05.12.2024
Prehľad projektov, ktoré zahŕňajú investície do modernizácie železničnej infraštruktúry v uplynulých piatich rokoch, financovaných z prostriedkov Európskej únie a so spolufinancovaním zo štátneho rozpočtu. Nižšie uvádzame projekty, ktoré sú v procese realizácie, v ktorých sa plánuje pokračovať aj v nasledujúcich rokoch, a tie, ktoré plánujeme v ďalšom období. Veríme, že tento prehľad bude pre vás nápomocný a zodpovie vaše otázky.
ŽSR pri modernizáciách železničnej infraštruktúry využívajú niekoľko zdrojov, ako sú v súčasnosti:
- Program Slovensko
- Nástroj na prepájanie Európy - CEF
- Plán obnovy a odolnosti
- Operačný program Integrovaná infraštruktúra (do r. 2025)
V rámci týchto programov financovania realizujeme modernizáciu železničných tratí, modernizáciu železničných uzlov, elektrifikáciu tratí, prestupné terminály.
V r. 2024 sme ukončili modernizáciu trate Poprad – Lučivná.
Z programu Slovensko v súčasnosti realizujeme projekty:
- „ŽSR, Dostavba zriaďovacej stanice Žilina - Teplička a nadväzujúcej železničnej infraštruktúry v uzle Žilina“ – Sekcia 1 a Sekcia 2
- „ŽSR, Modernizácia koridoru, štátna hranica ČR/SR – Čadca – Krásno nad Kysucou (mimo), železničná trať, 3. etapa"
- „Modernizácia železničnej trate Žilina - Košice, úsek trate Poprad Tatry (mimo) - Krompachy. Časť: A.1 Poprad Tatry (mimo) – Vydrník“
- „Elektrifikácia trate Haniska - Moldava n/ Bodvou“
Z prostriedkov CEF realizujeme taktiež projekty charakteru modernizácie tratí, pričom niektoré ako:
- „ŽSR, Dostavba zriaďovacej stanice Žilina - Teplička a nadväzujúcej železničnej infraštruktúry v uzle Žilina“ – Sekcia 1 a Sekcia 2
- „ŽSR, Modernizácia koridoru, štátna hranica ČR/SR – Čadca – Krásno nad Kysucou (mimo), železničná trať, 3. etapa"
sú financované z niekoľkých zdrojov, a to PSK aj CEF.
Ďalšie projekty CEF sú nasledovné
- „Komplexná rekonštrukcia a elektrifikácia trate Devínska Nová Ves – št. hranica (Marchegg)
- „ŽSR, Modernizácia železničnej trate Devínska Nová Ves – štátna hranica SR/ČR“
- „Implementácia GSM-R do siete ŽSR, úsek Varín – Košice – Čierna nad Tisou štátna hranica“
Z programu Plán obnovy a odolnosti v súčasnosti realizujeme projekty:
- "ŽSR, Elektrifikácia a súvisiace rekonštrukcie na úseku trate Bánovce nad Ondavou – Humenné“
- „ŽST Hronský Beňadik - z. Tekovská Breznica – ŽST Nová Baňa, rekonštrukcia dopravnej cesty
- „Šaštín – Kúty,“ KRŽZ koľ. č. 1
Ďalšie projekty Plánu obnovy a odolnosti v priebehu procesu verejného obstarávania:
- Fiľakovo – Holiša, rekonštrukcia železničnej trate
- Bratislava Nové Mesto – Bratislava ÚNS, komplexná rekonštrukcia trate
- Šelpice – Boleráz, komplexná rekonštrukcia trate
- Veľký Horeš – Streda nad Bodrogom, rekonštrukcia železničnej trate
- Nižná Myšľa – Ruskov, komplexná rekonštrukcia koľaje č. 2
- Telgárt – Červená Skala, komplexná rekonštrukcia trate
- Komplexná rekonštrukcia výhybiek Levice a DOZZ Kalná n. H. (mimo)-Kozárovce (mimo)
- Zvýšenie priepustnosti na úseku trate Bratislava Rača – Leopoldov
Ako sme uviedli, predmetné projekty sú v procese verejného obstarávania a preto ďalšie informácie týkajúce sa napr. predpokladaných nákladov a pod. zatiaľ nezverejňujeme.
Z predchádzajúceho Operačného programu Integrovaná infraštruktúra to boli projekty veľkého rozsahu po stránke vecnej aj finančnej ako napr.:
- „ŽSR, Modernizácia trate Púchov – Žilina pre rýchlosť do 160 km/hod., I. etapa, (úsek Púchov- Považská Teplá“ Stavba dostala niekoľko ocenení.
- Taktiež bola ukončená stavba ŽSR, Modernizácia trate Púchov - Žilina, pre rýchlosť do 160 km/hod., II. etapa -(úsek Považská Teplá- Žilina)“
Niektoré stavby OPII prešli aj tzv. fázovaním projektu do Programu Slovensko, to znamená, že doba ich realizácie presahuje viac programovacích období:
- „ŽSR, Dostavba zriaďovacej stanice Žilina - Teplička a nadväzujúcej železničnej infraštruktúry v uzle Žilina“ – Sekcia 1 a Sekcia 2
- „ŽSR, Modernizácia koridoru, štátna hranica ČR/SR – Čadca – Krásno nad Kysucou (mimo), železničná trať, 3. etapa"
- „Elektrifikácia trate Haniska - Moldava n/ Bodvou“
Samozrejme ŽSR majú aj ďalšie investičné projekty, a to nie len do železničnej infraštruktúry, ale aj do potreby zabezpečenia podporných činností pre riadne a bezpečné fungovanie železničnej prevádzky a bezpečnosti cestujúcej verejnosti. V tomto popise sme uviedli v podstate tie hlavné a najvýznamnejšie investičné projekty ŽSR, ktoré sme zrealizovali a realizujeme v priebehu predchádzajúcich rokov až do súčasnosti.
Samozrejmosťou je pokračovanie modernizačných aktivít v rozsahu ako sme uviedli vyššie, pričom predpokladáme využitie finančných prostriedkov zo zdrojov EÚ na pokračovanie príp. aj ďalšie investičné aktivity. V priebehu roka 2025 máme ešte v pláne realizovať verejné obstarávanie na dva veľké investičné projekty modernizácie tratí, a to na úseku Paludza – Liptovský Hrádok a Vydrník – Markušovce, Taktiež, ako sme uviedli vyššie, v súčasnosti v r. 2025 budú už realizované aj investičné projekty z Plánu obnovy a odolnosti. Zároveň však v r. 2025 ukončíme, resp. budeme ukončovať aj niektoré veľké projekty modernizačného charakteru.