Železnice Slovenskej republiky


Plánované a rozpracované projekty ŽSR


13.08.2020

Zaujíma ma v akom stave sú momentálne železničné trate na Slovensku? Koľko kilometrov tratí je v nevyhovujúcom stave a koľko z nich sa bude rekonštruovať ešte tento rok? Plánujete využiť na modernizáciu tratí aj peniaze z Európskej únie, ktoré má Slovensko dostať? Na ktoré projekty by ste tieto peniaze chceli využiť? Aká je priorita ŽSR na najbližšie obdobie?

Z výsledkov meraní  geometrickej polohy koľaje je zrejmé, že napriek postupujúcej modernizácii od roku 2012 stúpa počet kvalitatívne degradujúcich tratí. V roku 2019 to predstavuje 35% nevyhovujúcich. Tzv. odložená údržba sa bude realizovať v závislosti od finančných zdrojov. ŽSR úzko spolupracujú s Ministerstvom dopravy a výstavby SR (MDV SR), s ktorým rokujeme o možnosti využitia finančných zdrojov na opravy a modernizácie. Výška disponibilných zdrojov pre ŽSR bude závisieť aj od Ministerstva financií SR.  ŽSR samozrejme realizujú modernizáciu tratí z prostriedkov Európskej únie aj z vlastných zdrojov.

  • Momentálne ŽSR začali práce na modernizácie trate Poprad – Lučivná. Zmluva na stavebné práce bola uzatvorená 11.6.2020 (účinná 12.6.2020 https://www.crz.gov.sk/index.php?ID=4783427&l=sk) Stavenisko bolo zhotoviteľovi odovzdané 7.7.2020.
  • Na modernizácii trate Púchov – Považská Teplá sa pokračuje v zmysle harmonogramu stavby, v septembri 2020 je plánované sprevádzkovanie traťovej koľaje č. 2  v úseku Púchov - Milochov.  Plánované sprevádzkovanie traťovej koľaje č. 1 v úseku Púchov - Milochov je v termíne 17.9.2021.  Plánovaná prevádzka traťovej koľaje č. 1 a 2 medzi Milochovom a Považskou Bystricou a tým celého úseku Púchov-Považská Teplá bude na záver stavby v termíne 15.12.2021.
  • ŽSR zo svojich zdrojov rekonštruujú ozubnicovú trať v úseku medzi Štrbou a Štrbským Plesom. Práce potrvajú od 6. júla 2020. Investícia do obnovy trate predstavuje 18,58 mil. eur z vlastných zdrojov ŽSR. Rekonštrukciou prejde ozubnicová trať v úseku Štrba – Štrbské Pleso vrátane železničnej stanice (ŽST) ozubnicovej železnice (OŽ) Štrba, Štrbské Pleso a zastávky Tatranský Lieskovec. Hlavným cieľom je rekonštrukcia železničného zvršku ozubnicovej elektrifikovanej trate. Komplexnou rekonštrukciou by v tomto úseku mala prejsť traťová koľaj.

Čo sa týka ďalších projektov:

