02.04.2019
1.Aký je stav železničných tratí na Slovensku?
Všetky trate na sieti ŽSR sú prevádzkované v zmysle platných noriem a prepisových ustanovení ŽSR. Stav tratí, jej objektov a zariadení, je pravidelne kontrolovaný určenými zamestnancami v zmysle príslušných predpisov. V prípade, ak vzniknú na železničných tratiach poruchy na niektorých zariadeniach, sú ihneď prijaté také opatrenia, aby nebola ohrozovaná bezpečnosť železničnej dopravy. Jedným z okamžitých riešení do doby možnosti opravy zariadenia a odstránenia poruchy je dopravné obmedzenie a to napríklad zavedenie prechodného obmedzenia traťovej rýchlosti v danom úseku trate.
2. Rekonštruuje ŽSR v týchto dňoch nejaké úseky železničných tratí? Ak áno, kde? 3. Realizujú sa rekonštrukčné práce tratí aj na východnom Slovensku?
ŽSR momentálne rekonštruuje tieto úseky železničných tratí:
- ŽST Štúrovo – rekonštrukcia koľaje č. 62, výhybiek č. 69, 17A a 21A,
- Púchov – Lúky pod Makytou, komplexná rekonštrukcia trakčného vedenia a zabezpečovacieho zariadenia,
- ŽST Lúky pod Makytou, komplexná rekonštrukcia trakčného vedenia,
- Lúky pod Makytou – štátna hranica ČR/SR, komplexná rekonštrukcia trakčného vedenia,
- ŽST Uľanka, rekonštrukcia výhybiek č. 5,8,9,10 a sanácia železničného spodku a diaľkového ovládania zabezpečovacieho zariadenia v úseku Banská Bystrica – Uľanka,
- Rekonštrukcia ŽST Martin – koľaj č. 1,
okrem toho sa dokončuje stavba Maťovce štátna hranica širokorozchodná trať (ŠRT) – ŽST Haniska pri Košiciach v km 67,500 – 67,700 zvýšenie stability násypového telesa – prebieha kolaudačné konanie.
4. Aké projekty či investičné zámery plánuje ŽSR realizovať v najbližšom období?
V investičnom pláne je približne 600 investičných projektov, ktoré sa zameriavajú na rôzne oblasti v železničnom sektore, t.j. od rekonštrukcií železničného spodku, zvršku, zabezpečovacieho zariadenia, trakčného vedenia, osvetlenia, priecestí, budov, ale aj objektov nesúvisiacich priamo s prevádzkou,
V investičnom pláne je pre oblasť východného Slovenska asi 150 investičných projektov, kde prebieha príprava zadania, verejné obstarávanie, príprava projektovej dokumentácie alebo samotná realizácia.
Predkladáme len niekoľko investícií v danej oblasti, ktoré sa realizujú, alebo by sa mali v krátkej dobe realizovať:
- Výhybňa Slančík ŠRT koľaj č.2š km 65,665 – 66,731
- Komplexná rekonštrukcia mosta v km 18,025 trate TEŽ Poprad – Tatry – Štrbské Pleso.
- Čierna nad Tisou – elektrifikácia časti koľaje 607 odchodovej skupiny koľají ŠRT
- Rekonštrukcia prístreškov pre cestujúcich na železničných zastávkach Jesenské zastávka, Rimavské Jánovce obec, Likier, Hodejov, Šíd, Hnúšťa zastávka
- ŽST Rimavská Sobota, rekonštrukcia výhybiek
- ŽST Margecany
- TEŽ Poprad-Tatry – Veľký Slavkov
- Výhybňa Trebišov ŠRT – Výhybňa Slivník ŠRT, komplexná rekonštrukcia železničného zvršku v km 47,9 – 50,9.