Železnice Slovenskej republiky


Koľaj nie je ihrisko!


10.07.2024

Bezpečnosť na železnici je pre Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) jednou z priorít. Nepozornosť a zbytočný hazard sú dlhodobo najčastejšou príčinou ťažkých zranení a úmrtí na koľajniciach.

Letné prázdniny a teplé počasie lákajú von všetkých, pričom často sa miestom hier a zábavy stávajú železničné trate. ŽSR vyzývajú verejnosť k opatrnosti pri pohybe v blízkosti železničných tratí. Vlak je obrovský kolos, ktorý môže mať brzdnú dráhu v závislosti od rýchlosti aj viac ako kilometer a následky zrážky s ním bývajú fatálne.

ŽSR apelujú na rodičov, aby svoje deti vystríhali pred situáciami, pri ktorých môže byť ohrozený ich život. Prosíme rodičov, aby svoje deti naučili, že železnica nie je v žiadnom prípade miesto pre hry. Aby rodičia dôsledne deťom vysvetlili, čo môžu tieto riskantné hry znamenať, ako sa môže zdanlivo nevinná hra vypomstiť a skončiť sa až tragicky.

Pohyb v obvode dráhy, čo je vlastne priestor vo vzdialenosti menšej ako 3 metre od vonkajšieho okraja telesa železničnej dráhy a stavieb, konštrukcií a pevných zariadení, ktoré sú jej súčasťou, je prísne zakázaný ustanoveniami zákona o dráhach a povolený je len na určených miestach, ako sú nástupištia alebo priecestia a podobne, a aj to len v prípade, ak je takýto pohyb bezpečný a nie je zakázaný napr. svetelnou výstrahou alebo zamestnancom železníc. Pohyb v tomto priestore môže byť životu nebezpečný, pretože sa môže stať, že z vlaku môže niečo trčať napr. z nákladu, alebo tlaková vlna vyvolaná jazdou vlaku môže osobu v blízkosti koľajiska zhodiť a zraniť.

Každoročne ŽSR evidujú rôzne tragické udalosti, ktoré vzniknú pri vyliezaní osôb na odstavené železničné vozne, trakčné podpery, konštrukcie mostov alebo pri pohybe v tuneloch. Pri všetkých týchto činnostiach hrozí riziko pádu z výšky, zásahu elektrickým prúdom z trakčného vedenia alebo zachytenia prechádzajúcim koľajovým vozidlom. Často tak snaha získať napr. selfie fotografiu končí celoživotnými následkami alebo úmrtím osoby, ktorá takto svojvoľne a nezodpovedne poruší legislatívne ustanovenia, ktoré už boli spomenuté.

ŽSR zároveň opätovne upozorňujú aj na nebezpečné dôsledky vandalizmu, a teda aj úmyselného poškodzovania majetku. ŽSR sa s témou vandalizmu stretávajú takmer denne, keď dochádza ku kladeniu rôznych predmetov nepovolanými osobami na koľajnice (kamene, mince, betónové dielce, drevo, kovové predmety a pod. – možnosť vzniku nehôd), prípadne hádzanie predmetov do prechádzajúcich vlakov rozbíja okná dopravcov, čo spôsobuje nielen materiálne škody, ale dochádza aj k poškodeniu zdravia osôb vo vlakoch. Tieto udalosti majú navyše značný vplyv aj na plynulosť železničnej dopravy, keďže často pre ne môžu meškať vlaky. Škody tiež spôsobujú nepovolané osoby pri rôznych „grafity“ činnostiach na koľajových vozidlách dopravcov, ale tiež na budovách a zariadeniach ŽSR.

Škody spôsobené vandalizmom na rôznych zariadeniach ŽSR sa pohybujú ročne v desiatkach tisíc eur. Eviduje ich príslušný správca konkrétneho zariadenia alebo budovy. Sú to stovky rôznych prípadov a príčin, ktoré následne objasňuje PZ SR. Vinníka sa však málokedy podarí vypátrať, a tak následky takéhoto konania odstraňujú ŽSR z vlastných zdrojov, pričom tieto financie by mohli byť oveľa účelnejšie využité napr. na obnovu železničnej infraštruktúry alebo zlepšenie komfortu cestujúcich pri cestovaní obnovou železničných staníc či zastávok.

Prosíme preto verejnosť, aby bola všímavá k dianiu na železnici, aby pri zistení podozrivého konania či pohybu cudzích osôb na železnici či v blízkosti majetku ŽSR kontaktovala políciueliminovala trestnú činnosť. Dodržiavanie základných bezpečnostných pravidiel, pomôže eliminovať výskyt mimoriadnych udalostí na železničných tratiach, ktoré sú často veľmi tragické a každý rok kvôli nim zbytočne vyhasne niekoľko životov.

 

O ŽSR – manažérovi infraštruktúry

ŽSR sú manažérom infraštruktúry a podľa zákona sú prevádzkovateľom železničnej dráhy na území Slovenska. Vyplýva im z toho povinnosť zabezpečovať a obsluhovať celoštátne a regionálne dráhy a organizovať na týchto dráhach dopravu pre všetkých prevádzkovateľov dopravy v zmysle dopravnej politiky štátu, a to bez akýchkoľvek diskriminačných obmedzení. V svojom portfóliu majú ŽSR v správe železničné trate (normálneho, širokého aj úzkeho rozchodu), trakčné vedenia, železničné tunely a mosty, železničné priecestia či železničné stanice.



Právne dokumenty