Oficiálna web stránka Železnice Slovenskej republiky
[Zobrazuje sa alternatívna textová, blind friendly verzia stránky] Prejsť na grafickú verziu.


Titulok: Miestna železnica Nitra - Zbehy - Radošina

Pokračuj v čítaní alebo preskoč na hlavné menu. Iné možnosti: Prejdi na Hlavné sekcie; Vyhľadávanie; Kontakty ŽSR; Pätičku stránky.


Nariadením MO 52781/909.VII.7 bola udelená firme G. Gregersen a synovia v Budapešti koncesia pre výstavbu a prevádzkovanie železnice spájajúcej Nitru a Radošinu. Na základe peážnych zmlúv použil koncesionár medzi Nitrou a Lužiankami trať štátnej železnice a medzi Lužiankami a Zbehami zasa trať Uhorskej severozápadnej miestnej železnice, takže ako novostavba vznikol iba úsek Zbehy – Radošina s vlečkou do radošinského kameňolomu. Neskôr sa uvažovalo o predĺžení trate do Piešťan, ale pre vysoké náklady sa zámer neuskutočnil.

Stavba bola v dôsledku vysokých nákladov na vyvlastnenie pozemkov a rozsiahlych zemných prác pomerne drahá – železnica s dĺžkou 24,8 km stála 2 503 000 K. Na trati s 5 stanicami, 2 nákladiskami, 3 zastávkami a 3 strážnymi stanovišťami bolo treba vybudovať celkom 73 mostov a priepustov. Zo 40 úrovňových priecestí bolo krytých závorami iba šesť. Prvý vlak prešiel po dokončenej železnici 26.11.1909.

©  ŽSR - Železničné telekomunikácie na základe publikácie: Dejiny železníc na území Slovenska. 
Vedúci autorského kolektívu Ing. Jiří Kubáček CSc.



Právne dokumenty

Integer aliquam elit vitae turpis sagittis varius. Proin vitae semper dui. Vestibulum sit amet massa metus. Integer semper, eros id sollicitudin bibendum

Zobraziť dokumenty