18.03.2024
Od 1.1.2024 cez Gbely začali premávať nové vlaky, ale cestujúci sa majú problém do nich dostať, dokonca niektorí aj spadli pri nastupovaní, alebo vystupovaní. Problém je v tom, že v Gbeloch na železničnej stanici nemajú perón, a je veľký výškový rozdiel medzi vlakom a plochou z ktorej nastupujú.
Podľa vášho kolegu, pán Drevického, ŽSR máte urobiť nejaké úpravy na tejto železničnej stanici. Dokonca včera sa tam boli pozrieť, nejakí páni.
Je to pravda? Vraj je už stanovený aj termín, apríl alebo máj.
V súčasnosti sú v železničnej stanici Gbely (ďalej „ŽST Gbely“) pre výstup a nástup cestujúcich zriadené dve nástupištia, nástupište č. 1 v dĺžke 200 m a nástupište č. 3 v dĺžke 170 m. Obe nástupištia sú zriadené ako sypané tzn. bez pevnej nástupnej hrany a sú s povrchom zo štrkodrviny, bez odvodnenia. Výška nástupnej hrany je 50 mm nad STPK (spojnica temien koľajnicových pásov). Uvedené nástupištia konštrukčne a priestorovo zodpovedajú štandardom, predpisom a normám v čase kedy boli vybudované. Podľa súčasne platnej legislatívy v tomto stave je možné ich ponechať do doby najbližšej rekonštrukcie, prípadne modernizácie ŽST Gbely.
Železnice Slovenskej republiky (ďalej „ŽSR“) v plánovaní rekonštrukcií koľají a nástupíšť postupujú podľa investičného plánu a v rámci možností pridelených finančných prostriedkov na investičnú činnosť realizovanú dodávateľským spôsobom. Pre dosiahnutie požadovaného cieľa rekonštrukcie existujúcich nástupíšť v ŽST Gbely je potrebné túto stavbu zaradiť do aktuálneho plánu investičných akcií ŽSR, spracovať investičné zadanie pre projektovú dokumentáciu, zabezpečiť proces verejného obstarania výberu zhotoviteľa projektovej dokumentácie a následne v ďalšej fáze zabezpečiť proces realizácie, ktorý taktiež zahŕňa výber zhotoviteľa samotnej realizácie diela. Na základe týchto skutočností je zrejmé, že sa jedná o časovo náročný proces, ktorý je zároveň nevyhnutne viazaný na finančné krytie na strane ŽSR ako objednávateľa.
Zároveň však pre riešenie aktuálnej situácie a z dôvodu aby bola zlepšená bezpečnosť a komfort nastupovania a vystupovania cestujúcej verejnosti z vlakových súprav v ŽST Gbely, správca uvedenej infraštruktúry ŽSR, t.j. Oblastné riaditeľstvo Trnava, Sekcia železničných tratí a stavieb (ďalej „OR TT SŽTS“) vykonal miestne šetrenie spolu so zástupcom dopravcu Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ďalej ZSSK). Na stretnutí bola dohodnutá úprava nástupíšť v rámci údržby s navýšením ich výšky podľa platných predpisov Železníc Slovenskej republiky.