26.11.2024
ŽST SVIT
1. Čo všetko sa v rámci obnovy zrealizovalo a koľko celá komplexná rekonštrukcia stála?
Celková modernizácia trate Žilina – Košice úsek Liptovský Mikuláš – Poprad-Tatry (mimo), 1.etapa, ktorej práce v danom čase už prebiehali zahŕňala pôvodne aj adaptáciu priestorov výpravnej budovy ŽST Svit. Nakoľko v čase spracovania projektovej dokumentácie objekt nebol pamiatkovo chránený, požiadavky na jeho obnovu si nevyžadovali špecifický prístup. Rozhodnutím Pamiatkového úradu Slovenskej republiky zo dňa 10.02.2017 PUSR-2017/4082-3/10302/BRO bola predmetná Žst. SVIT vyhlásená za národnú kultúrnu pamiatku. Tieto okolnosti si vyžadovali primeranú zmenu stavebných postupov, materiálov, zabezpečenie odborných a špecializovaných kapacít a iné. Prehľad uskutočnených zmien je zrejmý z odpovede na otázku č.2, pričom nejde o vymenovanie všetkých stavebno- technických a konštrukčných zásahov, ktoré sa uskutočnili v rámci budovy železničnej stanice Svit. Celkové náklady predstavovali čiastku 826 792,16 eur bez DPH.
2. Čo pôvodné sa na tejto budove zachovalo (aj vzhľadom na požiadavky Pamiatkového úradu)?
Krajský pamiatkový úrad (ďalej len KPÚ) v Prešove úzko spolupracoval s generálnym projektantom stavby v rámci komplexnej zmeny pôvodnej projektovej dokumentácie a jej finálna podoba je výsledkom niekoľkonásobného pripomienkovacieho konania medzi týmito zainteresovanými stranami. V zásade KPÚ požadovalo dodržať nasledovné zásady:
- Zachovať schodiská pred priečelím objektu spájajúce nástupište s podchodom pod železničnou traťou a konštrukcie lievikovo rozšírenej časti podchodu so schodiskom vo vyústení podchodu pri staničnej budove vrátane jeho prepojenia so staničnou halou a napojenia na nový podchod- zo statického hľadiska — vzhľadom na rekonštrukciu koľajiska, nástupíšť a rekonštrukciou podchodu nebolo možné zachovať schodiská pred priečelím objektu spájajúce budovu železničnej stanice Svit a podchod pod železničnou traťou.
- Zachovať tvar a výšku kupolovitej strechy s konštruktivistickým oceľovým nadstavcom označujúcim stanicu Svit a s vloženým južným oknom v tvare kruhového odseku. Mierne navýšenie zastrešenia o zateplenie, ktoré nenaruší architektonické stvárnenie národnej kultúrnej pamiatky (ďalej len NKP) je prijateľné.
- Pri obnove zastrešenia kupoly je prípustné existujúcu plechovú strešnú krytinu (pozinkovaný a medený plech) nahradiť novou plechovou strešnou krytinou (pozinkovanou, krytinou s matnou povrchovou úpravou v odtieni sivej farby alebo titánzinkovou) strihanou do pásov alebo šablón a spájanou falcovaním. Ploché strechy po obvode kupoly je prípustné opraviť a zatepliť s použitím finálnej lepenkovej strešnej krytiny v rozsahu, ktorý nenaruší architektonické stvárnenie NKP.
- Dažďové žľaby, zvody a ostatné klampiarske výrobky realizovať v materiáli a farbe strešnej krytiny.
- Zachovať architektonický výraz fasád - osovosť, tvar, rozmery a situovanie pôvodných okenných a dverných otvorov, architektonické tvaroslovie fasád a jednotlivé architektonické prvky.
