Železnice Slovenskej republiky


Informácia o nehodách a mimoriadnostiach na tratiach ŽSR od 3. 6. do 8. 7. 2024


09.07.2024

V tomto období evidujú Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) 11 zrážok vlaku s osobami, z toho 10 smrteľných, jednu zrážku vlaku z cyklistom a 7 zrážok vlaku s cestným motorovým vozidlom, z toho jednu smrteľnú, pri ktorej zomrelo 7 osôb.

Dňa 6. júna vo Veľkých Kozmálovciach počas jazdy osobného vlaku došlo na pasívne zabezpečenom priecestí s jedinečným identifikačným číslom (JIČ) SP0763 k zrážke s cestným motorovým vozidlom. Udalosť sa zaobišla bez zranenia účastníkov nehody. Dňa 7. júna počas jazdy vlaku v úseku Prešov – Drienovská Nová Ves došlo na priecestí s JIČ SP1611 k zrážke s cestným motorovým vozidlom, pričom došlo k zraneniu vodiča motorového vozidla, ktorý bol prevezený do nemocnice v Prešove na ošetrenie. Dňa 8. júna osobný vlak v úseku Bratislava-Nové Mesto – Podunajské Biskupice narazil do cestného motorového vozidla, ktoré sa nachádzalo v priechodnom priereze traťovej koľaje následkom dopravnej nehody. Vodič auta bol prevezený do nemocnice na ošetrenie. Dňa 11. júna v úseku Levice – Tekovské Lužany na priecestí s JIČ SP0975 došlo k zrážke osobného vlaku s cestným motorovým vozidlom. K zraneniu osôb ani cestujúcich nedošlo. Dňa 12. júna v úseku Gáň – Sereď počas jazdy osobného vlaku došlo na priecestí s JIČ SP1838 ku zrážke s cestným motorovým vozidlom. Udalosť sa zaobišla bez zranenia osôb a bez poškodenia železničnej infraštruktúry. Dňa 21. júna osobný vlak v úseku Koniarovce – Ludanice zrazil na priecestí s JIČ SP0845 cyklistu. Ten bol odvezený na ošetrenie. Dňa 27. júna počas jazdy vlaku v úseku Nové Zámky – Dvory nad Žitavou došlo na priecestí s JIČ SP2018 ku zrážke s autobusom. Po zrážke vznikol požiar časti autobusu a rušňa vlaku. Pri nehode došlo k usmrteniu siedmych osôb a zraneniu niekoľkých ďalších. Dňa 1. júla počas jazdy osobného vlaku v úseku Čadca – Turzovka došlo k zrážke vlaku s cestným motorovým vozidlom na pasívne zabezpečenom priecestí s JIČ SP0037. Udalosť sa zaobišla bez zranení.

Železnice Slovenskej republiky vyzývajú verejnosť k opatrnosti pri pohybe v blízkosti železničnej trate. Vlak je obrovský kolos, ktorý môže mať brzdnú dráhu v závislosti od rýchlosti aj viac ako kilometer a následky zrážky s ním bývajú fatálne.

Železnice Slovenskej republiky ako manažér infraštruktúry opakovane apelujú na všetkých vodičov, chodcov, cyklistov, aby si pred železničným priecestím počínali vždy mimoriadne opatrne, najmä sa presvedčili, či môžu bezpečne prejsť cez železničné priecestie. Na železničných priecestiach označených dopravnou značkou “Stoj, daj prednosť v jazde!“ je vodič povinný zastaviť vozidlo na takom mieste, z ktorého má náležitý rozhľad na trať, musí dbať však na to, aby vozidlo nezasahovalo do priechodného prierezu koľaje, kde by mohlo byť zachytené prechádzajúcim vlakom. Tieto ustanovenia sa samozrejme vzťahujú aj na chodcov a cyklistov.

V prípade uviaznutia vozidla na železničnom priecestí je potrebné zavolať Integrovaný záchranný systém (IZS) na telefónne číslo 112 a nahlásiť jedinečné identifikačné číslo priecestia JIČ v tvare SP xxxx, umiestnené na zadnej strane výstražníkov alebo dopravného zničenia. Operátori IZS následne vykonajú opatrenia na zastavenie železničnej dopravy a varovanie rušňovodiča koľajového vozidla.

