Oficiálna web stránka Železnice Slovenskej republiky
[Zobrazuje sa alternatívna textová, blind friendly verzia stránky] Prejsť na grafickú verziu.


Titulok: ŠTANDARDY ŽELEZNIČNÝCH STANÍC

Pokračuj v čítaní alebo preskoč na hlavné menu. Iné možnosti: Prejdi na Hlavné sekcie; Vyhľadávanie; Kontakty ŽSR; Pätičku stránky.


24.04.2014

 ŽSR v I. štvrťroku 2014 vypracovali postup a analýzu finančných nárokov  pre zabezpečenie implementácie jednotlivých štandardov železničných staníc a tratí, ktorá vychádza zo Zmluvy o prevádzkovaní železničnej infraštruktúry na roky 2014 – 2016. 

Cieľom implementácie 17-tich štandardov vo vybraných 57 železničných staniciach je  zvýšenie kvality infraštruktúry pre cestujúcu verejnosť, ako aj správy a údržby železničnej infraštruktúry, zvýšenie kultúry a podmienok cestovania a priblíženie sa úrovni železničných staníc moderným staniciam tretieho tisícročia.

Implementácia štandardov si bude vyžadovať v niektorých prípadoch komplexnú rekonštrukciu železničných staníc ale počíta aj s modernizáciu (koridorové trate) a revitalizáciu (počiny cudzích investorov). V takýchto prípadoch vzhľadom na časovú náročnosť takýchto investičných akcií sa predpokladá posun ich zavedenia.

 
Jednotlivé štandardy rozdelené podľa realizácie v rokoch 2015 a 2016:


ROK

 


ŠTANDARDY















Platnosť
od 1. januára 2015







Vybavenosť železničných staníc

 


Umiestnenie lavičiek so sektorovým sedením musí byť na všetkých krytých nástupištiach, vo vestibuloch staníc a  čakárňach

Stanice so zavedenou úžitkovou alebo pitnou vodou musia byť v miestach určených pre verejnosť vybavené splachovacím WC

Teplota vo vykurovaných čakárňach nesmie klesnúť pod +15°C

Priestor stanice musí byť osvetlený najmenej 30 minút pred príchodom vlaku určeným cestovným poriadkom a najmenej 15 minút po jeho skutočnom odchode 

Stojiská pre bicykle


Vzhľad  a funkčnosť budov a zariadení

 


Vnútorné priestory pre cestujúcu verejnosť budú pravidelne čistené od prachu, odpadkov a akýchkoľvek nečistôt;  sklá okien z obidvoch strán budú pravidelne čistené od prachu, viditeľných nečistôt a bez prekrytí nevhodnými materiálmi.





Informovanosť cestujúcej verejnosti  

 


Podať informácie o cestovnom poriadku daného traťového úseku prislúchajúceho k stanici vrátane označenia dopravcu a kontaktu na neho

Podať informácie o možnosti a spôsobe prepravy zdravotne postihnutých osôb vo vývesných cestovných poriadkoch

Označenie železničných staníc logom manažéra

Na každom nástupišti s mimoúrovňovým prístupom v stanici bude vyvesený plán radenia vlakov, ktoré majú štruktúrované radenie, ktoré stanica obsluhuje



Bezpečnosť

 

Priestory prístupné cestujúcej verejnosti  určené na nástup a výstup do vlaku v zime pri snehovej pokrývke musia byť odhrnuté a pri ľadovici posypané v miere nevyhnutnej pre bezpečný pohyb cestujúcich (zabránenie možnosti vzniku úrazu)













Platnosť
od 1. januára 2016













Vzhľad  a funkčnosť budov a zariadení

 


Všetky budovy a zariadenia umiestnené vo verejnosti prístupnom obvode stanice  používané cestujúcou verejnosťou musia byť bez viditeľných nedostatkov vonkajšieho vybavenia  a aj ich funkčnosti.

