenskej republiky
[Zobrazuje sa alternatívna textová, blind friendly verzia stránky] Prejsť na grafickú verziu.


Titulok: Miestna železnica Sopron - Bratislava

Pokračuj v čítaní alebo preskoč na hlavné menu. Iné možnosti: Prejdi na Hlavné sekcie; Vyhľadávanie; Kontakty ŽSR; Pätičku stránky.


S myšlienkou výstavby železnice medzi dvoma najväčšími mestami západného Uhorska sa zaoberalo viac spoločností i podnikateľov. Hoci niektorí z nich získali povolenie na prípravné práce, svoje zámery nerealizovali – odradzoval ich vysoký náklad na premostenie Dunaja. Výstavba trate sa začala až potom, čo tento most cez Dunaj vybudovala Zadunajská miestna železnica.

Koncesiu na výstavbu a prevádzkovanie tejto trate napokon získali na základe zákonného článku č. XXVIII/1896 nariadením MO č. 70718/96.XI.15 Jozef Haller a Matej Laschober. Povoľovala postaviť trať, vychádzajúcu zo šopronskej stanice GySEV a smerujúcu cez Wulkaprodersdorf (GySEV), Parndorf (MÁV) a Petržalku (Zadunajská miestna železnica) do stanice Bratislava – Nové Mesto (MÁV, neskôr Bratislava – Nivy).

Na základe peážnych zmlúv použila spoločnosť v úseku Sopron –Wulkaprodersdorf trať GySEV a v úseku Petržalka – Nové Mesto trať Zadunajskej miestnej železnice. Postačilo jej preto vybudovať iba železnicu Wulkaprodersdorf – Petržalka (64,4 km) a odbočku zo Schützen am Gebirge do Rustu (5,8 km). Spojenie medzi Petržalkou a Wulkaprodersdorfom bolo otvorené 18.12.1897, do Rustu sa začalo jazdiť o tri dni neskôr.

Na trati bolo 14 staníc a 2 zastávky. Vybudovalo sa na nej 14 výpravných budov, 12 skladov, 13 nekrytých nákladísk, 1 remíza rušňov a 20 strážnych stanovíšť. Zo 123 úrovňových priecestí boli kryté závorami iba dve. Železnica bola postavená za 5 700 000 K.

©  ŽSR - Železničné telekomunikácie na základe publikácie: Dejiny železníc na území Slovenska. 
Vedúci autorského kolektívu Ing. Jiří Kubáček CSc



Právne dokumenty

Integer aliquam elit vitae turpis sagittis varius. Proin vitae semper dui. Vestibulum sit amet massa metus. Integer semper, eros id sollicitudin bibendum

Zobraziť dokumenty