09.05.2024
Ako táto situácia vznikla? Aký bol pôvodný plán pri budovaní tohto terminálu integrovanej dopravy?
Predmetná stavba je dopravnou stavbou a jej hlavnou charakteristikou je integrácia dopravných systémov pri budovaní integrovaného dopravného systému v rámci VÚC Košický samosprávny kraj. Stavba „Terminálu integrovanej osobnej prepravy Trebišov (TIOP Trebišov)“ je súčasťou komplexného programu budovania regionálnej integrovanej dopravy v rámci VÚC KSK. Jeho úlohou je integrácia druhov osobnej individuálnej (automobilovej, cyklistickej) a hromadnej (autobusovej a železničnej) dopravy a zároveň na komerčnej báze združovať vybavenosť pre cestujúcich využívajúcich jednotlivé integrované dopravné systémy. TIOP Trebišov zabezpečí pre cestujúcich čo najjednoduchšie, najrýchlejšie a najbezpečnejšie prestupy medzi príslušnými druhmi dopráv prípadne spojmi rovnakého druhu. Cieľom verejnej práce je výstavba „Terminálu integrovanej osobnej prepravy (TIOP) Trebišov ako súčasti integrovaného dopravného systému v Košickom samosprávnom kraji. TIOP Trebišov umožní cestujúcim rýchly, bezpečný a pohodlný prestup medzi príslušnými druhmi dopráv s ťažiskom na nosný systém koľajovej dopravy. Súčasne umožní optimalizovať podiel prepráv osôb v rámci celého kraja. Cestné vozidlá ako autobusy, osobné automobily, bicykle dopravia cestujúcich do terminálu odkiaľ budú pokračovať veľkokapacitnou dopravou, v tomto prípade železničnou dopravou. TIOP je navrhnutý tak, aby vzájomný prestup medzi jednotlivými druhmi dopravy bol bezproblémový a pohodlný. K splneniu tejto požiadavky bude slúžiť stavebné riešenie a technické vybavenie. Predmetná stavba je svojím charakterom a umiestnením priamo naviazaná na jestvujúcu železničnú a cestnú infraštruktúru. Pokiaľ sa zaujímate o aktuálny stav spočívajúci v doteraz neprístupných priestoroch prevádzkovo-technickej budovy, odpoveď na otázku so zdôvodnením a ďalšími súvislosťami je uvedená nižšie. ŽSR majú zadefinované stavebné objekty, ktoré považujú za legitímne odovzdať do správy a majetku subjektu (Mesto Trebišov) a ktoré podľa nášho názoru nesúvisia s prevádzkovaním dopravy na dráhe. Mesto Trebišov je s týmto našim zámerom uzrozumené a naše predstavy im boli aj na osobnom stretnutí predstavené, resp. bol predstavený návrh oficiálneho zmluvného dokumentu v podobe Zmluvy o odovzdaní a prevzatí stavebných objektov vyvolaných investícií, pričom k dnešnému dňu evidujeme písomný, negatívny postoj Mesta Trebišov.
Kto mal byť pôvodne prevádzkovateľom?
Všeobecne už v čase prípravy projektovej dokumentácie určuje generálny projektant budúceho správcu, ktorý podľa významu a účelu príslušnej časti diela v podobe stavebných objektov, resp. prevádzkových súborov, bude po jeho kolaudácii správcom a vlastníkom. Vychádza sa z predpokladu, že Železnice Slovenskej republiky si plnia svoje úlohy vyplývajúce z legislatívneho rámca Slovenskej republiky - Zákona o dráhach, ktorý presne definuje poslanie ŽSR v rámci svojej spoločenskej činnosti. Ide výlučne o činnosť, ktorá priamo súvisí s prevádzkovaním dráhy a zabezpečením jej plynulej a bezpečnej prevádzky. To znamená, že prevádzkovanie terminálu autobusovej dopravy (rozumej plochy určenej pre cestujúcich využívajúcich autobusovú dopravu vrátane zastrešení), príp. ostatnej vybavenosti v podobe prístupových komunikácií neslúžiacim cestujúcej verejnosti využívajúcej železničnú dopravu alebo iných stavieb, ktoré nie sú určené pre výkon činnosti zamestnancov ŽSR, nie je legislatívnou úlohou ŽSR. Pokiaľ máte na mysli tzv. prevádzkovo-technickú budovu (PTB) terminálu, uvedený objekt zostáva v majetku ŽSR, pričom sa uvažuje o prenájme niektorých častí pre výdaj cestovných lístkov u oboch druhov dopráv (železničnej a autobusovej), avšak jej sprevádzkovanie je podmienené kolaudáciou, kde aktuálne konania stále prebiehajú. Je však dôležité podotknúť, že nejde len o jedno kolaudačné konanie, ale o súbor viacerých, nakoľko sa v danom mieste združujú rôzne inžinierske siete a komunikácie, ktoré navzájom súvisia z hľadiska používania objektu. Po úspešnom ukončení týchto konaní, môže byť PTB odovzdaná do užívania.
Kto bude prevádzkovateľom budovy?
Vlastníkom a prevádzkovateľom budovy budú ŽSR, nakoľko ide o objekt, ktorý je súčasťou integrovaného systému dopravy a jeho úlohou je prostredníctvom osobitných zmluvných vzťahov s nájomcami zabezpečovať riadny chod terminálu ako kompaktného zjednocujúceho systému viacerých druhov dopráv. Ako sme už uviedli, ŽSR sa nezbavujú povinnosti prevádzkovať zariadenia, ktoré sú v priamej nadväznosti na riadnu a bezpečnú činnosť prevádzkovania železničných tratí, avšak nemôžu sa podieľať na tých činnostiach, ktoré sú zamerané na iný druh prevádzkovania dopravnej činnosti, resp. slúžia na zlepšenie jej podmienok, ako napr. obslužné a prístupové komunikácie.
Posunul sa problém po piatkovom rokovaní kompetentných?
Nie sú nám známe údaje o predmete rokovania, vecnej podstate a zložení rokujúcich vo vami uvádzaný deň.
Kedy sa terminál otvorí verejnosti?
Ako v odpovedi na otázku uvedenú vyššie, t. j. až po úspešnom ukončení kolaudačných konaní.
Ako vnímate diskomfort cestujúcich?
Sme presvedčení, že už v danom čase došlo k neporovnateľne vyššiemu štandardu spočívajúcemu v celkovom urbanistickom a architektonickom riešení časti Mesta Trebišov. Rovnako stavebno-technické riešenie prispelo k zatraktívneniu autobusovej dopravy, a tiež bezpečnosti cestujúcich, ktorí tento druh dopravy používajú. Ak uvádzate, že ide o „diskomfort“ cestujúcich, aktuálne neevidujeme ani záujem o poskytovanie doplnkových služieb zo strany prevádzkovateľa autobusovej dopravy ani iného subjektu, ktorý pôsobí v segmente dopravy, príp. ZSSK. To znamená, že v aktuálnom čase by význam celej budovy bol len v poskytnutí dočasného útočiska v prípade nepriaznivého počasia. Tu vzniká tiež otázka, ako bude zabezpečený celý objekt proti vandalizmu, krádežiam a pod., nakoľko (ako sme už uviedli), k dnešnému dňu neevidujeme záujemcu/záujemcov o prenájom časti priestorov, t. j. budova by nebola pod stálym fyzickým dohľadom a s možnosťou zabezpečenia pomoci v prípade potreby. ŽSR tiež nedisponujú pre tento účel zamestnancami, ktorí by zabezpečovali (aspoň čiastočný) dohľad/kontrolu v rámci prevencie. Uvedené zariadenie je totiž nadštandardne vybavené a za tento majetok zodpovedá ŽSR, takže je nanajvýš žiaduca prítomnosť osoby/osôb, ktoré by počas výkonu svojej práce mali prehľad aj o celkovom dianí v budove, napriek dohľadovej technike, ktorá nie je, resp. nemôže byť umiestnená všade.