Železnice Slovenskej republiky


ŽST Žilina


13.03.2014

Prečo sa pri projekte modernizácie trate Považská Teplá - Žilina neráta s komplexnou rekonštrukciou železničnej stanice Žilina?
Modernizácia ŽST Žilina je samostatný projekt.
Aké sú investičné zámery so žilinskou stanicou v rámci tohto projektu?
Prestavba stanice Žilina, modernizácia nástupíšť, vrátane zastrešenia, vybudovanie nového podchodu pre cestujúcich, vrátane  zabezpečenia bezkolízneho prístupu pre imobilných, prepojenie starého podchodu s mestskou časťou pri futbalovom štadióne, nevyhnutné úpravy jestvujúcej budovy ŽST Žilina pre riadenie prevádzky v uzle Žilina, riešenie protihlukových opatrení, dôjde aj  k zmene konfigurácie jestvujúceho koľajiska, vybudovanie zastávky Nová Žilina po zrušení zriaďovacej stanice v mestskej časti Strážov, riešenie mimoúrovňového kríženia pre peších a cestné motorové vozidlá.  
Aké sú dlhodobé zámery v súvislosti so železničnou stanicou Žilina? Dočká sa rozsiahlejšej prestavby v rámci iného projektu modernizácie trate, alebo s ňou máte iné úmysly?
Viď predchádzajúca odpoveď.
Kedy sa začne s rekonštrukciou trate pri Žiline? Ako to ovplyvní premávku na železnici, prípadne aký to bude mať vplyv na život okolo staveniska?
V súčasnosti sa pripravuje tzv. Masterplan pre Operačný program Integrovaná infraštrukúra. Až po jeho schválení budú známe podmienky ako aj termíny realizácie predmetnej stavby.
Akými zmenami prejde železničná stanica Dolný Hričov?
V súčasnosti projektová dokumentácia (PD) rieši modernizáciu v zmysle zásad pre modernizáciu žel. tratí, na rýchlosť do 160 km/h a z toho dôvodu sú upravené koľajové zhlavia, mostné objekty.
Na základe výsledkov rokovania s obcou táto ŽST nebude riešená ako osobná stanica, pričom pre obec v zmysle platného územného plánu obce Dolný Hričov sa má vybudovať nová železničná zastávka.
Uvedené riešenie je v súlade s právoplatným rozhodnutím o umiestnení stavby.
Chcem Vás ešte požiadať o čím podrobnejšie informácie k budúcemu projektu modernizácie stanice Žilina.
Železničná stanica Žilina je riešená v rámci projektu s názvom „ŽSR, dostavba zriaďovacej stanice Žilina-Teplička a nadväzujúcej železničnej infraštruktúry v uzle Žilina“.
V súčasnosti je spracovaná projektová dokumentácia stavebného zámeru verejnej práce, ktorá bude zaslaná na Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR k posúdeniu predmetného zámeru z hľadiska štátnej expertízy v zmysle zákona č.254/ 1998 Zb. o verejných prácach s cieľom zhodnotiť optimálne využitie verejných financií. 
Z hľadiska funkcie ide o uzlovú železničnú stanicu.
Stavebné a technické riešenie stavby je dané požiadavkami na trate zaradené do siete medzinárodných železničných koridorov, keďže železničný uzol Žilina je križovatkou dvoch vetiev týchto koridorov. Požiadavky sú definované jednak legislatívou EÚ – hlavne Technickými špecifikáciami pre interoperabilitu, európskymi technickými normami a následne harmonizovanými národnými technickými normami a v konečnom rade rezortnými zákonmi a predpismi regulujúcimi stavbu a prevádzku železničných dráh. Z dôvodu týchto požiadaviek je hlavnou náplňou stavby úplná rekonštrukcia koľají a výhybiek, železničných mostov, nástupíšť, trakčného vedenia so zmenou napájania z jednosmerného na striedavý prúd, železničného oznamovacieho a zabezpečovacieho zariadenia, vybudovanie dispečerského centra pre riadenie vlakov, odstránenie úrovňových priecestí a prechodov a ich náhrada mimoúrovňovými.
Všetky nástupiská budú vybudované v zmysle štandardov pre modernizované trate, s výškou nástupnej hrany 550 mm nad úrovňou temena koľajníc. V priestore existujúcej zrušenej zriaďovacej stanice Žilina v K.ú. Strážov bude zriadená nová zastávka pre cestujúcich  s názvom zastávka Žilina odbočka. V zastávke Žilina odbočka sú navrhnuté dve krajné nástupiská s dĺžkou 250 m, s hranami pri koľajach č. 1 a 2 spolu s prístreškami pre cestujúcich.
V osobnej stanici Žilina budú 3 ostrovné nástupištia a 1 krajné pri priebežných dopravných koľajach a 2 krajných a 1 jazykového nástupiska pri kusých koľajach nástupištia budú prekryté s bezbariérovým prístupom osôb s obmedzenou mobilitou taktiež aj na zastávke Žilina odbočka.
Najväčšími mostnými objektmi v ŽST Žilina sú rekonštrukcie železničných mostov cez Rajčanku, nový cestný nadjazd v zastávke Žilina odbočka, železničný most cez rieku Váh v Budatíne, železničný most ponad ulicu Kysucká cesta a železničný most ponad predĺženú ulicu 1. Mája v zmysle Územného plánu Mesta Žilina.
V rámci predmetnej stavby sa vykonajú protihlukové opatrenia za účelom eliminovania nepriaznivých účinkov hluku z prevádzky železničnej dopravy. 
Cestné komunikácie a spevnené plochy sú v stavbe navrhnuté v nevyhnutnom rozsahu, buď ako náhrada za zrušené stavbou, alebo pre prístup a obsluhu nových prevádzok. Okrem týchto objektov budú predmetom stavby účelové komunikácie pre prístup k zastávke Žilina odbočka, k novým verejným podchodom, k pracovisku umývača osobných vozňov, preložka miestnej komunikácie zabezpečujúcej prístup k rybníkom a chatovej osade v Strážove, preložka parkoviska pri staničnej budove v osobnej stanici a spevnené a manipulačné plochy v okolí prevádzok ŽSR a staničnej budovy ŽST Žilina.
Záverečnou činnosťou zhotoviteľa budú vegetačné úpravy a prípadná náhradná výsadba zelene. Konkrétne sa zatrávnia svahy nových zemných telies koľají a cestných komunikácií a územie v majetku investora, kde dôjde k odstráneniu existujúcej infraštruktúry (koľaje, budovy, inžinierske stavby). Rovnako sa vykonajú vegetačné úpravy na pozemkoch, ktoré budú slúžiť počas stavby na dočasné depónie zeminy a zariadenia stavenísk.
Vzhľadom na to, že stavba bude s najväčšou pravdepodobnosťou financovaná z prostriedkov EÚ, nie je možné z nich financovať rekonštrukcie staníc v plnom rozsahu, ale iba v rozsahu umiestnenia technologických zariadení a bude spočívať hlavne vo vybudovaní riadiaceho centra dopravy. 




Právne dokumenty