24.04.2014
ŽSR v I. štvrťroku 2014 vypracovali postup a analýzu finančných nárokov pre zabezpečenie implementácie jednotlivých štandardov železničných staníc a tratí, ktorá vychádza zo Zmluvy o prevádzkovaní železničnej infraštruktúry na roky 2014 – 2016.
Cieľom implementácie 17-tich štandardov vo vybraných 57 železničných staniciach je zvýšenie kvality infraštruktúry pre cestujúcu verejnosť, ako aj správy a údržby železničnej infraštruktúry, zvýšenie kultúry a podmienok cestovania a priblíženie sa úrovni železničných staníc moderným staniciam tretieho tisícročia.
Implementácia štandardov si bude vyžadovať v niektorých prípadoch komplexnú rekonštrukciu železničných staníc ale počíta aj s modernizáciu (koridorové trate) a revitalizáciu (počiny cudzích investorov). V takýchto prípadoch vzhľadom na časovú náročnosť takýchto investičných akcií sa predpokladá posun ich zavedenia.
Jednotlivé štandardy rozdelené podľa realizácie v rokoch 2015 a 2016:
|
|
|
|
|
Stanice so zavedenou úžitkovou alebo pitnou vodou musia byť v miestach určených pre verejnosť vybavené splachovacím WC Teplota vo vykurovaných čakárňach nesmie klesnúť pod +15°C Priestor stanice musí byť osvetlený najmenej 30 minút pred príchodom vlaku určeným cestovným poriadkom a najmenej 15 minút po jeho skutočnom odchode Stojiská pre bicykle |
|
|
|
|
Podať informácie o možnosti a spôsobe prepravy zdravotne postihnutých osôb vo vývesných cestovných poriadkoch Označenie železničných staníc logom manažéra Na každom nástupišti s mimoúrovňovým prístupom v stanici bude vyvesený plán radenia vlakov, ktoré majú štruktúrované radenie, ktoré stanica obsluhuje |
|
|
Priestory prístupné cestujúcej verejnosti určené na nástup a výstup do vlaku v zime pri snehovej pokrývke musia byť odhrnuté a pri ľadovici posypané v miere nevyhnutnej pre bezpečný pohyb cestujúcich (zabránenie možnosti vzniku úrazu) |
|
|
|
Všetky budovy a zariadenia umiestnené vo verejnosti prístupnom obvode stanice používané cestujúcou verejnosťou, ktoré sú nefunkčné alebo poškodené musia byť odstránené, ak nie je vážny konkrétny dôvod na ich ponechanie (v takom prípade musia byť vykonané urýchlene všetky opatrenia pre ich uvedenie do súladu s požiadavkami štandardov). Exteriér budov a prístreškov, steny podchodov, náter drobnej architektúry (lavičky, smetné koše apod.)musia byť v obvode stanice prístupnom cestujúcej verejnosti bez zjavných chýb celistvosti omietky, resp. náteru (odtieň náteru približne zhodný s pôvodným; nie sú prípustné grafity, viditeľné škvrny alebo zjavná hrdza) Exteriér - náter železničných zariadení (nástupištných hrán, osvetľovacích zariadení a pod.) v obvode stanice prístupnom cestujúcej verejnosti bez zjavných chýb celistvosti omietky resp. homogenity náteru (nie sú prípustné grafity, viditeľné škvrny alebo zjavná hrdza). Exteriér - ostatné vonkajšie priestory v obvode stanice prístupnej cestujúcej verejnosti musí byť bez odpadkov, spevnené plochy s celistvým povrchom bez akejkoľvek buriny a odpadkov, na trávnatých plochách v tomto obvode nesmie výška porastu mimo stromov a ozdobných kríkov nikdy prekročiť výšku 20 cm nad terénom |
|
Vybrané nástupištia stanice musia byť rozdelené na sektory kvôli lepšej orientácii cestujúcich
|
|
Popis jednotlivých štandardov
Vybavenosť železničných staníc
Umiestnenie lavičiek musí byť na všetkých krytých nástupištiach, vo vestibuloch staníc a čakárňach. V prípade, že sa v stanici nenachádza čakáreň, umiestnenie lavičiek vo vestibule nie je nutné.
Stanice so zavedenou úžitkovou alebo pitnou vodou musia byť na miestach určených pre cestujúcu verejnosť vybavené splachovacím WC. WC, môže byť uzamknuté, avšak kľúče musia byť cestujúcej verejnosti dostupné a informácia o mieste poskytnutia kľúča musí byť zabezpečená na vonkajších dverách WC.
Nameraná teplota v uzavretých miestnostiach čakární nesmie klesnúť pod + 15.
Priestor stanice musí byť osvetlený najmenej 30 minút pred príchodom vlaku určeným cestovným poriadkom a najmenej 15 minút po jeho skutočnom odchode.
Železničné stanice a zastávky budú vybavené stojanmi na bicykle.
