Železnice Slovenskej republiky


ŽSR podpísali zmluvu na realizáciu modernizácie severnej trasy Poprad Tatry – Vydrník


22.12.2023

BRATISLAVA – V zmysle ukončeného verejného obstarávania Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) dňa 22. 12. 2023 aj na základe vydaného súhlasného stanoviska Ministerstva dopravy SR podpísali so Zhotoviteľom „Združenie pod Dubinou“ zmluvu o dielo č. 22025/001 na realizáciu stavby s názvom „Modernizácia železničnej trate Žilina – Košice, úsek trate Poprad Tatry (mimo) – Krompachy. Časť: A.1 Poprad Tatry (mimo) – Vydrník“

Modernizácia úseku trate Poprad – Vydrník predstavuje ďalšiu etapu výstavby modernizácie tratí na sieti ŽSR a je pokračovaním modernizovaného úseku Lučivná – Poprad.

Cieľom stavby je prestavba existujúcej železničnej dopravnej cesty za účelom zlepšenia jej technického vybavenia a použiteľnosti, a to zabudovaním moderných a progresívnych prvkov, a tým zlepšenia jej parametrov. Stavba musí spĺňať po realizácii požiadavky v zmysle zákona č. 513/2009 Z. z. o dráhach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, vyhlášky MDPT SR č. 350/2010 Z. z. o stavebnom a technickom poriadku dráh, platných STN noriem, EN noriem a platných predpisov ŽSR.

Úsek železničnej trate Poprad Tatry – Vydrník je súčasťou dvojkoľajnej železničnej trate Bratislava – Žilina – Košice – Čierna nad Tisou – štátna hranica s Ukrajinou, ktorá je súčasťou vetvy Va. koridoru č. V., súčasťou trasy E 40 podľa dohody AGC (Európska dohoda o medzinárodných železničných magistrálach) z r. 1985 a súčasťou trasy C-E 40 podľa dohody AGTC (Európska dohoda o najdôležitejších trasách medzinárodnej kombinovanej dopravy) z r. 1993.

Hlavnými kritériami modernizácie železničnej infraštruktúry predmetného úseku trate je:

  • dosiahnutie parametrov vyplývajúcich z dohôd AGC a AGTC a predpisu Z10:
  • zvýšenie traťovej rýchlosti do 160km/h,
  • zvýšenie priestorovej priechodnosti,
  • zvýšenie únosnosti železničného spodku,
  • zvýšenie bezpečnosti prevádzky,
  • zvýšenie bezpečnosti cestujúcich,
  • zvýšenie kultúry, komfortu a plynulosti cestovania,
  • zníženie negatívnych dopadov železničnej prevádzky na obyvateľstvo,
  • zlepšenie a skvalitnenie životného prostredia.

Vybudovaním modernej železničnej trate sa zvýši komfort a plynulosť jazdy, a tým sa v konečnom dôsledku znížia negatívne účinky dopravy na okolité prostredie, ktoré budú eliminované aj ďalšími technickými opatreniami.

Zhotoviteľ diela: Združenie pod Dubinou a členmi združenia sú TSS Grade Bratislava a Doprastav Bratislava

Akceptovaná zmluvná hodnota predstavuje čiastku 368 897 543,08 EUR bez DPH a lehota výstavby je do 1004 dní od odovzdania prvého Staveniska.

 

O ŽSR – manažérovi infraštruktúry

ŽSR sú manažérom infraštruktúry a podľa zákona sú prevádzkovateľom železničnej dráhy na území Slovenska. Vyplýva im z toho povinnosť zabezpečovať a obsluhovať celoštátne a regionálne dráhy a organizovať na týchto dráhach dopravu pre všetkých prevádzkovateľov dopravy v zmysle dopravnej politiky štátu, a to bez akýchkoľvek diskriminačných obmedzení. V svojom portfóliu majú ŽSR v správe železničné trate (normálneho, širokého aj úzkeho rozchodu), trakčné vedenia, železničné tunely a mosty, železničné priecestia či železničné stanice.



Právne dokumenty