Ak dôjde k zastaveniu vozidla na priecestí, spustí sa svetelná výstraha a zatvoria sa závory, je potrebné spustené závory bez zaváhania preraziť, pretože za krátku chvíľu vojde na priecestie vlak alebo iné koľajové vozidlo, ktorého hmotnosť býva niekoľko stoviek ton, brzdná dráha stovky metrov a ktorého rušňovodič nemá v drvivej väčšine prípadov žiadnu šancu pred prekážkou zastaviť.

Rovnako ŽSR v poslednej dobe evidujú zvýšený počet osôb, pohybujúcich sa v obvode dráhy či už s úmyslom skrátiť si cestu, alebo aj s úmyslom ukončiť svoj život. Pohyb v obvode dráhy, čo je vlastne priestor vo vzdialenosti menšej ako 3 metre od vonkajšieho okraja telesa železničnej dráhy a stavieb, konštrukcií a pevných zariadení, ktoré sú jej súčasťou, je prísne zakázaný ustanoveniami zákona o dráhach a povolený je len určených miestach, ako sú nástupištia alebo priecestia a podobne a aj to len v prípade, ak je takýto pohyb bezpečný a nie je zakázaný napr. svetelnou výstrahou alebo zamestnancom železnice. Pohyb v tomto priestore môže byť životu nebezpečný, pretože sa môže stať, že z vlaku môže niečo trčať napr. z nákladu, alebo tlaková vlna vyvolaná jazdou vlaku môže osobu v blízkosti koľajiska zhodiť a zraniť. Čo sa týka osôb, ktoré sa rozhodnú ukončiť svoj život na koľajisku, každý takýto prípad nás veľmi mrzí. Tieto osoby určite zažívajú veľké emocionálne trápenie a zväčša nevidia iné východisko zo svojej životnej situácie, neuvedomujú si však, že svojim konaním spôsobia traumatizujúci zážitok rušňovodičovi vlaku s celoživotnými následkami, môžu spôsobiť napr. zranenie cestujúcich pri zavedení rýchločinného brzdenia a v neposlednom rade skomplikujú desiatkam až stovkám cestujúcich ich cestu do práce alebo domov za svojimi rodinami. Samozrejme najhoršie takéto udalosti znášajú rodiny zrazených osôb, ktoré sa s nimi musia vysporiadať, čo je veľmi náročné, až nemožné a ktoré si ešte dlho vyčítajú, prečo si nič nevšimli a svojho príbuzného nepodržali a nepomohli mu. Preto ŽSR odporúčajú osobám v ťažkej životnej situácii, aby neváhali kontaktovať psychologickú pomoc a pokúsili sa svoje problémy riešiť inak, ako skokom pod vlak. Takúto pomoc poskytuje napr. združenie IP-čko, ktoré prevádzkuje Krízovú linku pomoci (www.krizovalinkapomoci.sk) na čísle
0800 500 333.

ŽSR evidujú aj prípady vandalizmu a preto opätovne upozorňujú aj na nebezpečné dôsledky vandalizmu, a teda aj úmyselného poškodzovania majetku. Vandali si neuvedomujú, že svojím konaním ohrozujú nielen plynulú prevádzku osobnej a nákladnej dopravy, ale hazardujú aj s ľudskými životmi. ŽSR preto prosia verejnosť, aby bola všímavá k dianiu na železnici, aby pri zistení podozrivého konania či pohybu cudzích osôb na železnici či v blízkosti majetku ŽSR kontaktovala políciu a eliminovala trestnú činnosť.

O ŽSR – manažérovi infraštruktúry

ŽSR sú manažérom infraštruktúry a podľa zákona sú prevádzkovateľom železničnej dráhy na území Slovenska. Vyplýva im z toho povinnosť zabezpečovať a obsluhovať celoštátne a regionálne dráhy a organizovať na týchto dráhach dopravu pre všetkých prevádzkovateľov dopravy v zmysle dopravnej politiky štátu, a to bez akýchkoľvek diskriminačných obmedzení. V svojom portfóliu majú ŽSR v správe železničné trate (normálneho, širokého aj úzkeho rozchodu), trakčné vedenia, železničné tunely a mosty, železničné priecestia či železničné stanice.



Právne dokumenty