25.03.2024
Železničná stanica Svit je v súčasnosti v rekonštrukcii stavby „ŽSR, Modernizácia železničnej trate Žilina – Košice, úsek trate Liptovský Mikuláš - Poprad Tatry (mimo), Úsek UČS402 ŽST Svit – (líniová stavba) , SO 402-3-01 ŽST Svit, adaptácia priestorov výpravnej budovy“. Časť Nebytových priestorov je prenajatá Občianskemu združeniu ROZPUK (miestnosť č. 216 o výmere 56,76 metrov štvorcových ). Po dobu rekonštrukcie budovy je nájom prerušený. ŽSR evidujú dve žiadosti na využitie nebytových priestorov po ukončení rekonštrukcie budovy, a to od mesta Svit a Občianskeho združenia ROZPUK. Nebytové priestory v ŽST Svit, ktoré nebudú určené pre prevádzkové potreby ŽSR, budú ponúknuté do nájmu až po kolaudácií „stavby“.
Na stanici ešte vlani prebiehala obnova ako súčasť modernizácie trate Poprad – Lučivná, na ktorej sa už vtedy pracovalo dva roky. V akom je v súčasnosti modernizácia štádiu?
Železničná stanica vo Svite podliehala osobitnému režimu stavebných prác z dôvodu jej vyhlásenia za národnú kultúrnu pamiatku. Ako Objednávateľ sme boli povinní operatívne zohľadniť všetky podmienky, ktoré boli uložené Krajským pamiatkovým úradom v Prešove. Aktuálne sú ukončené všetky stavebné objekty a prevádzkové súbory v rámci predmetnej investície, ešte je potrebné doplniť niektoré segmenty súvisiace s bezpečným pohybom osôb so zníženou schopnosťou pohybu a orientácie, ide o tzv. interoperabilitu pre subsystém PRM.
Pred rokom ste informovali, že celá modernizácia má stáť 100 miliónov eur. Zmenila sa táto suma, zvýšila sa, ak áno, prečo?
Náklady na realizáciu stavby dosiahli aktuálne čiastku prevyšujúcu 118 miliónov eur. Nárast oproti pôvodne predpokladanej cene súvisel s viacerými faktormi. Za najzásadnejšie možno považovať realizáciu podjazdu vo Svite, kde boli zistené geologické anomálie v podloží. Tie bolo nutné riešiť osobitným spôsobom v rámci zakladania spodnej stavby, a teda aj z hľadiska bezpečnej a spoľahlivej konštrukcie. Obdobná problematika bola zaznamenaná aj v prípade podvalového podložia, kde boli identifikované stabilitné problémy geologického charakteru, ktoré si vyžadovali zmenu technologických postupov pri výstavbe železničného spodku. Ďalej sme identifikovali čierne skládky odpadu v obvode stavby, ktoré sa likvidovali mimo pôvodného rozpočtu.
Pomerne výraznú časť nákladov navyše tvorili zmeny už spomínanej budovy ŽST Svit, v rámci ktorej boli zo strany KPÚ v Prešove nariadené osobitné postupy. Išlo o postupy nielen zo stavebného hľadiska, ale predovšetkým z hľadiska jedinečnosti použitých materiálov a komponentov remeselného charakteru, ktoré nepomerne navýšili cenu tejto časti diela oproti štandardne používaným a na trhu dostupným stavebným materiálom. Došlo tiež k zaznamenaniu zvýšenej hladiny spodnej a povrchovej vody, pričom bolo nevyhnutné prijať osobitné, projektom nepredpokladané technické opatrenia s vplyvom na nárast ceny. Do navýšenia ceny diela je potrebné zohľadniť aj nárasty cien materiálov vplyvom pandémie COVID 19, ako aj vojenského konfliktu na Ukrajine. Tento celosvetový fenomén neobišiel ani stavbu modernizácie železničnej infraštruktúry v úseku Poprad - Lučivná a obdobne ako na ostatných stavbách nielen v železničnom sektore, bolo zo strany štátu umožnené zohľadniť nárast cien a prostredníctvom regulovaných opatrení v podobe metodických pokynov, uhradiť tak straty vyplývajúce z tohto titulu (samozrejme na základe znaleckých posudkov, ktoré boli vyhotovené odbornými inštitúciami).
Ako je s ukončením stavby, bol dodržaný zmluvný termín ukončenia stavby stanovený na august vlaňajšieho roka?
Zo stavebno-technického hľadiska bola stavba železničnej infraštruktúry ukončená v mesiaci december 2023. Skutočnosť, že sa nepodarilo dodržať plánovaný termín v 07/2023 súvisí najmä s nedostupnosťou komponentov elektrotechnického charakteru a významu na globálnom trhu (tiež z dôvodu pandémie a vojnového konfliktu). V prípade týchto komponentov sa predĺžili dodacie lehoty až o 10-11 mesiacov (v závislosti od druhu komponentu), čo sa, samozrejme, podpísalo na termíne plnenia.