Železnice Slovenskej republiky


ŽSR, Dostavba zriaďovacej stanice Žilina – Teplička a nadväzujúcej železničnej infraštruktúry v uzle Žilina, I. etapa (1.fáza)


Názov projektu:

ŽSR, Dostavba zriaďovacej stanice Žilina – Teplička a nadväzujúcej železničnej infraštruktúry v uzle Žilina, I. etapa (1.fáza)

Názov a sídlo prijímateľa:

Železnice Slovenskej republiky; Klemensova 8,  813 61 Bratislava.

 

Tento projekt je podporený z KF - Kohézneho fondu

   Číslo  Zo dňa
Rozhodnutie o schválení žiadosti o nenávratný finančný príspevok    
Zmluva o poskytnutí nenávratného finančného príspevku č.  / dátum účinnosti     

Z311011BCP3 / 30.03.2022

Dodatok k Zmluve o poskytnutí nenávratného finančného príspevku č. / dátum účinnosti  
  Európska únia Štátny rozpočet (spolufinancovanie) Iné zdroje Spolu
Celkové náklady v € podľa Zmluvy o poskytnutí nenávratného finančného príspevku

113 623 394,11 

20 051 187,20

 

133 674 581,30 €

Zmluvní partneri / Popis zmluvy (stavebné práce, stavebný dozor, technická asistencia, projektová dokumentácia a pod.) Názov Zmluvná cena Popis zmluvy Dátum účinnosti zmluvy

Združenie pod Dubňom

323 373 002,46

Zmluva o Dielo 13.11.2020
Predpokladaný začiatok realizácie hlavných aktivít projektu December 2020
Začiatok realizácie hlavných aktivít projektu 15.12.2020
Predpokladané ukončenie realizácie hlavných aktivít projektu December 2023
Ukončenie realizácie hlavných aktivít projektu 30.11.2023
Miesto realizácie projektu

Popis projektu a jeho prínosy

 

Projekt je zameraný na modernizáciu železničnej infraštruktúry v uzle Žilina, administratívne spadajúcu do Žilinského kraja, pričom zahŕňa 9 ucelených častí stavby (UČS): UČS 53 Traťový úsek Žilina Strážov - Váh; UČS 54 Traťový úsek Váh - odbočka a zastávka Varín; UČS 55 Odbočka a zastávka Varín - Strečno; UČS 56 Dostavba zriaďovacej stanice Žilina – Teplička; UČS 96 Úpravy infraštruktúry v úseku Žilina – Teplička súvisiace s výstavbou TNS Žilina; UČS 97 Zmena trakcie na STTS 25kV v úseku Púchov – Žilina; UČS 98 Zmena trakcie na STTS 25kV v úseku Žilina - Krásno nad Kysucou; UČS 99 Zmena trakcie na STTS 25kV v uzle Žilina; UČS 00 Systém ERTMS v uzle Žilina. V rámci modernizácie dôjde k zvýšeniu rýchlosti v obvode železničnej stanice Žilina na 120 km/hod.

Predmetom tohto sú UČS 53, 56, 96, 97, 98, 99 a 00. UČS 54 a 55 sú predmetom iného projektu z iného finančného nástroja (CEF).

V rámci UČS 53, 56, 96, 97, 98, 99 a 00 bude rekonštruovaných alebo zrenovovaných 7,851 km železničných tratí v sieti TEN-T. Vzhľadom na lehotu výstavby bude táto hodnota dosiahnutá až po ukončení súčasného programového obdobia (po roku 2023) a preto je táto žiadosť predkladaná ako 1. fáza celkového projektu. Realizácia projektu je rozdelená do 13 stavebných fáz v zmysle projektu organizácie výstavby. Počas prípravy žiadosti je uvažované, že v priebehu programového obdobia 2014 – 2020 (OPII) bude uskutočnených prvých 9 stavebných fáz. Zvyšné fázy (10 – 13) budú financované až v programovom období 2021 – 2027 (OP SK).

Cieľom projektu je modernizovať dopravnú infraštruktúru pre dosiahnutie parametrov interoperability v zmysle legislatívy Európskej únie za účelom odstránenia kľúčových úzkych miest na železničnej infraštruktúre prostredníctvom modernizácie a rozvoja hlavných železničných tratí a uzlov dopravne významných z hľadiska medzinárodnej a vnútroštátnej dopravy. Popri národnom význame dôležitej križovatky železničných tratí je modernizácia opodstatnená aj z dôvodu vedenia týchto tratí v osiach európskych TEN-T koridorov (Dunaj-Rýn a Baltsko-Jadranský).

Modernizácia železničnej infraštruktúry v železničnom uzle Žilina prispeje k trvalo udržateľnej mobilite obyvateľov, k hospodárskemu rastu, k zníženej produkcii emisií skleníkových plynov, znečisťujúcich látok, k nižšej hlukovej záťaži, k zníženiu nehodovosti a k časovým úsporám dosiahnutým vplyvom kratších cestovných časov.

Zmluva o NFP v rámci programu PSK bola pre 2. fázu projektu Uzol Žilina podpísaná dňa 20. 5. 2024.   

Stav realizácie k 30.11.2023

V rámci žst. Žilina sa pokračuje vo výluke párnej skupiny. Sú vybudované komplet nové nástupištia č. 3 a 4 vrátane súvisiacich stavebných objektov – zastrešenie nástupíšť,  trakčné vedenie, informačné a rozhlasové  zariadenia. Na nástupišti č. 3  je  novozriadené  dočasné  pracovisko pre vonkajšieho výpravcu z dôvodu plynulého  zabezpečovania bezpečnosti a obsluhy dopravnej cesty. Pokračujú práce na zriaďovaní železničného zvršku v osobnej stanici, na podchodoch  popod koľajisko (Rušňové depo,   prepojenie ulíc  Národná a Uhoľná). Na  novovybudovanej žel. zastávke Žilina  Predmestie prebiehajú dokončovacie práce vrátane spevnených plôch a komunikácií.   Hlavná stavebná činnosť je sústredená do rekonštrukcie železničného mostu ponad Kysuckú ulicu a do úpravy koryta potoku Všivák, ktorý sa nachádza hneď vedľa cestného podjazdu Kysucká.  V smere na Kysucké Nové Mesto  sa pripravuje vysunutie železničného oceľového mostu ponad rieku Váh.   V novej budove riadenia pokračujú práce  na interiéri  budovy (montáž rozvodov vody a kanalizácie, realizácia strojových omietok, káblových komôr).

Finančné plnenie € k 31.05.2024
Európska únia Štátny rozpočet (spolufinancovanie) Štátny rozpočet
(ostatné výdavky) 
Vlastné zdroje  Spolu 

107 786 097,89

19 021 076,06

10 297 066,87

0,00

137 104 240,82

Informácie o Operačnom programe Integrovaná infraštruktúra nájdete na www.opii.gov.sk

Riadiaci orgán: www.mindop.sk   

Centrálny koordinančný orgán:  www.eufondy.sk 



Právne dokumenty