  • projekt „ŽSR, Dostavba zriaďovacej stanice Žilina-Teplička a nadväzujúcej železničnej infraštruktúry v uzle Žilina“ je z dôvodu  financovania a s tým spojeného časového hľadiska výstavby rozdelený do dvoch sekcií: Sekcia č. 1 týkajúca sa projektu „Modernizácia železničného úseku Váh – Varín – Strečno“ bude financovaná z fondu Európskej únie v rámci  Nástroja na prepájanie Európy (CEF) a Sekcia č. 2 týkajúca sa projektu „ŽSR, Dostavba zriaďovacej stanice Žilina – Teplička a nadväzujúcej železničnej infraštruktúry v uzle Žilina, I. etapa“ má byť  financovaná z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020, Prioritná os 1 – Železničná infraštruktúra (TEN-T CORE) a obnova mobilných prostriedkov. Ide o kľúčový projekt pri postupnej modernizácii železničnej trate od Žiliny smerom na Košice.  V procese verejného obstarávania na predmet nadlimitnej zákazky na uskutočnenie stavebných prác „ŽSR, Dostavba zriaďovacej stanice Žilina-Teplička a nadväzujúcej železničnej infraštruktúry v uzle Žilina“ prebieha v súčasnosti konanie o preskúmanie úkonov kontrolovaného pred uzavretím zmluvy z úrovne Úradu pre verejné obstarávanie (ďalej len „ÚVO“).  Ak ÚVO zastaví toto konanie (v rámci kontroly ÚVO nezistí porušenie zákona č. 343/2015 Z.z., ktoré malo alebo mohlo mať vplyv na výsledok verejného obstarávania), MDV SR dokončí kontrolu verejného obstarávania pred podpisom zmluvy a verejný obstarávateľ (ŽSR) môže pristúpiť k úkonom vedúcim k uzavretiu zmluvy.
  • ŽSR zabezpečujú projektovú prípravu stavby „ŽSR, Modernizácia koridoru, štátna hranica ČR/SR - Čadca - Krásno nad Kysucou(mimo), železničná trať". Pre úsek železničnej trate ŽST Čadca (mimo) – štátna hranica SR/ČR sú vydané stavebné povolenia, na základe ktorých bude stavba realizovaná. Termín začatia realizácie stavebných prác závisí od priebehu verejného obstarávania, uzavretia zmluvy a následného odovzdania prvého staveniska. V súčasnosti prebieha príprava verejného obstarávania na predmet nadlimitnej zákazky na uskutočnenie stavebných prác „ŽSR, Modernizácia koridoru , štátna hranica ČR/SR – Čadca – Krásno nad Kysucou (mimo), železničná trať, 3. etapa“.
  • pri projekte „ŽSR, Modernizácia železničnej trate Devínska Nová Ves – štátna hranica SR/ČR“ po ukončení konania o preskúmanie úkonov kontrolovaného pred uzavretím zmluvy z úrovne ÚVO bude nasledovať ešte dokončenie kontroly pred podpisom zmluvy z úrovne MDV SR. Následne verejný obstarávateľ (ŽSR) môže pristúpiť k úkonom vedúcich k uzavretiu zmluvy. Je v prioritnom záujme ŽSR začať čo najskôr s implementáciou tohto projektu spolufinancovaného z prostriedkov Európskej únie, čo bude možné až po uzavretí zmluvy. Tento projekt je fázovaný a bude hradený aj z budúceho programového obdobia, keďže agentúrou INEA (Innovation and Networks Executive Agency) bola odsúhlasená etapizácia projektu na viacročné obdobie (rozdelenie projektu na fázy).
  • ŽSR naďalej plánujú elektrifikáciu úseku Moldava n. Bodvou a Košice, projekt „Elektrifikácia trate Haniska pri Košiciach - Moldava nad Bodvou, realizácia“ má byť financovaný z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020, Prioritná os 5 - Železničná infraštruktúra a obnova mobilných prostriedkov.  V procese verejného obstarávania na predmet nadlimitnej zákazky na uskutočnenie stavebných prác „ŽSR, Elektrifikácia trate Haniska − Veľká Ida − Moldava nad Bodvou mesto“ prebieha v súčasnosti konanie o preskúmanie úkonov kontrolovaného pred uzavretím zmluvy z úrovne ÚVO. Ak ÚVO zastaví toto konanie (v rámci kontroly ÚVO nezistí porušenie zákona č. 343/2015 Z.z., ktoré malo alebo mohlo mať vplyv na výsledok verejného obstarávania), MDV SR dokončí kontrolu verejného obstarávania pred podpisom zmluvy a verejný obstarávateľ (ŽSR) môže pristúpiť k úkonom vedúcim k uzavretiu zmluvy.

V súčasnosti sú rozpracované v príprave projektovej dokumentácie v rôznych stupňoch (EIA procesy, stavebné zámery, dokumentácia pre stavebné povolenie, inžinierska činnosť k zabezpečeniu stavebných povolení)  nasledovné úseky:

  • Paludza – Liptovský Hrádok, - EIA a inžinierska činnosť pre SP,
  • Liptovský Hrádok – Lučivná – EIA proces,
  • Poprad – Spišská Nová Ves – dokumentácia pre stavebné povolenie,
  • Krompachy – Kysak – EIA proces,
  • Kysak – Košice – EIA proces.

ŽSR sú pripravené na ďalšie investície do modernizácie tratí na území SR. Investície závisia od pridelených finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu a nasledujúceho programového obdobia operačných programov z prostriedkov EÚ.

 

 



Právne dokumenty