- Zachovať výtvarné a dizajnérske prvky: vitráž veľkorozmerného segmentového okna staničnej haly, stropné svietidlá staničnej haly (pod galériou), priebežné svietidlo s dreveným krytom v päte kupoly, zábradlia, dverné výplne, pokladničné okienka, odkladacie pulty, vitríny (2 vitríny pri východnom a západnom bočnom vstupe v interiéri staničnej haly, presklené, v oceľovom ráme, trojtabuľkové, s ohýbaným nárožím), kamenné obklady (travertín, červená žula), mozaikové a kamenné dlažby (šedá žula).
- Zachovať a obnoviť existujúce interiérové dvere v úrovni 1. N. P. a 2. N. P. orientované do staničnej haly a obnoviť ich pôvodné farebné riešenia (na základe sondáže alebo podľa archívnych záznamov). Nadmerne poškodené výplne alebo v prípade odôvodnených prevádzkových alebo bezpečnostných požiadaviek je prípustné vymeniť ich za tvarové a materiálové repliky.
- pod galériou vylúčiť sadrokartónový podhľad 600 x 600 mm a zachovať (sfunkčniť) pôvodné drevené, terčové svietidlá (sústava stropných svietidiel rozmiestnených v pravidelných rozostupoch na podhľade priebežnej balkónovej galérie, prebiehajúcej po obvode hlavného vestibulu stanice - svietidlá sú drevené, terčového tvaru, pôvodne produkovali nepriame rozptýlené svetlo po obvode terča, špecificky osvetľujúce vestibul);
- zachovať a v potrebnom rozsahu obnoviť sklobetónové zasklené steny po stranách severného vstupu do zádveria pred staničnou halou;
- zachovať pôvodné výplne dverných otvorov v staničnej hale;
- zachovať 3 pokladničné okienka na severnej strane staničnej haly, osadené do sklobetónovej steny, spojené cez krátke pulty jednoduchým oceľovým rúrkovým zábradlím (kruhový prierez);
- zachovať pokladničné okienka s odkladacími pultmi na západnej strane v južnej časti staničnej haly
- zachovať južné schodisko.
- nebúrať sklobetónové steny medzi staničnou halou a priestormi po jej obvode;
- zachovať pôvodné výplne dverných otvorov v staničnej hale;
- pre dláždenie priebežnej ochodze a terás po stranách objektu a spevnených plôch po obvode NKP preferovať veľkoformátové platne (cca 500 x 500 mm) kamenné alebo betónové (ale nie s vymývaným štrkovým posypom).
- zachovať vstup do podchodu a jeho napojenie na nový podchod;
- zachovať a obnoviť (očistenie a náter) existujúcu oceľovú viac tabuľkovú výplň južného otvoru kupoly staničnej haly, chrániacu vnútornú vitráž, členenú rastrom kompozične rešpektujúcim delenie interiérovej vitráže - pre náter je prípustné použiť aj nano-náter, ktorý zlepší teplotechnické vlastnosti oceľovej konštrukcie; prípustné je obnoviť zasklenie a zmeniť tmeliacu hmotu zasklenia za kvalitnejšie materiály s lepšími teplo-technickými vlastnosťami;
- nerealizovať nový svetelný nápis nad hlavným vstupom, ale zachovať a v potrebnom rozsahu obnoviť (očistiť, nezvratné poškodené prvky nahradiť materiálovými a tvarovými replikami, natrieť, sfunkčniť osvetlenie) existujúcu konštrukciu vo vrchole zastrešenia s nápismi Svit na všetkých 4 stranách, z ktorej vyrastá vysoký podstavec zavŕšený symbolom železníc v podobe okrídleného kolesa - náter konštrukcií sa predpokladá viacfarebný a bude určený na základe sondáže najneskôr pred realizáciou jej obnovy.
