28.11.2024
Pani hovorkyňa, prajem pekný deň. Poprosím, dnes (19. november) by sa mal na stavenisko v rámci modernizácie trate Čadca - štátna hranica ČR presúvať nejaký nadrozmerný náklad. Viete mi zistiť o čo ide, aké je to veľké a odkiaľ to privážali?
Tiež poprosím, o koľko sa modernizácia nie len posúva ale aj o koľko sa predraží a prečo?
- Presun nadrozmerného nákladu.
V rámci modernizácie stavby sa buduje nový železničný most (SO 08-33-06), ktorý je súčasťou preložky železničnej trate Čadca – št. hranica SR/ČR. Most tvorí spriahnutá oceľovobetónová konštrukcia, ktorej jednotlivé oceľové časti sa vyrábajú v Brne a postupne sa dopravujú na medziskládku do Svrčinovca. Presun nadrozmerného nákladu sa týka prevozu časti konštrukcie z medziskládky priamo na miesto realizácie mostného objektu. Časť nákladu bola prevezená 20. 11. 2024 v skorých ranných hodinách a časť poobede. Pre doplnenie uvádzame, že dĺžka nového mostného objektu je 174 m v koľaji č. 1, v koľaji č. 2 je to 202,5 m, čo znamená, že k prevozom nadrozmerných nákladov dôjde aj v budúcom roku.
- Posun lehoty výstavby, náklady a zdôvodnenie.
Lehota výstavby sa posúva z pôvodných 25 mesiacov odo dňa odovzdania staveniska na 40 mesiacov t.j. do 12/2025.
Základným dôvodom navýšenia ceny boli geologické pomery, vzhľadom na značnú geologickú rozmanitosť územia a zistených horninových diskontinuít, ktoré nebolo možno predpokladať počas projektovej prípravy stavby a ktoré boli zistené až doplnkovým inžinierskogeologickým prieskumom (DIGP) v rámci realizácie stavby. DIGP bolo možné realizovať až po odlesnení územia, ktoré bolo súčasťou objektovej skladby. Z výsledkov prieskumu vyplynula nutná zmena technického riešenia zárubného múru č. 14 , ktorého realizácia v zmysle nového návrhu priniesla značný finančný dopad na navýšenie nákladov. V súvislosti s výsledkami DIGP bolo potrebné zmeniť aj niektoré pôvodne navrhované technológie, u ktorých došlo k finančnému navýšeniu.
Čo sa týka hlavných faktorov podieľajúcich sa na zmene časového rámca uskutočnenia stavby, resp. splnenia lehoty výstavby podľa pôvodného harmonogramu, za najzásadnejšie vplyvy a okolnosti možno považovať nasledovné faktory:
- V zmysle Plánu organizácie výstavby bolo potrebné začať so zarážaním štetovníc, ktoré si vyžadovalo potrebu súvislých 6 hodinových tzv. ničkoľajných výluk, to znamená vylúčené obidve traťové koľaje naraz. Vzhľadom na nesúhlasný postoj súkromných dopravcov (LEO EXPRESS, REGIOJET), ktorí prevádzkujú osobnú dopravu na trati Praha – Čadca – Košice, nebolo možné zhotoviteľovi požadované súvislé výluky poskytnúť. Zhotoviteľ na realizáciu prác mal k dispozícii 2 trojhodinové výluky s prestojom cca 4 hod, čo malo dopad na úpravu etáp výlukovej činnosti t.j. došlo k navýšeniu počtu výluk vrátane zimnej prestávky (klimatické obmedzenia vzhľadom na lokalitu – kú Svrčinovec).
- Po odlesnení plôch bolo objavených niekoľko nelegálnych skládok vrátane nebezpečného odpadu v katastri obce Svrčinovec, čo značne spomalilo práce, nakoľko odpad bolo potrebné zlikvidovať v zmysle platnej legislatívy. Celkovo šlo o významné množstvá odvezeného odpadu, vrátane nebezpečného. Bez riadnej likvidácie nebolo možné pokračovať v prácach na súvisiacich stavebných objektoch podľa harmonogramu.
- Pri realizácii stabilizácie zosuvu a nového cestného podjazdu bolo nutné uzavrieť existujúci podjazd popod žel. trať, ktorý bol jedinou prístupovou cestou do osady Kullovci. Obec Svrčinovec povolila uzavretie podjazdu len za podmienky, že bude vybudovaná náhradná prístupová komunikácia do osady. Spracovanie projektovej dokumentácie, inžinierska činnosť (stavebné povolenie atď...) a následne realizácia komunikácie si vyžiadala ďalšie zdržanie prác na zosuve a podjazde.
- Najzásadnejšie zmeny projektovej dokumentácie teda nastali práve z titulu vzniku, resp. identifikácie nepriaznivých geologických podmienok, ktoré podmienili zmenu zakladania zárubného múru za pilotovú stenu, zmena pri preložkách inžinierskych sietí, optimalizácia trasovania inžinierskych sietí a zmena ich dimenzií, zmena technológie pri zakladaní stavieb - predvrtávanie štetovníc. Vzhľadom na geologickú rozmanitosť územia resp. nevhodné geologické podmienky nemohli sa použiť navrhované technológie a bolo nevyhnutné navrhnúť iné technické riešenia na základe zistených skutočností, čo spôsobilo spomalenie prác na viacerých kľúčových stavebných objektoch (zárubné múry, mosty).
V zmysle uvedených skutočností je predpoklad ukončenia Lehoty výstavby v mesiaci 12/2025.
Informácie ohľadom nákladov sú verejne dostupné a nájdete ich v centrálnom registri zmlúv.