Oficiálna web stránka Železnice Slovenskej republiky
[Zobrazuje sa alternatívna textová, blind friendly verzia stránky] Prejsť na grafickú verziu.


Titulok: Podvaly

Pokračuj v čítaní alebo preskoč na hlavné menu. Iné možnosti: Prejdi na Hlavné sekcie; Vyhľadávanie; Kontakty ŽSR; Pätičku stránky.


28.07.2015

Kedysi sa používali iba drevené podvaly, čím sa napúšťali, aby dlhšie vydržali? 

Podvaly sa v minulosti aj v súčasnosti   impregnujú kreozotovými olejmi na báze dechtu, ktorý vzniká destiláciou čiernouhoľného dechtu. Kreozotový olej  je impregnačná látka so 150 ročnou tradíciou. V súčasnosti  sú používané  kreozotové oleje WEI- typ B alebo typ C, ktoré sú menej škodlivé ako olej WEI  typu A, ktorý je na   ŽSR zakázané používať.

Sú ešte funkčné takéto staré podvaly, alebo sa už vymenili skoro všade?

Drevené podvaly sú ešte zabudované v tratiach  ŽSR. 

Ako je to s používaním drevených podvalov dnes?

V súčasnosti sa  používajú  na údržbu, to znamená, že sa vymieňajú lokálne podľa potreby železničnej infraštruktúry. Používajú sa aj pri  rekonštrukciách traťových a staničných koľají a výhybiek tam, kde je to opodstatnené.   

Ak sa používajú, tiež sa niečím napúšťajú aby mali dlhšiu životnosť?

Odpoveď  pri prvej otázke.

Dajú sa kdesi staré podvaly kúpiť?

Vyzískané a nepotrebné, užité drevené podvaly prechádzajú do majetku  ŽSR, ktoré  s nimi ďalej nakladajú v zmysle interných predpisov a súčasne platnej legislatívy SR. Pri ich prípadnom predaji musí žiadateľ deklarovať ich ďalšie použitie v súlade s podmienkami tvorby a ochrany životného prostredia.




Právne dokumenty