Železnice Slovenskej republiky


Informácia o nehodách a mimoriadnostiach na tratiach ŽSR od 2. 1. do 5. 2. 2024


05.02.2024

V tomto období evidujú Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) 9 zrážok vlaku s osobou, z toho 7 smrteľných, pri jednej zrážke boli usmrtené dve osoby a 3 zrážky vlaku s motorovým vozidlom, z toho jedna smrteľná, kde boli usmrtené dve osoby.

Dňa 4. januára pracovníci ŽSR v úseku Kraľovany – Párnica pri pracovnej činnosti zbadali zosuv svahu a spadnutie stromov zasahujúcich do priechodného prierezu koľaje, čo ohlásili výpravcovi. Smerujúci osobný vlak k nezjazdnému miestu zastavil pred prekážkou. Dňa 7. januára sa na priecestí s jedinečným identifikačným číslom (JIČ) SP0850 v úseku Palárikovo – Šurany zrazil vlak s motorovým vozidlom, pričom došlo k usmrteniu dvoch osôb v motorovom vozidle. Dňa 8. januára v ŽST Bratislava predmestie bola rušňovodičom osobného vlaku ohlásená osoba ležiaca medzi 2. a 4. staničnou koľajou. Osoba bola zasiahnutá elektrickým prúdom, keď preliezala cez stojaci vlak na 4. koľaji. Osoba bola odvezená na ošetrenie. Dňa 17. januára osobný vlak v úseku Skalica na Slovensku – Holíč nad Moravou na priecestí s JIČ SP1796 narazil do motorového vozidla. Dňa 23. januára počas jazdy nákladného vlaku z 2. staničnej koľaje v Galante na 2. traťovú koľaj smer Gáň došlo na výhybke k vykoľajeniu dvoch vozňov radených ako 12. a 13. za rušňom. Dňa 27. januára Policajný zbor SR oznámil nehodu motorového vozidla, ktoré narazilo do výstražníka priecestia s JIČ SP0205 v úseku Medzibrodie nad Oravou – Dolný Kubín. Vozidlo nezasahovalo do priechodného prierezu traťovej koľaje. Pri náraze došlo k poškodeniu svetelného výstražníka (ohnutý stĺpik). Dňa 29. januára na priecestí s JIČ SP2124 v Lehniciach narazil vlak do zadnej časti motorového vozidla, ktoré z miesta odišlo.

Železnice Slovenskej republiky vyzývajú verejnosť k opatrnosti pri pohybe v blízkosti železničnej trate. Vlak je obrovský kolos, ktorý môže mať brzdnú dráhu v závislosti od rýchlosti aj viac ako kilometer a následky zrážky s ním bývajú fatálne.

Železnice Slovenskej republiky ako manažér infraštruktúry opakovane apelujú na všetkých vodičov, chodcov, cyklistov, aby si pred železničným priecestím počínali vždy mimoriadne opatrne, najmä sa presvedčili, či môžu bezpečne prejsť cez železničné priecestie. Na železničných priecestiach označených dopravnou značkou “Stoj, daj prednosť v jazde!“ je vodič povinný zastaviť vozidlo na takom mieste, z ktorého má náležitý rozhľad na trať, musí dbať však na to, aby vozidlo nezasahovalo do priechodného prierezu koľaje, kde by mohlo byť zachytené prechádzajúcim vlakom. Tieto ustanovenia sa samozrejme vzťahujú aj na chodcov a cyklistov.

V prípade uviaznutia vozidla na železničnom priecestí je potrebné zavolať Integrovaný záchranný systém (IZS) na telefónne číslo 112 a nahlásiť JIČ, umiestnené na zadnej strane výstražníkov alebo dopravného zničenia. Operátori IZS následne vykonajú opatrenia na varovanie rušňovodiča koľajového vozidla.

Ak dôjde k zastaveniu vozidla na priecestí, spustí sa svetelná výstraha a zatvoria sa závory, je potrebné spustené závory bez zaváhania preraziť, pretože za krátku chvíľu vojde na priecestie vlak alebo iné koľajové vozidlo, ktorého hmotnosť býva niekoľko stoviek ton, brzdná dráha stovky metrov a ktorého rušňovodič nemá v drvivej väčšine prípadov žiadnu šancu pred prekážkou zastaviť.

ŽSR evidujú aj prípady vandalizmu a preto opätovne upozorňujú aj na nebezpečné dôsledky vandalizmu, a teda aj úmyselného poškodzovania majetku. Vandali si neuvedomujú, že svojím konaním ohrozujú nielen plynulú prevádzku osobnej a nákladnej dopravy, ale hazardujú aj s ľudskými životmi. ŽSR preto prosia verejnosť, aby bola všímavá k dianiu na železnici, aby pri zistení podozrivého konania či pohybu cudzích osôb na železnici či v blízkosti majetku ŽSR kontaktovala políciu a eliminovala trestnú činnosť.

Dňa 2. januára v budove dopravnej kancelárie Výh. Studený Potok počas výtržnosti medzi cestujúcimi došlo k rozbitiu sklenenej výplne deliacej priečky medzi dopravnou kanceláriou a priestorom pre cestujúcich. Dňa 5. januára v úseku Hrhov – Výh. Dvorníky-Zádiel počas odstraňovania poruchy zistil návestný majster krádež 4 ks stykových transformátorov na 1. traťovej koľaji. Dňa 6. januára v nákl. stanici vo Vrútkach civilná osoba nahlásila výpravcovi naukladané kovové tyče medzi koľajami, s podozrením na trestnú činnosť. Dňa 10. januára rušňovodič vlaku v úseku Šaľa – Trnovec nad Váhom ohlásil, že došlo k hodeniu kameňa do rušňa neznámou osobou, pričom došlo k poškodeniu čelného skla na rušni. Dňa 13. januára v Hurbanove bola privolaná hliadka k neprispôsobivým občanom, ktorí rozbili sklenenú výplň na dverách v čakárni. Páchatelia boli zadržaní. Dňa 15. januára v úseku Turňa nad Bodvou – Výh. Drienovec  počas odstraňovania poruchy bola pracovníkom ŽSR zistená krádež skrine koľajových obvodov. Dňa 17. januára v Strážskom vlak narazil do dreva položeného cez koľajnice pravdepodobne neznámou osobou. Dňa 21. januára v úseku Turňa nad Bodvou – Výh. Drienovec počas odstraňovania poruchy zistil pracovník ŽSR krádež 1 ks stykového  transformátora. Dňa 22. januára rušňovodič vlaku v úseku Trenčín-Zlatovce – Výh. Nivy ohlásil, že na koľajnici boli naukladané kamene. Dňa 29. januára dozorca dopravne v Šaštín-Stráže pri nástupe do práce ohlásil rozbitú sklenenú výplň na dverách do čakárne. Toho istého dňa bolo rušňovodičom vlaku v úseku Lučivná – Svit nahlásené roztrhnuté zosilovacie vedenie. Počas odstraňovania poruchy bola zistená krádež zosilovacieho vedenia v dĺžke cca 250 metrov. Dňa 2. februára rušňovodičom vlaku v úseku Poprad-Tatry – Svit bolo nahlásené nabehnutie vlaku na kamene naukladané na oboch koľajnicových pásoch.



Právne dokumenty