12.12.2024
Nový grafikon reflektuje snahu priniesť cestujúcim čo najpohodlnejšie cestovanie, pričom do modernizácie železničnej infraštruktúry plánujeme v budúcom roku investovať približne 652 miliónov eur z eurofondov a vlastných zdrojov. Tieto významné investície sú základom pre zlepšenie komfortu, spoľahlivosti a bezpečnosti dopravy, a hoci realizácia projektov si vyžaduje určitú trpezlivosť zo strany cestujúcich, veríme, že výsledky prinesú pozitívne zmeny, ktoré ocení každý užívateľ železničnej siete.
BRATISLAVA – Aktuálne trasy vlakov sú v grafikone vlakovej dopravy starostlivo prispôsobené plánovaným a prebiehajúcim modernizáciám. Cestujúcich prechádzajúcich uzlami Žilina, Košice, ale aj v traťových úsekoch Čadca št. hr. – Čadca, Kúty – Kúty št. hr., Devínska Nová Ves – Marchegg, Hronský Beňadik – Nová Baňa, prosíme, aj v nadchádzajúcom roku o ohľaduplnosť a ústretovosť. Rok 2025 bude významným míľnikom pre železničnú sieť. Hoci prebiehajúce projekty a plánované práce na infraštruktúre dočasne ovplyvnia cestujúcich, veríme, že po ich ukončení ocenia významné zlepšenie komfortu.
V roku 2025 sa očakáva začiatok niekoľkých dôležitých výluk, ktoré ovplyvnia užívateľov železničnej dopravy. Ide o úseky Veľký Horeš – Streda nad Bodrogom, Nižná Myšľa – Ruskov, Télgart – Červená Skala, Fiľakovo – Výh. Holiša, Šelpice – Boleráz, Bratislava ÚNS – Bratislava Nové Mesto, Bratislava – Trnava – Leopoldov. Všetky tieto výluky budú mať dopad nielen na cestujúcu verejnosť, ale aj na nákladnú dopravu.
Nový grafikon vlakovej dopravy, ktorý vstúpi do platnosti 15. decembra 2024 prináša okrem výluk aj viaceré významné zmeny v osobnej doprave. Z pohľadu ŽSR ide o zvýšenie objemu objednaných vlakových kilometrov, zatiaľ čo cestujúci ocenia najmä zavedenie hodinového intervalu vlakov Ex 6xx a zrýchlených vlakov Ex 502/505 a 525/526 s obmedzeným počtom zastávok, ktoré nahradia zrušené IC vlaky. Novinkou sú aj dva nové spoje na trase Bratislava – Praha a späť.
Grafikon posilňuje aj regionálnu dopravu: dvojhodinový takt vlakov kategórie R pribudne na trasách Zvolen – Košice a Bratislava Nové Mesto – Prievidza, zatiaľ čo na východe sa zavádza hodinový takt na trase Košice – Prešov – Lipany. Regionálne expresné vlaky medzi Bratislavou hl. st. a Trenčínom budú po novom vedené ako rýchliky s predĺženou trasou až do Púchova.
Podrobnejšie a aktuálne informácie o cestovných poriadkoch, službách a výlukách nájdete na oficiálnych webových stránkach zssk.sk alebo zsr.sk.
O ŽSR – manažérovi infraštruktúry
ŽSR sú manažérom infraštruktúry a podľa zákona sú prevádzkovateľom železničnej dráhy na území Slovenska. Vyplýva im z toho povinnosť zabezpečovať a obsluhovať celoštátne a regionálne dráhy a organizovať na týchto dráhach dopravu pre všetkých prevádzkovateľov dopravy v zmysle dopravnej politiky štátu, a to bez akýchkoľvek diskriminačných obmedzení. V svojom portfóliu majú ŽSR v správe železničné trate (normálneho, širokého aj úzkeho rozchodu), trakčné vedenia, železničné tunely a mosty, železničné priecestia či železničné stanice.