Železnice Slovenskej republiky


ŽSR zlepšujú stav hlavných železničných tratí


23.05.2024

Ešte začiatkom roka 2023 platilo, že na veľkej časti hlavných tratí mali byť zavádzané najmä prechodné obmedzenia traťovej rýchlosti (POTR) dlhodobého charakteru, a to z dôvodu celkového zlého technického stavu tratí. Odstránenie traťových obmedzení, prechodných či trvalých, je otázkou rozsiahlych činností, ktoré si okrem investičných prostriedkov vyžadujú aj potrebný čas na predrealizačnú prípravu a následne na samotnú realizáciu. V období od 1. januára 2023 až do 12. mája 2023 bolo zavedených spolu 136 prechodných obmedzení traťových rýchlostí v celkovej dĺžke takmer 103,8 kilometra.

Úseky s obmedzením traťovej rýchlosti majú negatívny vplyv na plnenie grafikonu vlakovej dopravy, a tým aj na meškanie vlakov. Okrem negatívnych vplyvov smerom k cestujúcim ŽSR citlivo vnímajú aj vplyv zavedených POTR smerom k prevádzkovým zamestnancom, ktorí sú vďaka nim vystavení zvýšenej psychickej záťaži. Ide o nevyhovujúci stav, ktorý je potrebné priebežne zlepšovať.

Nepriaznivý trend zavádzania prechodných obmedzení traťových rýchlostí vedia ŽSR postupne zastaviť a zlepšovať, a to najmä vďaka realizácii rekonštrukčných prác v rozsahu jednoduchej reprodukcie a vo výrazne väčších objemoch. Dôkazom je aj to, že za rovnaké obdobie ako v roku 2023, teda v období od 1. januára 2024 až do 12. mája 2024, mali ŽSR zavedených už len 97 prechodných obmedzení traťovej rýchlosti na všetkých hlavných koľajach s dĺžkou obmedzenia súhrnne 53,9 kilometra.

Železnice Slovenskej republiky zlepšili traťové obmedzenia znížením o 39 prechodných obmedzení traťovej rýchlosti oproti roku 2023 (pokles o 28,7 %). Aktuálne ŽSR znížili celkovú dĺžku obmedzení na hlavných tratiach takmer o 48,9 kilometra (pokles o 47,6 %) oproti roku 2023.

Ide jednoznačne o pozitívny trend, ktorý sa vedenie ŽSR bude naďalej snažiť udržať a zlepšovať. Veľká vďaka patrí najmä všetkým zamestnancom, ktorí sa na výraznom zlepšení železničnej infraštruktúry v relatívne krátkom čase podieľali. V ideálnom prípade budeme smerovať k postupnému zavádzaniu tzv. cyklickosti hlavných opravných prác medzi dvomi rekonštrukciami traťových úsekov, čo v budúcnosti povedie k tomu, že výskyt prechodných obmedzení traťových rýchlostí bude v minimálnom rozsahu.

Zhrnutie prechodných obmedzení traťových rýchlostí

Obdobie

Počet POTR

Kilometre

Od 1. januára 2023 – 12. mája 2023

136

103,8

Od 1. januára 2024 – 12. mája 2024

97

53,9

 

Rozdiel

   -39

 -48,9

 

Pokles v %

   -28,7

 -47,6



Právne dokumenty