01.03.2024
1. marca 2024
BRATISLAVA – Dielo zahŕňa elektrifikáciu jednokoľajnej železničnej trate v traťovom úseku nachádzajúcom sa medzi Bratislavou a Viedňou vrátane predelektrifikačných úprav a komplexnej rekonštrukcie trate a rekonštrukcie mostov nachádzajúcich sa v úseku jednokoľajnej trate Devínska Nová Ves – št. hranica. Predmetný úsek je dlhý 2381 metrov a stavenisko bolo dnes odovzdané Zhotoviteľovi. Z dôvodu výlukových prác dôjde od 4. marca v úseku k úplnému zastaveniu prevádzky.
Cieľom je zlepšiť cezhraničnú osobnú a nákladnú dopravu medzi Slovenskou republikou a Rakúskou republikou, zvýšiť prevádzkovú rýchlosť trate, skrátiť cestovný čas, dosiahnuť lepšie parametre železničnej trate, zvýšiť frekvenciu spojenia na základe zvýšenej kapacity trate, zrušiť obmedzenia pre dopravu na železničnom moste a znížiť tvorbu emisií CO2 a hluku zavedením elektrickej trate.
Elektrifikácia trate bude environmentálne prínosná a rekonštrukcia infraštruktúry, vzhľadom na jej vysoký vek, je opodstatnená. Realizáciou Diela sa znížia náklady na údržbu, zvýši sa traťová rýchlosť z 80 km/h na 120 km/h, zvýši sa bezpečnosť a plynulosť železničnej dopravy a umožní sa elektrická prevádzka vlakov medzi Bratislavou a Viedňou, a tým sa odstráni environmentálna záťaž.
Popis stavby:
Členenie stavby:
- Stavba A - „ŽSR, Devínska Nová Ves - Marchegg, elektrifikácia trate“
- Stavba B – „Komplexná rekonštrukcia mostného objektu v žkm 37,910 trate št. hr. (Marchegg) – Devínska Nová Ves, TÚ 2805, DÚ 02, št. hr. OBB Devínska Nová Ves“
Predmetom stavby A je elektrifikácia existujúcej jednokoľajnej železničnej trate na území Slovenskej republiky medzi Bratislavou a Viedňou striedavou napäťovou sústavou 25 kV, 50 Hz. Predstavuje vybudovanie trolejového vedenia v traťovom úseku medzi železničnou stanicou Devínska Nová Ves a mostom cez rieku Morava (po št. hranicu SR/RR) ako rozhodujúceho stavebného objektu stavby a iné s tým sú súvisiace stavebné objekty a prevádzkový súbor, ktoré umožnia prevádzku vlakov s elektrickou trakciou medzi Bratislavou a Viedňou.
Predmetom stavby B je komplexná rekonštrukcia mostných objektov trate na pôvodnom zemnom telese na rýchlosť do 120 km/h. Súčasťou budú aj úpravy železničného zvršku a spodku, vonkajšie úpravy jestvujúceho staničného zabezpečovacieho zariadenia 3. kategórie. V rámci stavby dochádza aj k preložkám dotknutých inžinierskych sietí a drobnej úprave miestnych komunikácii.
Miesto uskutočnenia stavebných prác (Slovenská republika): Kraj: Bratislavský, Okres: Bratislava IV, Katastrálne územie: Devínska Nová Ves, Traťový úsek: 2805
Miesto uskutočnenia stavebných prác (Rakúska republika): úsek železničnej trate od štátnej hranice SR/RR po žkm 37,650
Zhotoviteľ diela: Združenie PORR, ŽSR – DNV – Marchegg
- PORR s.r.o., Mlynské Nivy, 821 09 Bratislava – mestská časť Ružinov, SR - vedúci člen združenia
- PORR a.s., Dubečská 3238/36, Strašnice, 100 00 Praha 10, ČR – člen združenia
Akceptovaná zmluvná hodnota predstavuje čiastku 10 940 261,94 EUR bez DPH a lehota výstavby je do 300 dní od odovzdania prvého staveniska.
Zdroj financovania: Nástroj na prepájanie Európy – dopravná infraštruktúra (Connecting Europe Facility (CEF) – transport sector) a štátny rozpočet.
O ŽSR – manažérovi infraštruktúry
ŽSR sú manažérom infraštruktúry a podľa zákona sú prevádzkovateľom železničnej dráhy na území Slovenska. Vyplýva im z toho povinnosť zabezpečovať a obsluhovať celoštátne a regionálne dráhy a organizovať na týchto dráhach dopravu pre všetkých prevádzkovateľov dopravy v zmysle dopravnej politiky štátu, a to bez akýchkoľvek diskriminačných obmedzení. V svojom portfóliu majú ŽSR v správe železničné trate (normálneho, širokého aj úzkeho rozchodu), trakčné vedenia, železničné tunely a mosty, železničné priecestia či železničné stanice.