- zachovať konštrukciu vo vrchole zastrešenia a nerealizovať nový svetelný nápis nad hlavným vstupom;
- zachovať pôvodnú farebnosť fasád a ich pôvodné materiálové riešenie s travertínovým
- obkladom pilierov, sokla a parapetných výplní okien na fasádach objektu a brizolitové omietané plochy
- nové striešky nad novými bočnými vstupmi nerealizovať s použitím typizovaných striešok - ich realizáciu vylúčiť alebo realizovať formou jednoduchej vodorovnej markízy;
- nemeniť a v potrebnom rozsahu obnoviť zábradlie na terase po severnom obvode objektu v úrovni nadzemného podlažia (dizajn 60-tych rokov 20. storočia - výplň zábradlí ozdobná -joklové profily kombinované s pásovou oceľou - výplň zábradlia pod jednoduchým madlom tvoria opakujúce sa geometrické ozdobné obrazce) - očistiť, nezvratné poškodené prvky nahradiť materiálovými a tvarovými replikami, natrieť (farba náteru bude odsúhlasená v aktuálnom čase na základe sondáže a vzorkovnice predloženej vlastníkom);
- v prípade dožitia oceľových výplní okenných otvorov fasád, tieto nahradiť rozmerovými kópiami s možnosťou použitia kvalitnejších hliníkových profilov s izolačným zasklením a pri zachovaní spôsobu členenia výplní a polohy ich osadenia (farba povrchu bude odsúhlasená v aktuálnom čase na základe sondáže a vzorkovnice predloženej vlastníkom);
- nezvratné poškodené drevené výplne okenných otvorov nahradiť novými drevenými výplňami, vyhotovenými ako kópie pôvodných výplní pri zachovaní ich členenia a osadenia v otvorov v strede južnej fasády (medzi stĺpmi) v úrovni nadzemného podlažia (do čakárne v úrovni nástupísk) nezmenšovať - ich obnovu realizovať podľa pôvodného návrhu (zasunutá, 4-osová zasklená stena podľa pôvodnej dokumentácie) alebo v dnešnej línii s obnovením tvaru výplní podľa pôvodnej dokumentácie;
- Premiestniť kotolňu alebo zmeniť spôsob vykurovania s cieľom odstránenia architektonicky nevhodne situovaného sekundárneho vývodu z kotlov na severozápadnej strane NKP vrátane jeho podpornej konštrukcie.
- V minulosti osadené biele plastové výplne otvorov (okenných, dverných a zasklenej steny schodiskového rizalitu na južnej strane objektu) nahradiť novými výplňami v pôvodnom materiálovom riešení (drevo; kov, resp. náhrada hliník).
- Odstrániť vonkajšie plechové kryty na komorách vzduchotechniky na severnej strane v úrovni severného vstupu a preveriť možnosť obnovenia pôvodného vetracieho systému objektu (dokumentované v pôvodnej dokumentácii z roku 1949).
- Odstrániť všetky sekundárne technické zariadenia na fasádach NKP.
Pri spracovaní požiadaviek vychádzal KPÚ Prešov z Návrhu na vyhlásenie NKP spracovaného Pamiatkovým úradom SR Bratislava v roku 2017, z výkresovej dokumentácie „Nádraží Svit Batizovce", Ing. Holeček, 1948 a 1949 a PD „Modernizácia železničnej trate Žilina - Košice, Úsek Trate Liptovský Mikuláš - Poprad-Tatry (mimo). Je však zrejmé, že vzhľadom k časovým možnostiam stavby modernizácie, šlo o skutočne náročnú úlohu uskutočniť širokú škálu špecifických zmien, vrátane remeselných činností na budove v tak krátkom termíne. V zmysle uvedeného konštatujeme, že Železnice Slovenskej republiky ako investor stavby modernizácie železničnej infraštruktúry v úseku Poprad- Lučivná si osvojil všetky požiadavky KPÚ a pristupoval maximálne zodpovedne pri jej obnove. To znamená, že z pôvodného stavu sa toho zachovalo maximum a došlo k renovácii pôvodných architektonických častí a vybavenia budovy v takej podobe a do takej miery, že uvedená NKP zostane naďalej typickým, významným architektonickým prvkom mesta Svit.
3. Staničná budova vo Svite je národnou kultúrnou pamiatkou. Skúsme divákom priblížiť čo to z jej histórie, t. j. kedy bola postavená, aké časy slávy zažila a odkedy je vyhlásená za národnú kultúrnu pamiatku?
