Oficiálna web stránka Železnice Slovenskej republiky
[Zobrazuje sa alternatívna textová, blind friendly verzia stránky] Prejsť na grafickú verziu.


Titulok: Ba - Hlavná stanica - imobilní

Pokračuj v čítaní alebo preskoč na hlavné menu. Iné možnosti: Prejdi na Hlavné sekcie; Vyhľadávanie; Kontakty ŽSR; Pätičku stránky.


14.07.2016

Dobry den, chcel by som sa opytat kedy konecne ZSR planuje  prestavbu zeleznicnych nastupist v hlavnych dopravnych uzloch - Bratislava,Trnava,Trencin,Zilina,Liptovsky Mikulas, Kosice - na stav aby sa mohli aj postihnuti , starsi ludia a mamicky s detmi bezproblemovo dostat k nastupistiam. Minimalne viem, ze v Bratislave su vytahy ktore su asi len nakladne - mali by sa zrekonstruovat a spristupnit sirokej verejnosti . Kedy sa toto udeje??? Dokedy budu starsi ludia , mamicky s detmi a tazkymi kuframi musiet v nasom HLAVNOM MESTE - chodit po tych schodoch? Mame rok 2016. Prosim aby sa to neodkladne riesilo a to hned. VCERA BOLO NESKORO. JE TO ABSOLUTNE NEPRIJATELNE TATO SITUACIA. KED SA PREVEZIETE DO NEDALEKEHO MARCHEGGU CO JE DEDINA HNED ZA HRANICAMI VO VYSPELEJ KRAJINE - v RAKUSKU - TAM MATE NASTUPISTIA TAKE AKE MAJU BYT. Pridete do BA - hlavneho mesta bananalandu a basternakladnu a koniec sveta. HANBA!!!!!! A to ani nehovorim v akom hroznom az otrasnom stave je budova hlavnej stanice v BA. Kvoli neschopnosti manazmentu sa budova nezmenila 30 ak nie viac rokov. Je to tam akurat presiaknute zapachom po... a reklamnym smogom. KEDY SA TOTO ZMENI KONECNE? KEDY???? Zeleznice planuju vybudovanie terminalov po BA za nehorazne peniaze a nasa hlavna stanica je katastrofalnom stave. Za ZLOMOK Z TEJ CENY CO SA TAM PLANUJE DAT BY SA TO DALO VYRIESIT. DALO BY SA TO VYRIESIT PODLA MNA AJ ZA CENU JEDNEJ PROJEKTOVEJ DOKUMENTACIE KTORA SA TERAZ ROBI.  ALE TO BY STE UROBILI NAOZAJ NIECO PRE LUDI A NIE PRE SEBA - takze je to zrejme politicky nepriechodne. 

Väčšina zo železničných staníc v Bratislave ( s výnimkou žst Bratislava Petržalka a Bratislava Nové Mesto) potrebuje rekonštrukciu. ŽSR plánovali a počítali s rekonštrukciou žst BA hlavná stanica, ako aj Bratislava Predmestie a Bratislava Vinohrady. Zrekonštruovaná už bola žst Bratislava Predmestie, ktorej stav bol dezolátny, nevyhovovala ani po stránke technickej, technologickej, ani estetickej, veľkým problémom boli bezdomovci, prevalené hrany nástupíšť ohrozovali cestujúcu verejnosť. S využitím tejto železničnej stanice sa počíta aj v rámci jej zapojenia do projektu integrovaného dopravného systému v Bratislave ( V rámci TIOP sa plánuje vybudovať 7 nových železničných zastávok).

ŽST Bratislava Vinohrady mala byť rekonštruovaná v rámci Operačného programu doprava. Uvažovalo sa s úpravou traťových koľají v smere na Bratislavskú hlavnú stanicu aj na Raču, ďalej s predĺžením nástupíšť a jej výškovou úpravou, do úvahy prichádzalo aj prepojenie zastávky Bratislava Vinohrady so žst  Bratislava Predmestie tak, aby cestujúca verejnosť mala pohodlný prístup aj na zastávku, aj na stanicu. Vzhľadom na to, že podmienkou na čerpanie fondov EÚ je štúdia realizovateľnosti, museli ŽSR najprv súťažiť zhotoviteľa takejto štúdie a následne bude štúdia spracovaná. Do budúcna však určite ŽSR počítajú aj s rekonštrukciou žst Bratislava Vinohrady. 

