14.03.2024
Akým spôsobom chcete stabilizovať železnice, teda infraštruktúru, ako aj personálne a mzdové otázky?
Daný problém riešime už dlhodobo. Situácia sa výrazne skomplikovala na konci minulého roka odchodmi do starobných a predčasných starobných dôchodkov, najmä predčasného starobného dôchodku po 40 odpracovaných rokoch. Napriek tomu, že vyvíjame náborové aktivity, sme v roku 2023 evidovali 1 575 skončení pracovného pomeru, z toho 1 024 boli odchody do dôchodku a prijatí bolo len 952. Už z týchto údajov je zrejmé, že máme nedostatok zamestnancov a tento stav sa prehlbuje najmä z dôvodu nízkej konkurencieschopnosti hlavne v mzdovej oblasti. Fungovanie najmä v Bratislavskom a Trnavskom kraji zabezpečujeme aj nadčasovou prácou, ktorú v rozsahu 150 hodín zamestnancom nariaďujeme. Po jej dočerpaní budeme zamestnancom navrhovať výkon práce nadčas s ich súhlasom a, samozrejme, zintenzívnime náborovú činnosť. Treba však povedať, že získanie nového zamestnanca do prevádzky je podmienené získaním odbornej, zdravotnej a psychickej spôsobilosti. Napríklad pri pozícii výpravca trvá celý proces takmer rok.
V Bratislavskom a Trnavskom kraji nám chýb približne 450 zamestnancov.
Robíme intenzívne nábory, sme súčasťou systému duálneho vzdelávania. Spolupracujeme so strednými a vysokými školami a poskytujeme štipendium na základe internej smernice o štipendijnom programe. V rámci náboru poskytujeme aj náborový príspevok 2 000 eur a novoprijatým zamestnancom a zamestnancom v nedostatkových typových pozíciách poskytujeme príspevky na udržanie zamestnanosti na pracoviskách, kde je obsadenosť pracoviska pod 87 %, čo sú pracoviská najmä v bratislavskom a trnavskom kraji. Zároveň sú ŽSR aktuálne uprostred kolektívneho vyjednávania.
Ako vnímate protesty železničných odborov?
Informácia o zhromaždení OZŽ (Odborové združenie železničiarov) nám bola doručená. Ich rozhodnutie akceptujeme. Uvedomujeme si nie úplne priaznivú situáciu, ktorá je v oblasti železničnej dopravy.