Výstavba železničnej stanice vo Svite sa začala v roku 1948. Stanica sa budovala vyše 20 rokov, kým v roku 1969 bola daná do užívania. Slávnostne bola otvorená 14. novembra 1969.
4. Plánuje sa rozšírenie využitia tejto budovy? Na čo by malo/mohla v budúcnosti okrem hlavného účelu staničnej budovy slúžiť?
V rámci rekonštrukčných a renovačných prác boli zohľadnené aj výhľadové možnosti využitia priestorov na organizovanie kultúrno-spoločenských udalostí, nakoľko veľkoleposť a kapacitné možnosti stavby umožňujú jej využitie na mnohé podujatia. Priestory sú upravené tak, aby spĺňali nielen úžitkové vlastnosti, ako napr. mimoriadne vhodné akustické prostredie, ale samozrejme aj hygienické štandardy. Železnice Slovenskej republiky sú v prípade prejavenia záujmu o organizáciu takýchto spoločenských udalostí poskytnúť samozrejme súčinnosť tak, aby využitie tejto mimoriadnej budovy malo potenciál do budúcnosti pre rôzne účely.
ŽST KEŽMAROK
1. Čo všetko sa plánuje zrealizovať ešte tento rok?
V roku 2024 sa zrealizuje časť výmeny strešnej krytiny (podľa počasia) a toho času sa realizuje oprava krovu v zmysle spracovaného biotického a abiotického poškodenia krovu budovy na železničnej stanici v Kežmarku. Ostatné práce sa budú realizovať v roku 2025.
2. Budú práce počas zimného obdobia pozastavené alebo budú prebiehať aj počas nasledujúcich mesiacov?
Áno budú pokračovať. Pri realizácii prác na výmene strešnej krytiny záleží od toho, ako to dovolia vonkajšie poveternostné podmienky. Bude sa pokračovať na prevádzkových súboroch (ďalej len PS) Rozhlasové zariadenie, Informačné zariadenie, Kamerový systém a Štruktúrovaný kabelážny systém. Taktiež bude prebiehať výroba okien a dverí.
3. Aká je celková výška investície do rekonštrukcie železničnej stanice v Kežmarku a čo všetko sa v rámci nej má uskutočniť, plus aký je predpokladaný termín ukončenia prác?
Celková výška investície stavby ,,ŽST Kežmarok, KR strechy a bleskozvodu“ je v zmysle podpísanej ZOD 1 986 000,00 EUR bez DPH. V rámci stavby sa má zrealizovať výmena strešnej krytiny, oprava fasády, oprava štukatérskej výzdoby na fasáde objektu, oprava vitráže okien, výmena okien a dverí, oprava jestvujúcich vchodových dverí do vestibulu objektu, výmena mreží, výmena bleskozvodu, výmena žľabov a zvodov, ohrev žľabov a zvodov, zateplenie podstrešných priestoroch, výmena vonkajšej dlažby pod prístreškom, úprava drevených častí prístrešku nástupišťa, výmena dlažby na vonkajších schodiskách, zriadenie okapného chodníka okolo objektu, úprava soklovej časti objektu, zriadenie striešky nad vstupom do prevádzkovej časti objektu, zriadenie elektroinštalácie a PS Rozhlasové zariadenie, Informačné zariadenie, Kamerový systém, Štruktúrovaný kabelážny systém a úprava NN distribučnej siete. Termín realizácie je do 12 mesiacov od odovzdania staveniska stavby.
Informácie môžete čerpať z vydanej tlačovej správy na adrese: https://www.zsr.sk/pre-media/vyjadrenie-media/2024/oktober/zst-kezmarok-zacina-komplexna-rekonstrukcia-strechy-bleskozvodu.html
4. Ako sa práce dotknú cestujúcich? Bude nutné budovu na nevyhnutný čas uzavrieť alebo ide len o čiastočné obmedzenia, aké konkrétne?
Práce sú naplánované tak, aby minimalizovali obmedzenia pre cestujúcich a zabezpečili plynulý chod železničnej dopravy.