14.10.2024
- v akej fáze je aktuálne rekonštrukcia železničnej trate v úseku Poprad - Tatry - Vydrník?
Stavba modernizácie železničnej infraštruktúry s názvom „Modernizácia železničnej trate Žilina - Košice, úsek trate Poprad Tatry (mimo) - Krompachy. Časť: A.1 Poprad Tatry (mimo) – Vydrník“ sa aktuálne nachádza vo svojej úvodnej fáze, pričom hlavné aktivity Zhotoviteľa sa sústreďujú na plnení podmienok tzv. geologickej úlohy, ktorej predmetom je získavanie komplexných informácií o geologickej skladbe horninového prostredia Tunela Španí Háj, ako aj o hydrogeologických pomeroch v danej lokalite. K tomuto účelu bolo Zhotoviteľovi stavby dňa 04.07.2024 odovzdané záujmové územie pre riadny výkon súvisiacich prác a v mesiaci 09/2024 ďalšie záujmové územia. Prebiehajú tiež práce, ktoré Zhotoviteľ stavby vykonáva pre účely vlastných potrieb vo vzťahu k budúcim prácam (vytyčovanie inžinierskych sietí, výber územia pre zriadenie staveniska, pasport komunikácií, prieskumy atď). Zároveň boli zahájené práce spojené s výkonom archeologického prieskumu v zmysle príslušných rozhodnutí, resp. legislatívy SR. Počas prieskumu boli identifikované nálezy a túto skutočnosť nám oznámil Zhotoviteľ stavby s poukázaním na skutočnosť, že bude potrebné vykonať plošný archeologický výskum podľa § 39, ods. 1 zákona č. 49/2002 Z.z., čo spôsobí samozrejme pozastavenie výkonu akýchkoľvek prác v dotknutej lokalite do doby, kým nebude tento výskum ukončený. Odhadovaná doba je 2 mesiace, avšak s určitosťou nie je možné ju záväzne potvrdiť k dnešnému dňu, t.j. v závislosti od výsledkov archeologického výskumu nám bude táto lehota upresnená. Zároveň prebieha výrub stromov a krovín, ktoré sa aktuálne nachádzajú v záujmovom území stavby.
- došlo už k odovzdaniu staveniska zhotoviteľovi, resp. kedy je plánovaný termín odovzdania?
Ako predchádzajúca odpoveď, práce prebiehajú.
- kedy by sa mohli začať práce na rekonštrukcii, stihnú stavbári začať ešte v tomto roku?
Ako predchádzajúca odpoveď, práce prebiehajú.
- čo je dôvodom zdržania, keďže zmluva so zhotoviteľom bola podpísaná ešte v decembri minulého roka? (https://www.zsr.sk/pre-media/vyjadrenie-media/2023/december/zsr-podpisali-zmluvu-realizaciu-modernizacie-severnej-trasy-poprad-tatry-vydrnik.html)
Ako predchádzajúca odpoveď, práce prebiehajú.
- aká je odhadovaná výška rozpočtu stavby, resp. ako ju ovplyvní zvýšená sadzba DPH na 23 percent?
Akceptovaná zmluvná hodnota predstavuje čiastku 368 897 543,08 EUR bez DPH. O tom, ako výška DPH ovplyvní náklady stavby aktuálne nám nie je známe a tento dopad bude zrejmý až v čase, kedy sa tejto úprave nastavia ceny komodít a služieb v oblasti stavebníctva.
- aké sú základné parametre stavby - čo všetko okrem samotnej trate je súčasťou stavebných prác, aký dlhú úsek sa opraví, aké obmedzenia to prinesie a pod.
Modernizácia železničnej infraštruktúry (vybraných tratí ŽSR) spočíva v prestavbe existujúcej železničnej dopravnej cesty za účelom zlepšenia jej technickej vybavenosti a použiteľnosti a to zabudovaním moderných a progresívnych prvkov a tým zlepšenia jej parametrov. Rozsah objektovej skladby Stavby A.1 Poprad Tatry (mimo) – Vydrník, modernizácie železničnej trate Poprad[1]Tatry (mimo) – Krompachy pozostáva z UČS 08. 09, 10, 11, 12 v línií od ŽST Vydrník (vrátane) po ŽST Poprad-Tatry (košické zhlavie), nžkm 184,050 – nžkm 197,483. V úseku sa nachádza a projekt rieši ŽST Vydrník (nžkm 184,775), ZAST Hôrka (nžkm 187,670), VÝH Hozelec (nžkm 191,244) a ZAST Gánovce (nžkm 192,200),ŽST Poprad-Tatry (košické zhlavie) (sžkm 199,390).
Hlavnými kritériami modernizácie železničnej infraštruktúry predmetného úseku trate je:
• dosiahnutie parametrov vyplývajúcich z dohôd AGC a AGTC a predpisu Z10:
o zvýšenie traťovej rýchlosti
- vybudovanie nového zabezpečovacieho systému ETCS L2 a siete GSM-R
- prestavba a modernizácia trakčných meniarní Poprad Spišská Nová Ves a vybudovanie kontajnerovej meniarne Vydrník
o zvýšenie priestorovej priechodnosti,
o zvýšenie únosnosti železničného spodku,
o zvýšenie bezpečnosti prevádzky,
o zvýšenie bezpečnosti cestujúcich,
• zvýšenie kultúry, komfortu a plynulosti cestovania,
• zníženie negatívnych dopadov železničnej prevádzky na obyvateľstvo,
• zlepšenie a skvalitnenie životného prostredia.
Medzistaničný úsek Vydrník – Poprad Tatry bude mať po modernizácii neporovnateľne vyššie parametre vo všetkých oblastiach kladených na moderné európske železničné koridorové trate. Najvýznamnejším stavebným objektom je tunel Španí háj s dