Oficiálna web stránka Železnice Slovenskej republiky
[Zobrazuje sa alternatívna textová, blind friendly verzia stránky] Prejsť na grafickú verziu.


Titulok: Železnica Topoľčany - Bošany - Trenčín

Pokračuj v čítaní alebo preskoč na hlavné menu. Iné možnosti: Prejdi na Hlavné sekcie; Vyhľadávanie; Kontakty ŽSR; Pätičku stránky.


Trať v tejto trase sa mala stať súčasťou Uhorskej severozápadnej železnice, projektovanej H. B. Strousbergom už v roku 1870. Zámer však nebol uskutočnený a prípravné práce na výstavbe železnice spájajúcej Topoľčany a Trenčín sa na naliehanie miestnych podnikateľov, najmä Adolfa Schmitta, bratov Thonetovcov a Mikuláša Zaya, usilujúcich o rozšírenie odbytových možností pre výrobky svojich tovární – bošanských garbiarní, továrne na ohýbaný nábytok vo veľkých Uherciach a sklárne v Uhrovci, rozbehli až v prvej polovici 90. rokov. Po stanovení trasy železnice bola koncesia udelená MO č. 58777/99.VIII.5 koncesionárovi Ing. Izidorovi Környeimu z Budapešti. Trať lokálnej železnice začínala v stanici Topoľčany, avšak úsek medzi Topoľčanmi a Bošanmi používala na základe peážnej zmluvy spoločne so štátnou železnicou. Výstavba miestnej železnice sa uskutočnila v čase od 1.5.1900 do 17.8.1901.

Na 48,7 km dlhej trati, ktorej 80 % viedlo na stúpaní a 36 % v oblúkoch, bolo postavených dovedna 131 mostov a priepustov. Medzi stanicami Chynorany a Trenčín ležalo na trati 6 staníc, 4 nákladiská, 10 strážnych stanovíšť a 87 úrovňových priecestí, z ktorých boli kryté závorami iba 3. Výstavba železnice stála 4 670 000 K. Prevádzka na nej bola otvorená 18.8.1901. Vzhľadom na ťažké trakčné pomery tu slúžili výkonné tendrovky triedy XIVa MÁV (410.0 ČSD).

 

©  ŽSR - Železničné telekomunikácie na základe publikácie: Dejiny železníc na území Slovenska. 
Vedúci autorského kolektívu Ing. Jiří Kubáček CSc.



Právne dokumenty

Integer aliquam elit vitae turpis sagittis varius. Proin vitae semper dui. Vestibulum sit amet massa metus. Integer semper, eros id sollicitudin bibendum

Zobraziť dokumenty