Železnice Slovenskej republiky


Obnova Korytnickej železnice


10.08.2020

 

Píšeme rozsiahlejší text o prevádzke historického vláčika Korýtko, ktorý už tretiu letnú sezónu premáva po zachovanom úseku niekdajšej železničnej trate spájajúcej Ružomberok a Korytnicu. V súčasnosti Korýtko premáva po približne trojkilometrovom fragmente znovu sprevádzkovanej trate vďaka štvorici iniciátorov, ktorí dnes vystupujú ako OZ Korytnická železnica Ružomberok. Dlhoročnou, dodnes pretrvávajúcou víziou je však obnova Korytnickej železnice. Vízia bola predstavená v koncepčnej štúdii už v roku 2012, v ktorej sa skúmali predpoklady trať obnoviť, čo sa týka pozemkov a vedenia trate v intraviláne a potenciálu rozvoja údolia. Jedným z hlavných dôvodov predĺženia trate je dynamický rozvoj turistických oblastí (Malino Brdo, Hrabovo, Jazierce, Smrekovica či Liptovská Osada s areálom Gothal), trať by však zároveň slúžila domácemu obyvateľstvu, ktoré by premávajúce električky mohlo využívať ako alternatívnu hromadnú dopravu. S obnovou železnice sa rátalo v etapách, po jednotlivých úsekoch. Podľa dostupných informácií prebehli v prechádzajúcich rokoch aj úvodné konzultácie so ŽSR a ministerstvom dopravy a myšlienka ako taká bola prijatá kladne. S dovolením by som položila pár otázok. Je spoločnosť naklonená myšlienke obnovy trate?

ŽSR boli dotazované v otázke obnovy časti železničného spojenia v smere do Korytnice v rámci rozvoja turizmu a v súvislosti s uvažovanými ZOH vo Vysokých Tatrách, z ktorého nakoniec zišlo. Neznamená to však, že nepodporujeme zmysluplné projekty pre rozvoj železničnej dopravy a turizmu. Spojovacia koľaj zo ŽST Ružomberok  je účelová pre napojenie železničných vlečiek v danej mestskej časti Ružomberka a v zmysle kategorizácie nie je považovaná na traťovú koľaj na realizáciu osobnej železničnej dopravy.

Je zahrnutá v nejakých pripravovaných koncepciách? 

Obnova spojenia do Korytnice nie je zahrnutá v koncepcií a nie je ani strategickým zámerom ŽSR. ŽSR sa strategicky sústreďujú na obnovu a modernizáciu železničných tratí, ktoré majú v správe s ohľadom na Strategické dokumenty Ministerstva dopravy a výstavby SR. ŽSR nemajú vedomosť o vízii a zámere ministerstva obnoviť spojenie do Korytnice.

Je nejaká možnosť, ako trať obnoviť?

Možnosť obnovenia tohto spojenia je možné v realizácii súkromného projektu, alebo združenej investície mesta/samosprávneho kraja/súkromného investora a pod. ŽSR nedisponujú dostatočnými zdrojmi na takýto projekt.

Ak by aj jestvovala možnosť, bola by aj vôľa zo strany železníc ju realizovať, resp. sa na nej spolupodieľať?

ŽSR v rámci svojich možností projekt podporia. S otázkou investícii sa prosím obráťte aj na ministerstvo dopravy a výstavby SR.

Zároveň by som rada požiadala aj o vyjadrenie k ďalšej súvisiacej záležitosti. V ochrannom pásme zachovanej dráhy v Ružomberku sa projektovala päťpodlažná nájomná bytovka (radnica by v tomto čase mala čakať na vydanie územného rozhodnutia k stavbe). Viceprimátor avizoval, že je za zachovanie prevádzky Korýtka a projekt výstavby je potrebné technicky pripraviť takým spôsobom, aby mohol vlak premávať aj naďalej. Je však takýto zámer realizovateľný? Nemôže výstavba viesť k obmedzeniu, resp. zrušeniu trate? Nebude akákoľvek vízia obnovy trate neuskutočniteľná? 

Stavby cudzích investorov, ktoré sú realizované v ochrannom pásme dráh v správe ŽSR podliehajú procesom v rámci ich povoľovania a odsúhlasovania. Pokiaľ predmetná stavba nebráni bezpečnej realizácii úkonov posunu na spojovacej koľaji alebo iným potrebám ŽSR a dopravcom, potom nie je v kolízii.

Ak by bola spoločnosť ŽSR oslovená vo veci obnovy pôvodnej Korytnickej železnice, participovala by na realizácii tejto vízie? Resp. ako by postupovala?

ŽSR podporujú všetky zmysluplné projekty pre rozvoj železničnej dopravy a turizmu. Všetky projekty však súvisia s disponibilnými finančnými zdrojmi.

 

 



Právne dokumenty