Oficiálna web stránka Železnice Slovenskej republiky
[Zobrazuje sa alternatívna textová, blind friendly verzia stránky] Prejsť na grafickú verziu.


Titulok: Úzkorozchodná miestna železnica Ružomberok - Korytnica

Pokračuj v čítaní alebo preskoč na hlavné menu. Iné možnosti: Prejdi na Hlavné sekcie; Vyhľadávanie; Kontakty ŽSR; Pätičku stránky.


Drevo pre závod na spracovanie celulózy v Ružomberku sa spočiatku dopravovalo povozmi alebo plavením. Problém nedostatočnej kapacity a vysokej ceny takejto dopravy mohla vyriešiť železnica vedúca údolím riečky Revúcej a Korytnice, ktorá by súčasne výrazne zlepšila dopravné spojenie do korytnických kúpeľov. O výstavbe takejto železnice s možnosťou jej predĺženia do Banskej Bystrice uvažovalo mesto Ružomberok už v roku 1899, keď sa uznieslo, že dá pre jej stavbu k dispozícii pozemky, materiál a 70 000 K – za predpokladu, že železnica bude postavená s normálnym rozchodom.

Výstavba si vyžiadala vykonať rozsiahle zemné práce a postaviť cca 300 umelých stavieb, medzi nimi i oceľový most cez Váh s dĺžkou 75 m a ďalšie 4 mosty s dĺžkou 20 m. Na trati boli 4 stanice, 1 výhybňa a 1 zastávka. Stavebné náklady dosiahli 1 663 000 K. Prevádzka na železnici sa začala 5.6.1908. V roku 1910 dostala spoločnosť štátnu subvenciu 54 000 K na výstavbu vlečky do papierní v Bielom Potoku.

Drevo pre závod na spracovanie celulózy v Ružomberku sa spočiatku dopravovalo povozmi alebo plavením. Problém nedostatočnej kapacity a vysokej ceny takejto dopravy mohla vyriešiť železnica vedúca údolím riečky Revúcej a Korytnice, ktorá by súčasne výrazne zlepšila dopravné spojenie do korytnických kúpeľov. O výstavbe takejto železnice s možnosťou jej predĺženia do Banskej Bystrice uvažovalo mesto Ružomberok už v roku 1899, keď sa uznieslo, že dá pre jej stavbu k dispozícii pozemky, materiál a 70 000 K – za predpokladu, že železnica bude postavená s normálnym rozchodom.

Výstavba si vyžiadala vykonať rozsiahle zemné práce a postaviť cca 300 umelých stavieb, medzi nimi i oceľový most cez Váh s dĺžkou 75 m a ďalšie 4 mosty s dĺžkou 20 m. Na trati boli 4 stanice, 1 výhybňa a 1 zastávka. Stavebné náklady dosiahli 1 663 000 K. Prevádzka na železnici sa začala 5.6.1908. V roku 1910 dostala spoločnosť štátnu subvenciu 54 000 K na výstavbu vlečky do papierní v Bielom Potoku.

Výstavba si vyžiadala vykonať rozsiahle zemné práce a postaviť cca 300 umelých stavieb, medzi nimi i oceľový most cez Váh s dĺžkou 75 m a ďalšie 4 mosty s dĺžkou 20 m. Na trati boli 4 stanice, 1 výhybňa a 1 zastávka. Stavebné náklady dosiahli 1 663 000 K. Prevádzka na železnici sa začala 5.6.1908. V roku 1910 dostala spoločnosť štátnu subvenciu 54 000 K na výstavbu vlečky do papierní v Bielom Potoku.

Dopravu vlakov na železnici zabezpečovali 3 tendrové rušne s usporiadaním náprav D (Budapest, 1908, výr. č. 1993-1995), označené inventárnymi číslami 1-3. Remizované boli vo výhrevniach v Ružomberku a v Liptovskej Osade. V roku 1915 ich zabrali k. u. k. Heeresbahn (c. k. armádne železnice) a používali ich na území bývalej Juhoslávie. Naspäť sa už nevrátili. Nahradila ich štvornápravová tendrovka č. 4052 (neskôr U 45.002 ČSD).

Pôvodný vozňový park tvorilo 8 dvojnápravových osobných vozňov, 3 dvojnápravové kombinované služobné a poštové vozne, 18 oplenových podvozkov a skupina štvornápravových nákladných vozňov – 10 krytých, 14 plošinových a 11 vysokostenných.

©  ŽSR - Železničné telekomunikácie na základe publikácie: Dejiny železníc na území Slovenska. 
Vedúci autorského kolektívu Ing. Jiří Kubáček CSc.



Právne dokumenty

Integer aliquam elit vitae turpis sagittis varius. Proin vitae semper dui. Vestibulum sit amet massa metus. Integer semper, eros id sollicitudin bibendum

Zobraziť dokumenty