Železnice Slovenskej republiky


Informácia o nehodách a mimoriadnostiach na tratiach ŽSR 40. týždeň


05.10.2020

V štyridsiatom týždni evidujú Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) dve smrteľné zrážky vlaku s osobou a tri pokusy o samovraždu.

V pondelok, 28. septembra v úseku Sekule – Veľké Leváre pri jazde vlaku došlo k vykoľajeniu troch vozňov. Vlak zastavil v ŽST Veľké Leváre, došlo k poškodeniu železničného zvršku v úseku približne 9 km, výhybiek, trakčnej brány, dvoch návestidiel a stĺpov osvetlenia v ŽST Veľké Leváre. V piatok, 2. októbra bol pri Trebišove spozorovaný požiar v podvozkovej časti rušňa vlaku. V nedeľu, 4. októbra osobný vlak v úseku Kremnica – Bartošova Lehôtka nabehol na spadnutý konár stromu. Na rušni došlo k poškodeniu vzduchovej hadice – vlak bol neschopný ďalšej jazdy.

Železnice Slovenskej republiky vyzývajú verejnosť k opatrnosti pri pohybe v blízkosti železničnej trate. Vlak je obrovský kolos, ktorý môže mať brzdnú dráhu v závislosti od rýchlosti aj viac ako kilometer a následky zrážky s ním bývajú fatálne.

ŽSR ako manažér infraštruktúry opakovane apelujú na všetkých vodičov, chodcov, cyklistov, aby si pred železničným priecestím počínali vždy mimoriadne opatrne, najmä sa presvedčili, či môžu bezpečne prejsť cez železničné priecestie. Na železničných priecestiach označených dopravnou značkou “Stoj, daj prednosť v jazde!“ je vodič povinný zastaviť vozidlo na takom mieste, z ktorého má náležitý rozhľad na trať, musí dbať však na to, aby vozidlo nezasahovalo do priechodného prierezu koľaje, kde by mohlo byť zachytené prechádzajúcim vlakom. Tieto ustanovenia sa samozrejme vzťahujú aj na chodcov a cyklistov.

V prípade uviaznutia vozidla na železničnom priecestí je potrebné zavolať Integrovaný záchranný systém (IZS) na telefónne číslo 112 a nahlásiť JIČ, umiestnené na zadnej strane výstražníkov alebo dopravného zničenia. Operátori IZS následne vykonajú opatrenia na varovanie rušňovodiča koľajového vozidla.

Ak dôjde k zastaveniu vozidla na priecestí, spustí sa svetelná výstraha a zatvoria sa závory, je potrebné spustené závory bez zaváhania preraziť, pretože za krátku chvíľu vojde na priecestie vlak alebo iné koľajové vozidlo, ktorého hmotnosť býva niekoľko stoviek ton, brzdná dráha stovky metrov a ktorého rušňovodič nemá v drvivej väčšine prípadov žiadnu šancu pred prekážkou zastaviť.

Železnice Slovenskej republiky a dopravcov minulý týždeň opäť potrápili aj vandali a výtržníci. Dňa 28. septembra policajný zbor nahlásil vedúcemu zmeny CRD Púchov rozbité sklo na prístrešku nástupišťa neznámym páchateľom. Dňa 1. októbra pri odstraňovaní poruchy zistil návestný majster poškodené a ukradnuté káblové vedenie v úseku Veľké Kostoľany – Piešťany v dĺžke cca 30 m. Krádež zdokumentovala železničná polícia Trnava. Dňa 3. októbra rušňovodič osobného vlaku v úseku Bytča – Výh. Plevník-Drieňové nahlásil vedúcemu zmeny CRD Púchov, že pred Výh. Plevník–Drieňové chýba nosné lano. Následne zamestnanci EaE Púchov zistili ukradnuté zosilňovacie vedenie nezisteným páchateľom. Toho istého dňa v Kežmarku pri príprave súpravy osobného vlaku bolo rušňovodičom zistené posprejovanie rušňa – polovicu pravej strany. Dňa 4. októbra rušňovodič vlaku v Trnave ohlásil, že pri vchodovom návestidle v ŽST Leopoldov narazil do naukladanej kopy kameňov.

ŽSR opätovne upozorňujú na nebezpečné dôsledky vandalizmu, a teda aj úmyselného poškodzovania majetku. Vandali si neuvedomujú, že svojím konaním ohrozujú nielen plynulú prevádzku osobnej a nákladnej dopravy, ale hazardujú aj s ľudskými životmi. ŽSR preto prosia verejnosť, aby bola všímavá k dianiu na železnici, aby pri zistení podozrivého konania či pohybu cudzích osôb na železnici či v blízkosti majetku ŽSR kontaktovala políciu a eliminovala trestnú činnosť.



Právne dokumenty