ŽSR vrámci projektov rekonštrukcií pripravujú aj v ŽST Bratislava hl. stanica :

Z dôvodu, že projekt Predstaničného námestia zo strany mesta a externého investora nepokračuje podľa predpokladaného harmonogramu, ŽSR tu pripravujú 3 investičné akcie:

ŽST Bratislava hl. st., prístupy pre imobilných cestujúcich na nástupištia

V súčasnosti sa imobilní cestujúci dostanú na nástupište  cez  batožinový podchod v ŽST Bratislava hl. st., ktorý sa využíva ako skladový priestor, z časti ako doprava batožín a materiálu ku vlakom. Imobilní cestujúci využívajú batožinový podchod na prístup na nástupištia len po ohlásení sa vopred v sprievode prevádzkového pracovníka. Konštrukcia podchodu vykazuje poruchy v rozsahu tvoriacich sa trhlín, opadávania omietky a miestami je obnažená a skorodovaná armatúra, nie je vetraný, na niektorých miestach sú viditeľné priesaky vody. Realizáciou stavby bude zabezpečený prístup pre osoby so zníženou schopnosťou pohybu a orientácie na nástupištia v ŽST Bratislava hl. st. (realizáciou výmeny štyroch existujúcich nákladných výťahov na 1. – 4. nástupišti,  vybudovaním nového výťahu na 5. nástupišti), bude tiež realizovaná sanácie batožinového podchodu stavebnými úpravami, taktiež bude podchod vybavený oznamovacími zariadeniami pre cestujúcich. Realizácia by sa mala začať v budúcom roku.

Rekonštrukcia priestorov reštaurácie ŽST Bratislava hl. st., projektová dokumentácia

Hlavnou úlohou projektovej dokumentácie, ktorá je v štádiu pred schválením technického riešenia na ŽSR, je rekonštrukcia nevyužívaných priestorov bývalej reštaurácie z dôvodu potreby rozšírenia existujúcich priestorov v žst. Bratislava hlavná stanica pre cestujúcu verejnosť a s tým súvisiace zvýšenie kultúry a komfortu cestovania.

ŽST Bratislava hlavná stanica, plnenie štandardovDôvodom navrhovanej stavby je zabezpečenie štandardov železničnej stanice Bratislava hlavná stanica v zmysle nariadenia generálneho riaditeľa ŽSR č. 22/2013 k postupu implementácie štandardov vo vybraných železničných staniciach. Prístavba budovy je z 80-tich rokov minulého storočia. Technický stav konštrukcií a konštrukčných prvkov vykazuje poruchy spôsobené atmosferickými vplyvmi, opotrebením, poškodením.  Cieľom stavby je docieliť optimálne technické parametre objektu a zároveň odstrániť zreteľné technické nedostatky stavebných konštrukcií (obvodový plášť, výplňové konštrukcie, konštrukcie zastrešenia prístavby a prekrytia 1. nástupišťa), tým zabezpečiť vyšší štandard kultúry cestovania prislúchajúci železničnej stanici hlavného mesta SR a splnenie kritérií štandardov železničných staníc.

ŽST Vajnory

ŽST Vajnory, rekonštrukcia a plynofikácia  projektová dokumentácia – v rámci pripravovanej projektovej dokumentácie je riešená obnova prístupovej komunikácie ŽSR v dotyku so starou výpravnou budovou, výstavba spevnených plôch, sadových úprav , obnova chodníka pri krajnej koľaji pre bezpečný prístup zamestnancov ŽSR a  riešenie vhodného oplotenia po lávku, aby sa v koľajisku nepohybovali nepovolané osoby. Rieši sa svetelné označenie stanice, cyklostojisko, obojstranná podsvietená informačná tabula príchodov a odchodov vlakov, informačná tabuľa na peróne. 

