16.08.2024
Pri posudzovaní projektu východnej vetvy bratislavského uzla vzišla pri niektorých variantoch potreba odstránenia bytového domu na Nobelovej ulici.
ŽSR obstarali v októbri 2023 zhotoviteľa pre vypracovanie Správy o hodnotení a zabezpečenie záverečného stanoviska v rámci procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA). V rámci spracovanej Správy o hodnotení, ktorej podkladom bola štúdia realizovateľnosti s názvom „ŽSR, dopravný uzol Bratislava – štúdia realizovateľnosti“ z roku 2019. V zmysle tejto štúdie, ako aj platného územného plánu mesta Bratislava bude úrovňové železničné priecestie na Nobelovej ulici zrušené.
Z dôvodu technickej nemožnosti mimoúrovňovej náhrady tohto priecestia v súčasnom mieste (nedostatočné priestorové možnosti pre náhradu priecestia podchodom) je náhrada riešená navrhovaným novým cestným podjazdom v zmysle platného územného plánu mesta Bratislava v predĺžení Odborárskej ulice s kolmým zapojením do Račianskej ulice. Funkčná trieda komunikácie je definovaná v územnom pláne ako C1. Nová komunikácia je navrhovaná v kategórii MO 8,5/40 s chodníkmi po oboch stranách, pričom jeden bude vyhradený pre chodcov a druhý pre cyklistov, čím bude zabezpečená aj náhrada cyklotrasy O6 vedenej cez jestvujúce priecestie na Nobelovej ulici. Nová komunikácia bude využívaná aj MHD linkami, ktoré v súčasnosti cez jestvujúce priecestie prechádzajú.
Nové mimoúrovňové priecestie na ulici Odborárska je potom navrhované variantne, pričom v závislosti od variantu technického riešenia sa uvažuje s napojením novej plánovanej developerskej výstavby na území bývalého areálu Palma alebo nenapojením tohto projektu na navrhovaný podjazd. Vo variante 3A, 3B a 4 je uvažované s napojením garáží a vjazdu do územia bývalého areálu Palma, z toho dôvodu je výškové riešenie trasy komunikácie podjazdu zosúladené s projektom areálu „Palma“. Z dôvodu výškového zosúladenia komunikácie podjazdu a napojenia garáží bolo nutné výškovo a smerovo upraviť aj napojenie ulice Odborárska a ulice Nobelova (toto je odlišné od Variantu 1 a 2, kde do podjazdu nie je napojený areál bývalej Palmy). Vzhľadom na uvedené skutočnosti zhotoviteľ vyhodnotil, že negatívne vplyvy takéhoto zásahu, by boli pre obyvateľov natoľko rozsiahle, že navrhuje odstránenie priľahlého bytového domu v súbehu s predĺžením ul. Odborárska v novom podjazde. Výstavba nového podjazdu v tesnej blízkosti objektu predpokladá zásah do jeho statiky a výrazné negatívne dopady v čase výstavby, ako aj po ukončení realizácie zvýšenou úrovňou prašnosti, hluku a vibrácií.
Bola táto opcia prekonzultovaná s obyvateľmi tohto domu?
Zhotoviteľ v júni tohto roku odovzdal dokumentáciu na príslušný orgán, ktorý následne dňa 31. 07. 2024 zverejnil Správu o hodnotení. V zmysle všetkých zákonných ustanovení bude nasledovať v rámci ďalšieho procesu verejné prerokovanie navrhovanej činnosti „Modernizácia železničného uzla Bratislava - vetva Východ“, ktorého sa môžu zúčastniť ako dotknuté orgány, tak aj široká verejnosť.
Riešili ste už podobné prípady aj pri iných železničných projektoch? Respektíve riešili ste ich v takomto rozsahu?
Áno, podobné prípady ŽSR už riešili aj v rámci modernizácie iných verejnoprospešných stavieb. Napr. pri výstavbe tunela Diel a tunela Milochov v rámci modernizácie úseku trate Púchov – Považská Bystrica bolo nutné asanovať niekoľko bytových domov, ako aj niekoľko rodinných domov a pri modernizácii úseku Trenčín-Zlatovce – Trenčín bolo nutné kvôli preložke trate a výstavbe nového mosta nutné asanovať celú ulicu vrátane rodinných domov.
V prípade ak by sa ukázali spomínané varianty ako finálne aký bude postup z vašej strany?
V prípade, ak príslušný orgán v rámci posúdenia navrhovanej činnosti rozhodne, že odporúča realizovať navrhovanú činnosť variantom, ktorý sa dotýka asanácie bytového domu na Nobelovej ulici, ŽSR budú v rámci ďalšej projektovej prípravy rešpektovať rozhodnutie príslušného orgánu a budú postupovať v zmysle platných zákonov.
Plánujete využiť pri projekte možnosti, ktoré vám poskytuje zákon o strategických investíciách?
Projekt modernizácie železničného uzla Bratislava zatiaľ nebol vládou SR schválený a prehlásený za strategickú investíciu. ŽSR budú žiadať o zaradenie tohto projektu medzi strategické investície.