17.04.2025
Železničná infraštruktúra si vyžaduje nielen presnosť a technickú dokonalosť, ale aj pripravenosť na nečakané situácie. Práve na to slúži jeden z najdôležitejších zásahových prostriedkov ŽSR – nehodový vlak (NPP). Tento špeciálne vybavený nástroj zohráva kľúčovú úlohu pri riešení mimoriadnych udalostí, odstraňovaní následkov nehôd a pri obnove plynulosti železničnej dopravy.
ŽSR disponujú dvomi typmi zásahových jednotiek, a to nehodovým pomocným vlakom a nehodovou žeriavovou jednotkou. Prvé nehodové žeriavové jednotky v ŽSR vlastnili ešte v minulosti vtedajšie dva Mostné obvody. Vybavenie sa postupne rozširovalo a dnes k nim patria aj dve hnacie vozidlá a technika CNPP (cestné nehodové pomocné prostriedky), ktorá zahŕňa hydraulickú zostavu na spätné nasadenie vykoľajených vozňov.
Práca so špeciálnym vlakom si, samozrejme, vyžaduje aj špeciálnu prípravu, a preto si základné školenia zabezpečujú Železnice Slovenskej republiky vo vlastnej réžii, a to v Ústrednom inštitúte vzdelávania a psychológie. Zároveň Mostný obvod organizuje aj praktické výcviky vybraných zamestnancov s nehodovou technikou, ktoré sa konajú minimálne raz ročne.
O nasadení konkrétneho typu techniky rozhoduje riaditeľ Mostného obvodu na základe posúdenia rozsahu nehody a dostupných podkladov akými sú fotodokumentácia, hlásenie z miesta udalosti a i. Nie vždy je však potrebné nasadenie oboch jednotiek naraz, a tak sa výjazd koordinuje podľa povahy udalosti.
Všestranné využitie a špičkové vybavenie
Nehodový vlak (NPP) je technicky veľmi spoľahlivo vybavený. Súprava zahŕňa hnacie vozidlo, žeriav typu EDK 750, náraďové a ubytovacie vozne. K technickému vybaveniu patria zdviháky, nafukovacie vaky, hydraulické pumpy rôznych tonáží a ďalšie špeciálne nástroje. Vybavenie sa nachádza na dvoch základniach – v Košiciach a v Bratislave.
Každá nehodová udalosť je špecifická a jej priebeh nedokážeme dopredu presne určiť. Napríklad pri zrážkach s cestnou dopravou môže dôjsť aj k manipulácii so železničnou infraštruktúrou, avšak každý takýto zásah sa najskôr dôsledne dokumentuje. Nie je možné, aby súprava nehodového vlaku bola neustále v pohotovosti, ale v prípade mimoriadnej udalosti sa rýchlo sformuje odborná pracovná skupina, ktorá vyrazí na miesto. Začiatok prác povoľuje vyšetrovateľ nehodovej udalosti a zvyčajne ide o tím minimálne piatich špecialistov v závislosti od rozsahu zásahu.
Okrem zásahov pri nehodách sa vlak využíva aj pri zaťažovacích skúškach mostov, ako podpora investičnej výstavby alebo pri hlavnej činnosti Mostného obvodu. Bezpečnosť je aj v tomto smere pre manažéra infraštruktúry kľúčová.
Výjazdy nehodovým vlakom pri mimoriadnostiach sa určujú podľa potreby a rozsahu poškodenia infraštruktúry či nehody samotnej, preto nie je možné určiť ich presnú frekvenciu. Železnice Slovenskej republiky však už dnes počítajú s potrebou investície a modernizácie aj tohto vozového parku a v strednodobom horizonte plánujú obnoviť techniku, a to v závislosti od finančných možností.