Názov projektu: |
ŽSR, Dostavba zriaďovacej stanice Žilina – Teplička a nadväzujúcej železničnej infraštruktúry v uzle Žilina, I. etapa (1.fáza) |
|||||
Názov a sídlo prijímateľa: |
Železnice Slovenskej republiky; Klemensova 8, 813 61 Bratislava. | |||||
Tento projekt je podporený z KF - Kohézneho fondu |
||||||
Číslo | Zo dňa | |||||
Rozhodnutie o schválení žiadosti o nenávratný finančný príspevok | ||||||
Zmluva o poskytnutí nenávratného finančného príspevku č. / dátum účinnosti |
Z311011BCP3 / 30.03.2022 |
|||||
Dodatok k Zmluve o poskytnutí nenávratného finančného príspevku č. / dátum účinnosti | ||||||
Európska únia | Štátny rozpočet (spolufinancovanie) | Iné zdroje | Spolu | |||
Celkové náklady v € podľa Zmluvy o poskytnutí nenávratného finančného príspevku |
113 623 394,11 |
20 051 187,20 |
133 674 581,30 € |
|||
Zmluvní partneri / Popis zmluvy (stavebné práce, stavebný dozor, technická asistencia, projektová dokumentácia a pod.) | Názov | Zmluvná cena | Popis zmluvy | Dátum účinnosti zmluvy | ||
Združenie pod Dubňom |
323 373 002,46 |
Zmluva o Dielo | 13.11.2020 | |||
Predpokladaný začiatok realizácie hlavných aktivít projektu | December 2020 | |||||
Začiatok realizácie hlavných aktivít projektu | 15.12.2020 | |||||
Predpokladané ukončenie realizácie hlavných aktivít projektu | December 2023 | |||||
Ukončenie realizácie hlavných aktivít projektu | 30.11.2023 | |||||
Miesto realizácie projektu | ||||||
|
||||||
Popis projektu a jeho prínosy | ||||||
Projekt je zameraný na modernizáciu železničnej infraštruktúry v uzle Žilina, administratívne spadajúcu do Žilinského kraja, pričom zahŕňa 9 ucelených častí stavby (UČS): UČS 53 Traťový úsek Žilina Strážov - Váh; UČS 54 Traťový úsek Váh - odbočka a zastávka Varín; UČS 55 Odbočka a zastávka Varín - Strečno; UČS 56 Dostavba zriaďovacej stanice Žilina – Teplička; UČS 96 Úpravy infraštruktúry v úseku Žilina – Teplička súvisiace s výstavbou TNS Žilina; UČS 97 Zmena trakcie na STTS 25kV v úseku Púchov – Žilina; UČS 98 Zmena trakcie na STTS 25kV v úseku Žilina - Krásno nad Kysucou; UČS 99 Zmena trakcie na STTS 25kV v uzle Žilina; UČS 00 Systém ERTMS v uzle Žilina. V rámci modernizácie dôjde k zvýšeniu rýchlosti v obvode železničnej stanice Žilina na 120 km/hod. Predmetom tohto sú UČS 53, 56, 96, 97, 98, 99 a 00. UČS 54 a 55 sú predmetom iného projektu z iného finančného nástroja (CEF). V rámci UČS 53, 56, 96, 97, 98, 99 a 00 bude rekonštruovaných alebo zrenovovaných 7,851 km železničných tratí v sieti TEN-T. Vzhľadom na lehotu výstavby bude táto hodnota dosiahnutá až po ukončení súčasného programového obdobia (po roku 2023) a preto je táto žiadosť predkladaná ako 1. fáza celkového projektu. Realizácia projektu je rozdelená do 13 stavebných fáz v zmysle projektu organizácie výstavby. Počas prípravy žiadosti je uvažované, že v priebehu programového obdobia 2014 – 2020 (OPII) bude uskutočnených prvých 9 stavebných fáz. Zvyšné fázy (10 – 13) budú financované až v programovom období 2021 – 2027 (OP SK). Cieľom projektu je modernizovať dopravnú infraštruktúru pre dosiahnutie parametrov interoperability v zmysle legislatívy Európskej únie za účelom odstránenia kľúčových úzkych miest na železničnej infraštruktúre prostredníctvom modernizácie a rozvoja hlavných železničných tratí a uzlov dopravne významných z hľadiska medzinárodnej a vnútroštátnej dopravy. Popri národnom význame dôležitej križovatky železničných tratí je modernizácia opodstatnená aj z dôvodu vedenia týchto tratí v osiach európskych TEN-T koridorov (Dunaj-Rýn a Baltsko-Jadranský). Modernizácia železničnej infraštruktúry v železničnom uzle Žilina prispeje k trvalo udržateľnej mobilite obyvateľov, k hospodárskemu rastu, k zníženej produkcii emisií skleníkových plynov, znečisťujúcich látok, k nižšej hlukovej záťaži, k zníženiu nehodovosti a k časovým úsporám dosiahnutým vplyvom kratších cestovných časov. Zmluva o NFP v rámci programu PSK bola pre 2. fázu projektu Uzol Žilina podpísaná dňa 20. 5. 2024. |
||||||
Stav realizácie k 30.11.2023 | ||||||
V rámci žst. Žilina sa pokračuje vo výluke párnej skupiny. Sú vybudované komplet nové nástupištia č. 3 a 4 vrátane súvisiacich stavebných objektov – zastrešenie nástupíšť, trakčné vedenie, informačné a rozhlasové zariadenia. Na nástupišti č. 3 je novozriadené dočasné pracovisko pre vonkajšieho výpravcu z dôvodu plynulého zabezpečovania bezpečnosti a obsluhy dopravnej cesty. Pokračujú práce na zriaďovaní železničného zvršku v osobnej stanici, na podchodoch popod koľajisko (Rušňové depo, prepojenie ulíc Národná a Uhoľná). Na novovybudovanej žel. zastávke Žilina Predmestie prebiehajú dokončovacie práce vrátane spevnených plôch a komunikácií. Hlavná stavebná činnosť je sústredená do rekonštrukcie železničného mostu ponad Kysuckú ulicu a do úpravy koryta potoku Všivák, ktorý sa nachádza hneď vedľa cestného podjazdu Kysucká. V smere na Kysucké Nové Mesto sa pripravuje vysunutie železničného oceľového mostu ponad rieku Váh. V novej budove riadenia pokračujú práce na interiéri budovy (montáž rozvodov vody a kanalizácie, realizácia strojových omietok, káblových komôr). |
||||||
Finančné plnenie € k 31.05.2024 | ||||||
Európska únia | Štátny rozpočet (spolufinancovanie) | Štátny rozpočet (ostatné výdavky) |
Vlastné zdroje | Spolu | ||
107 786 097,89 |
19 021 076,06 |
10 297 066,87 |
0,00 |
137 104 240,82 |
||
Informácie o Operačnom programe Integrovaná infraštruktúra nájdete na www.opii.gov.sk Riadiaci orgán: www.mindop.sk Centrálny koordinančný orgán: www.eufondy.sk |