Na základe telefonického rozhovoru by som Vás chcela požiadať o odpoveď na otázku, či ste pristúpili k nejakým špeciálnym opatreniam (bezpečnostným, kapacitným, prípadne iným) na Hlavnej stanici v Bratislave pred zajtrajším začiatkom predsedníctva Slovenska v Rade EÚ. 

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) pristúpili k predsedníctvu SR v Rade EÚ zodpovedne a prijali viaceré systematické opatrenia, ktoré majú prispieť k zvýšeniu kvality a kultúry cestovania v ŽSR Bratislava hlavná stanica, a to nielen na obdobie predsedníctva SR v Rade EÚ.

V prvom rade je to zvýšená kontrola a pravidelné čistenie verejných priestorov. Na základe spolupráce so železničnou políciou sa zvýši frekvencia hliadkovej činnosti na bratislavskej hlavnej stanici a v jej okolí, čo v najbližších dňoch ešte podporí pripravovaná zmluva so súkromnou bezpečnostnou službou. Tá bude hliadkovať na hlavnej stanici a mala by eliminovať pohyb neprispôsobivých osôb, ktorí svojou prítomnosťou neraz obťažujú cestujúcich a znepríjemňujú pobyt na hlavnej stanici. Tým sa zvýši aj kultúrnosť a čistota priestorov stanice. Táto bezpečnostná služba bude vykonávať dohľad na všetkých osobných železničných staniciach v uzle Bratislava. 

V rámci projektu zabezpečenia prístupu osôb s obmedzenou mobilitou boli zrekonštruované toalety pre imobilných, informačný a orientačný systém, prístupové rampy a zábradlia pre imobilných. Z budovy hlavnej stanice boli odstránené viaceré nefunkčné a neaktuálne reklamné plochy, podarilo sa sprevádzkovať viaceré prevádzky pre verejnosť. Vo vestibule stanice bola vymenená stará vzduchotechnika za novú, čo prispieva k tepelnej pohode vo vnútorných priestoroch. V celej stanici bolo skontrolované a vyčistené neónové osvetlenie, nefunkčné svetlá boli vymenené. V rohu pôvodnej historickej budovy bola odstránená pleseň na stene, vyriešilo sa aj zatekanie a opadávajúca omietka. V priestore medzi schodmi k električkám a staničnou budovou bola položená nová dlažba. Z múru pri pošte boli odstránené reklamné zariadenia, opravená omietka a daný nový náter. 

Na hlavnej stanici pribudli cyklostojany a v predstaničnom priestore ŽSR tento týždeň vymenili lavičky za nové, sektorové a doplnili sa nové smetné koše, čo tiež prispeje k zvýšeniu komfortu a kultúry cestovania pre cestujúcich v tejto stanici. Na vyhradenom parkovisku po pravej strane hlavnej stanice bola sfunkčnená závora pre zamedzenie prístupu autám bez povolenia.   

Všetky nástupištia na hlavnej stanici sú zrekonštruované a vyhovujú platným technickým a legislatívnym normám. V budove stanice je pre prípad nutnosti k dispozícii defibrilátor.

ŽSR budú pokračovať v ďalších prácach na zvýšenie kvality a kultúry cestovania na hlavnej stanici aj po skončení predsedníctva SR v Rade EÚ. Tie sú však už technologicky náročnejšie a ich realizácia sa v tomto období pripravuje. 

Vyššie uvedené zmeny sú však len čiastkovým a nie zásadným riešením dlhodobo nevyhovujúceho stavu Bratislavskej hlavnej stanice. Tým zásadným riešením mala byť už niekoľko rokov avizovaná komplexná rekonštrukcia hlavnej stanice a predstaničného námestia, ktorú má zrealizovať spoločnosť Transprojekt. ŽSR sú limitované platnou zmluvou s Transprojektom a stále odkladaným začiatkom tejto rekonštrukcie.





Právne dokumenty