Vzhľad a funkčnosť budov a zariadení
Všetky budovy a zariadenia umiestnené vo verejnosti prístupnom obvode stanice používané cestujúcou verejnosťou musia byť v plnej funkčnosti a bez nedostatkov vonkajšieho vybavenia. Vnútorné priestory pre cestujúcu verejnosť aj sklá okien sú pravidelne čistené od prachu, odpadkov, a akýchkoľvek iných nečistôt. Exteriér železničných staníc musí byť bez zjavných chýb celistvosti omietky, resp. náteru, taktiež plochy v okolí železničných staníc musia byť bez akejkoľvek buriny a odpadkov, výška porastu okrem stromov nesmie prekročiť výšku 20cm nad terénom.
Informovanosť cestujúcej verejnosti
Cestujúcim budú podané informácie o cestovnom poriadku daného traťového úseku, vrátane označenia dopravcu a kontaktu na neho. Informácie budú uvedené v slovenskom a anglickom jazyku. Taktiež budú doplnené informácie o možnosti a spôsobe prepravy zdravotne postihnutých osôb do vývesných cestovných poriadkov. Vybrané nástupištia stanice budú rozdelené na sektory, kvôli lepšej orientácii cestujúcich. Povinnosťou bude označenie železničných staníc logom manažéra. Na každom nástupišti s mimoúrovňovým prístupom v stanici musí byť vyvesený plán radenia vlakov, ktoré majú štruktúrované radenie, ktoré stanica obsahuje.
Bezpečnosť
V zime musia byť priestory pre verejnosť odhrnuté od snehu a pri ľadovici posypané v miere nevyhnutnej pre bezpečný pohyb cestujúcich.
Pre účely plnenia štandardu sú určené nasledovné železničné stanice:
|
OR Zvolen |
OR Žilina |
OR Trnava |
Čierna nad Tisou |
Zvolen os. st. |
Žilina |
Bratislava hl. st. |
Košice |
Banská Bystrica |
Čadca |
Trnava |
Haniska pri Koš. |
Levice |
Kraľovany |
Bratislava N. Mesto |
Bánovce n/Ondavou |
Lučenec |
Púchov |
Bratislava -Petržalka |
Humenné |
Brezno |
Trenčianska Teplá |
Devínska Nová Ves |
Prešov |
Fiľakovo |
Trenčín |
Galanta |
Kysak |
Horná Štubňa |
Liptovský Mikuláš |
Komárno |
Michaľany |
Jesenské |
Oravský Podzámok |
Kúty |
Poprad – Tatry |
Kozárovce |
Ružomberok |
Nitra |
Margecany |
Kriváň |
Vrútky |
Nové M. n/Váhom |
Spišská Nová Ves |
Úľany nad Žitavou |
|
Nové Zámky |
Slov. N. Mesto |
|
|
Štúrovo |
Mníšek n/Hnilcom |
|
|
Dunajská Streda |
Plešivec |
|
|
Jablonica |
Rožňava |
|
|
Nováky |
Slanec |
|
|
Prievidza |
Starý Smokovec |
|
|
Topoľčany |
Trebišov |
|
|
|
Vranov nad Topľou |
|
|
|
Sankcie za neplnenie štandardov železničných staníc
Vzhľadom na to, že štandardy železničných staníc sú po vzájomnej dohode zmluvných strán v roku 2014 pilotným riešením skvalitnenia infraštruktúry pre cestujúcu verejnosť, nebude sa počas tohto roka uplatňovať sankčný systém postihov za ich neplnenie. Do konca roka 2014 zmluvné strany stanovia sadzobník sankcií za neplnenie štandardov železničných staníc.
Náklady na vybudovanie štandardov železničných staníc.
Na všetkých vybraných železničných staniciach sa realizoval monitoring aktuálneho stavu a úrovne vybavenie a nedostatkov, komisie skontrolovali všetky vybrané železničné stanice a identifikovali chyby a nedostatky brániace dosiahnutiu stanovených štandardov. Výsledkom kontrol je vypracovaná komplexná analýza finančných aj technických nárokov na dosiahnutie stanovených štandardov.
Celkové identifikované predpokladané výdavky potrebné pre implementáciu štandardov železničných staníc podľa OR (oblastného riaditeľstva):
OR: |
SPOLU |
OR Košice |
5 237 979 |
OR Trnava |
2 996 882 |
OR Zvolen |
7 933 215 |
OR Žilina |
5 961 240 |
Celkový súčet |
22 129 316 |
Z celkových identifikovaných predpokladaných výdavkov je potrebné pre implementáciu štandardov železničných staníc pre rok 2014 (termín plnenia od 1.1.2015)
OR: |
SPOLU |
OR Košice |
720 537 |
OR Trnava |
143 756 |
OR Zvolen |
97 820 |
OR Žilina |
138 100 |
Celkový súčet za rok 2014 |
1 100 213 |
Celkové identifikované výdavky pre dosiahnutie štandardov s termínom plnenia do 1.1.2015 budú financované z vlastných zdrojov ŽSR a ŽSR majú na ich realizáciu dostatok financií.
Výdavky pre dosiahnutie štandardov s termínom plnenia k 1.1.2016 sú v tejto chvíli nad rámec finančných možností ŽSR. Možnosti a spôsob ich pokrytia bude predmetom rokovaní s MDVRR.