Všetky budovy a zariadenia umiestnené vo verejnosti prístupnom obvode stanice  používané cestujúcou verejnosťou, ktoré sú nefunkčné alebo poškodené musia byť odstránené, ak nie je vážny konkrétny dôvod na ich ponechanie (v takom prípade musia byť vykonané urýchlene všetky opatrenia pre ich uvedenie do súladu s požiadavkami štandardov).  

Exteriér budov a prístreškov, steny podchodov, náter  drobnej architektúry (lavičky, smetné koše apod.)musia byť v obvode stanice prístupnom cestujúcej verejnosti bez zjavných chýb celistvosti omietky, resp. náteru (odtieň náteru približne zhodný s pôvodným; nie sú prípustné grafity, viditeľné škvrny alebo zjavná hrdza)

Exteriér - náter železničných zariadení (nástupištných hrán, osvetľovacích zariadení a pod.)  v obvode stanice prístupnom cestujúcej verejnosti bez zjavných chýb celistvosti omietky resp. homogenity náteru (nie sú prípustné grafity, viditeľné škvrny alebo zjavná hrdza).  

Exteriér - ostatné vonkajšie priestory v obvode stanice prístupnej cestujúcej verejnosti musí byť bez odpadkov, spevnené plochy s celistvým povrchom bez akejkoľvek buriny a odpadkov,  na trávnatých plochách v tomto obvode nesmie výška porastu mimo stromov a ozdobných kríkov nikdy prekročiť výšku 20 cm nad terénom   


Informovanosť cestujúcej verejnosti  

 

 

Vybrané nástupištia stanice musia byť rozdelené na sektory kvôli lepšej orientácii cestujúcich

 

  

Popis jednotlivých štandardov

 Vybavenosť železničných staníc

 Umiestnenie lavičiek musí byť na všetkých krytých nástupištiach, vo vestibuloch staníc a čakárňach. V prípade, že sa v stanici nenachádza čakáreň, umiestnenie lavičiek vo vestibule nie je nutné.

Stanice so zavedenou úžitkovou alebo pitnou vodou musia byť na miestach určených pre cestujúcu verejnosť vybavené splachovacím WC. WC, môže byť uzamknuté, avšak kľúče musia byť cestujúcej verejnosti dostupné a informácia o mieste poskytnutia kľúča musí byť zabezpečená na vonkajších dverách WC.

Nameraná teplota v uzavretých miestnostiach čakární nesmie klesnúť pod + 15.

Priestor stanice musí byť osvetlený najmenej 30 minút pred príchodom vlaku určeným cestovným poriadkom a najmenej 15 minút po jeho skutočnom odchode.

Železničné stanice a zastávky budú vybavené stojanmi  na bicykle.

 

Vzhľad a funkčnosť budov a zariadení

 Všetky budovy a zariadenia umiestnené vo verejnosti prístupnom obvode stanice používané cestujúcou verejnosťou musia byť v plnej funkčnosti a bez nedostatkov vonkajšieho vybavenia. Vnútorné priestory pre cestujúcu verejnosť aj sklá okien sú pravidelne čistené od prachu, odpadkov, a akýchkoľvek iných nečistôt. Exteriér železničných staníc musí byť bez zjavných chýb celistvosti omietky, resp. náteru, taktiež plochy v okolí železničných staníc musia byť bez akejkoľvek buriny a odpadkov, výška porastu okrem stromov nesmie prekročiť výšku 20cm nad terénom.

 
Informovanosť cestujúcej verejnosti

Cestujúcim budú podané informácie o cestovnom poriadku daného traťového úseku, vrátane označenia dopravcu a kontaktu na neho. Informácie budú uvedené v slovenskom a anglickom jazyku. Taktiež budú doplnené informácie o  možnosti a spôsobe prepravy zdravotne postihnutých osôb do vývesných cestovných poriadkov. Vybrané nástupištia stanice budú rozdelené na sektory, kvôli lepšej orientácii cestujúcich. Povinnosťou bude označenie železničných staníc logom manažéra. Na každom nástupišti s mimoúrovňovým prístupom v stanici musí byť vyvesený plán radenia vlakov, ktoré majú štruktúrované radenie, ktoré stanica obsahuje.

