01.08.2020
V akom štádiu je v súčasnosti dodávka prípadne obstarávanie defektospického vozidla a špeciálneho vozidla na určenie geometrických odchýlok na tratiach? V súčasnosti prebieha súťaž na defektoskopickú kontrolu. Kedy sa budú vyhodnocovať ponuky a kto sa o službu uchádza za aké ceny? V čom by pomohli diagnostické vozidlá prípadne pomôcť? Sú potrebné? Koľko by ste s nimi mali ušetriť?
V súčasnosti prebieha verejná súťaž na predmet zákazky Defektoskopická kontrola vlakovou súpravou. Je vo fáze vyhodnotenia ponúk. Vzhľadom na to nie je možné poskytnúť bližšie informácie o priebehu vyhodnotenia a činnosti komisie.Diagnostické vozidlá sú veľmi potrebné pre ŽSR z týchto dôvodov:
- Súčasný merací vozeň MV GPK je v prevádzke od roku 1984 a je technicky a morálne zastaraný. Nespĺňa požiadavky normy EN 13 848-2. Náklady na jeho údržbu a opravu sú v súčasnosti vysoké, merací vozeň je po dobe životnosti a vyžaduje si výmenu.
- V súčasnosti ŽSR nedisponujú mobilným diagnostickým prostriedkom pre defektoskopickú kontrolu koľají a výhybiek a preto sa tieto výkony nakupujú z externého prostredia.
- Nákupom nových diagnostických vozidiel sa znížia ročné náklady na diagnostiku vynakladané do externého prostredia, zvýši sa frekvencia merania, nepriamo sa zvýši bezpečnosť, plynulosť a spoľahlivosť prevádzky, zvýši sa úroveň údržby.
- ŽSR bude schopné samostatne diagnostikovať trate z hľadiska kontroly stavu koľajníc a geometrickej polohy koľaje.
- ŽSR sa zaradia medzi moderných správcov železničnej infraštruktúry v Európe, ktorí už majú vlastné moderné diagnostické vozidlá (české SŽDC, poľské PKP, maďarské MAV, nemecké DB).
V minulosti už prebehla diagnóza koľajníc. V akom stave sú? Koľko z nich je v nevyhovujúcom stave? Čo sú najčastejšie problémy? Kde sú trate najproblematickejšie?
Na všetkých železničných tratiach s vykonávanou osobnou a nákladnou dopravou je vykonávaná kontrolná činnosť určenými zamestnancami ŽSR a na základe jej výsledkov sú plánované pre dané obdobie opravné a udržiavacie práce s určenou prevádzkovou prioritou v závislosti na určených finančných prostriedkoch. Zaevidované poruchy sú odstraňované operatívne podľa ich charakteru, času ich vzniku, kapacitných možností a dostupnosti. Pre ŽSR ako manažéra infraštruktúry je bezpečnosť absolútnou prioritou.
V akom stave je v súčasnosti modernizácia trate Poprad - Lúčivná? Prebiehajú tu už stavebné práce?
Zmluva na stavebné práce bola uzatvorená 11.6.2020 (účinná 12.6.2020 https://www.crz.gov.sk/index.php?ID=4783427&l=sk) Stavenisko bolo zhotoviteľovi odovzdané 7.7.2020. Práce na modernizácii trate boli započaté.
Kedy má začať modernizácia Žilinského uzla?
Projekt „ŽSR, Dostavba zriaďovacej stanice Žilina –Teplička a nadväzujúcej železničnej infraštruktúry v uzle Žilina, I. etapa“ je v zásobníku projektov v OP Integrovaná infraštruktúra a s jeho realizáciou počítame. Ide o kľúčový projekt pri postupnej modernizácii železničnej trate od Žiliny smerom na Košice. Ministerstvo dopravy po vykonaní kontroly vyzvalo prijímateľa ŽSR, aby podal podnet na výkon kontroly na ÚVO. Ak kontrola ÚVO potvrdí, že v spomínanom verejnom obstarávaní neboli identifikované nedostatky, resp. neboli identifikované porušenia zákona o verejnom obstarávaní, ministerstvo ako Riadiaci orgán OPII ukončí kontrolu a verejný obstarávateľ - ŽSR môže podpísať zmluvu s úspešným uchádzačom.