Do organizačnej schémy Výskumného ústavu železničného (VÚŽ) Praha, boli zaradené ako Výskumné a vývojové oblasti 5 a 6 (VVO 5 a VVO 6). Pracoviská pred začlenením do VÚŽ prešli viacerými reorganizáciami a do polohy VVO 5 a VVO 6 sa dostali cez rad organizačných predchodcov. Na počiatku bol pokyn ministra dopravy, ktorý svojím opatrením číslo 49618/58 zo 17. decembra 1958 rozhodol o rozšírení siete výskumno - vývojovej základne v rezorte dopravy. Na jeho základe náčelník Košickej a Bratislavskej dráhy v apríli a v máji 1959 zriadil pracoviská technického rozvoja (PTR) v Čiernej nad Tisou, vo Vrútkach a v Bratislave. |
|
V septembri 1963 minister dopravy rozhodol o vytvorení „Projekčného, konštrukčného vývojového pracoviska“ (PKVP) v Bratislave a vo Vrútkach, ktoré boli zriadené 1. októbra 1963. Ich základnou úlohou bolo zabezpečovať zvyšovanie technickej a ekonomickej úrovne vozňového hospodárstva a energetiky, vypracovávať technológie údržby a opráv, vyvíjať nové technologické zariadenia a zabezpečiť ich prototypovú výrobu. Minister dopravy svojim opatrením č. j. 14 041/66-4 zo dňa 30.6.1966 previedol s účinnosťou od 1.7.1966 zo Správy vozňového hospodárstva Ministerstva dopravy do PKVP-V v Bratislave výkonnú činnosť, spočívajúcu vo vykonávaní preberania železničných vozňov od výrobných podnikov pre ČSD. |
|
PKVP vykonávali svoju štatutárnu činnosť do konca roku 1971, t.j. do ďalšej reorganizácie výskumnej a vývojovej základne v rezorte federálneho ministerstva dopravy. Minister dopravy ČSSR svojim výnosom č. j. 54 733/71-0 25 zo dňa 23.11.1971, začlenil PKVP v plnom rozsahu do Výskumného ústavu železničného dňom 1.1.1972. Súčasťou výskumnej vývojovej základne v železničnej doprave od 1. januára 1972 sú aj Projekčne konštrukčné vývojové pracovisko vozňového hospodárstva v Bratislave a Projekčné konštrukčné vývojové pracovisko energetiky vo Vrútkach. |
|
VVO 5 mala v období 1972 a 1973 sídlo a základné pracovisko v Bratislave a vysunuté oddelenia v Prahe a v Ústí nad Labem. Od 1.1.1974 boli vykonané vnútroústavné organizačné zmeny, v dôsledku čoho vysunuté oddelenia v Prahe a v Ústí nad Labem prešli ako jedno oddelenie do VVO 3 Praha. Zároveň bolo z VVO 5 vyčlenené oddelenie preberania vozňov, v dôsledku jeho prechodu do novovytvoreného odboru preberania železničným vozidiel pri VÚŽ. Uskutočnenými organizačnými zmenami odišli z oblasti vysunuté pracoviská a oddelenie preberania vozňov, takže VVO 5 bola od 1.1.1974. koncentrovaná v Bratislave. |
|
Poslaním výskumnej oblasti vozňového hospodárstva bol základný a aplikovaný, teoretický a experimentálny výskum komplexných problémov technického rozvoja o organizácie vozňového hospodárstva, využitia výpočtovej techniky vo vozňovom hospodárstve, technických a technologických otázok prevádzky, údržby a opráv osobného a nákladného vozňového parku, kultúry cestovania z hľadiska vybavenia osobných železničným vozňov, modernizácie osobných a nákladných železničných vozňov, prevádzkového sledovania parametrov prototypov a prvých vozňov sériovej výroby, problematiky vnútorného a vonkajšieho čistenia koľajových vozidiel a otázky ich dezinfekcie, vývoja a výroby technologických zariadení pre údržbu a opravy železničných vozňov vo vozňových depách. |
|
Výskumná oblasť vozňového hospodárstva sa členila na: |
|
|
|
Prehľad pôvodných činností výskumnej oblasti vozňového hospodárstva – VVO 5: |
|
|
|
VVO 6 mala v období 1972 a 1973 sídlo a základné pracovisko vo Vrútkach. |
|
VVO 5 za dobu 21 ročnej existencie t.j. za roky 1972 až 1992 vyriešila radu významných úloh ako sú: |
|
|
|
Za toto obdobie vyriešila VVO 5 125 úloh technického rozvoja, z toho 4 čiastkové úlohy štátneho plánu, 56 výskumných a vývojových úloh a technicko-ekonomických štúdií rezortnej a odborovej povahy, 64 podnikových úloh a 35 úloh ostatnej činnosti. Vyvinula 26 druhov rôznych technologických, skúšobných a meracích zariadení. V realizačnej sfére podľa výrobnej dokumentácie vyvinutej techniky, vyhotovila a dodala výrobky za 32,2 mil. Kčs. Z toho bolo zhotovených 36 základných prostriedkov v hodnote 26,7 mil. Kčs. |
|
Do roku 1982 viedol výskumne vývojovú oblasť 5 Ing. Ján Nemček, od roku 1982 do rozdelenia ČSD a tým aj VÚŽ Ing. Ján Felcan. |
|
Činnosť výskumných a vývojových oblastí 5 a 6 v rámci VÚŽ Praha bola ukončená 31.12.1992. Po rozdelení ČSD od 1. januára 1993 boli pracoviská VÚŽ na Slovensku aj so strediskami technického rozvoja začlenené do Výskumného a vývojového ústavu železničného Bratislava a od 1. januára 1994 do Ústavu rozvoja železníc. |