Železnice Slovenskej republiky


Na železničnej trati Varín - Košice - Čierna nad Tisou pribudne rádiová sieť GSM-R


23.03.2023

Za účasti ministra dopravy Andreja Doležala a generálneho riaditeľa ŽSR Miloslava Havrilu a zhotoviteľov zo Združenia „Společnost KONTRON+AŽD+EŽ“ bola dnes podpísaná zmluva na Implementáciu GSM-R do siete ŽSR na úseku Varín – Košice – Čierna nad Tisou  štátna hranica.

Hlavným účelom stavby je vybudovať digitálnu rádiovú komunikačnú sieť GSM-R podľa štandardov definovaných v legislatíve EÚ a SR. Stavba je líniového charakteru a je pokračovaním už vybudovanej mobilnej rádiovej siete GSM-R SK na trase Bratislava – Žilina – Čadca - št.hr. SR/ČR.

„Je to veľký krok smerom k zvýšeniu bezpečnosti na trati. Vďaka systému GSM-R vieme minimalizovať nehody, aké sme nedávno videli v Grécku alebo aj pod Strečnom minulý rok. Som rád, že sa nám podarilo na tento účel získať prostriedky z CEF-u,“ vyzdvihol minister dopravy Andrej Doležal.

Vybudovanie rádiovej siete na úseku Varín – Košice – Čierna nad Tisou pozostáva najmä z výstavby anténnych stožiarov s technologickým kontajnerom pre rádiovú sieť GSM-R, potrebnej infraštruktúry ako sú prípojky NN, prenosové zariadenia, terminály GSM-R, základňové rádiostanice BTS s anténnym systémom, elektronická zabezpečovacia signalizácia, klimatizácie a optická kabelizácia závesná na existujúcich stĺpoch trakčného vedenia. Dĺžka predmetného úseku je 329 km.

Dielo „Implementácia GSM-R do siete ŽSR, úsek Varín – Košice – Čierna nad Tisou štátna hranica“ sa člení na dve stavby:

Stavba A: “Implementácia GSM-R do siete ŽSR, úsek Varín – Košice“

Stavba B: “Implementácia GSM-R do siete ŽSR, úsek Košice – Čierna nad Tisou štátna hranica“

Zhotoviteľ:

„Združenie „Společnost KONTRON+AŽD+EŽ“

Vedúci člen : Kontron Transpotation Praha

Ďalší členovia : AŽD Praha, Elektrizace železníc Praha

 

Hodnota zákazky bola vysúťažená v sume 39 386 059,89 EUR. Lehota výstavby je 600 dní odo dňa odovzdania prvého staveniska.

Stavbu charakterizuje vybudovanie infraštruktúry rádiového a telekomunikačného zariadenia pre zaistenie prevádzky systému ETCS L2. Stavba musí po realizácii spĺňať požiadavky na zaistenie interoperability Európskeho železničného systému podľa smernice Európskeho parlamentu a Rady EÚ.

 

Nástroj na prepájanie Európy (anglický názov Connecting Europe Facility, ďalej len „CEF“)

predstavuje komunitárny program Európskej Únie, ktorý umožňuje financovať prípravu a realizáciu projektov spoločného záujmu v rámci politiky transeurópskych sietí v sektoroch dopravy, energetiky a telekomunikácií. V sektore dopravy je cieľom programu CEF vytvoriť nástroj pre realizáciu európskej politiky v oblasti dopravnej infraštruktúry. Zameriava sa najmä na podporu investícií do budovania novej dopravnej infraštruktúry v Európe alebo obnovu a modernizáciu existujúcej dopravnej infraštruktúry. V prípade CEF je dôraz kladený na cezhraničné spojenia na základnej sieti TEN-T a na inovatívne riešenia v doprave. Ministerstvo dopravy (ďalej len „MD SR“) plní úlohu členského štátu podľa čl. 22 Nariadenia o CEF, a zároveň figuruje ako príjemca vybraných projektov CEF (hlavne v prípade projektov implementovaných rozpočtovými organizáciami MDV SR).

O ŽSR – manažérovi infraštruktúry

ŽSR sú manažérom infraštruktúry a podľa zákona sú prevádzkovateľom železničnej dráhy na území Slovenska. Vyplýva im z toho povinnosť zabezpečovať a obsluhovať celoštátne a regionálne dráhy a organizovať na týchto dráhach dopravu pre všetkých prevádzkovateľov dopravy v zmysle dopravnej politiky štátu, a to bez akýchkoľvek diskriminačných obmedzení. V svojom portfóliu majú ŽSR v správe železničné trate (normálneho, širokého aj úzkeho rozchodu), trakčné vedenia, železničné tunely a mosty, železničné priecestia či železničné stanice.



Právne dokumenty