 Bezpečnosť

 V zime musia byť priestory pre verejnosť odhrnuté od snehu a pri ľadovici posypané v miere nevyhnutnej pre bezpečný pohyb cestujúcich.


Pre účely plnenia štandardu sú určené nasledovné železničné stanice: 


OR Košice

OR Zvolen

OR Žilina

OR Trnava

Čierna nad Tisou

Zvolen os. st.

Žilina

Bratislava hl. st.

Košice

Banská Bystrica

Čadca

Trnava

Haniska pri Koš.

Levice

Kraľovany

Bratislava N. Mesto

Bánovce n/Ondavou

Lučenec

Púchov

Bratislava -Petržalka

Humenné

Brezno

Trenčianska Teplá

Devínska Nová Ves

Prešov

Fiľakovo

Trenčín

Galanta

Kysak

Horná Štubňa

Liptovský Mikuláš

Komárno

Michaľany

Jesenské

Oravský Podzámok

Kúty

Poprad – Tatry

Kozárovce

Ružomberok

Nitra

Margecany

Kriváň

Vrútky

Nové M. n/Váhom

Spišská Nová Ves

Úľany nad Žitavou

 

Nové Zámky

Slov. N. Mesto

 

 

Štúrovo

Mníšek n/Hnilcom

 

 

Dunajská Streda

Plešivec

 

 

Jablonica

Rožňava

 

 

Nováky

Slanec

 

 

Prievidza

Starý Smokovec

 

 

Topoľčany

Trebišov

 

 

 

Vranov nad Topľou

 

 

 

 

Sankcie za neplnenie štandardov železničných staníc

Vzhľadom na to, že štandardy železničných staníc sú po vzájomnej dohode zmluvných strán v roku 2014 pilotným riešením skvalitnenia infraštruktúry pre cestujúcu verejnosť, nebude sa počas tohto roka uplatňovať sankčný systém postihov za ich neplnenie. Do konca roka 2014 zmluvné strany stanovia sadzobník sankcií za neplnenie štandardov železničných staníc.

 Náklady na vybudovanie štandardov železničných staníc.

Na všetkých vybraných železničných staniciach sa realizoval monitoring aktuálneho stavu a úrovne vybavenie a nedostatkov, komisie  skontrolovali všetky vybrané železničné stanice a identifikovali chyby a nedostatky brániace dosiahnutiu stanovených štandardov. Výsledkom kontrol je vypracovaná komplexná analýza finančných aj technických nárokov na dosiahnutie stanovených štandardov.

Celkové identifikované predpokladané výdavky  potrebné pre implementáciu štandardov železničných staníc podľa OR (oblastného riaditeľstva):

OR:

SPOLU
(EUR)

OR Košice

5 237 979

OR Trnava

2 996 882

OR Zvolen

7 933 215

OR Žilina

5 961 240

Celkový súčet

22 129 316

 

Z celkových identifikovaných predpokladaných výdavkov je potrebné pre implementáciu štandardov železničných staníc  pre rok 2014 (termín plnenia od 1.1.2015)

OR:

SPOLU
(EUR)

OR Košice

720 537

OR Trnava

143 756

OR Zvolen

97 820

OR Žilina

138 100

Celkový súčet za rok 2014

1 100 213

 
Celkové identifikované výdavky pre dosiahnutie štandardov s termínom plnenia do  1.1.2015 budú financované z vlastných zdrojov ŽSR a ŽSR majú na ich realizáciu dostatok financií.

Výdavky pre  dosiahnutie štandardov s termínom plnenia  k 1.1.2016 sú v tejto chvíli nad rámec finančných možností ŽSR. Možnosti a spôsob ich pokrytia bude predmetom rokovaní s MDVRR.




Právne dokumenty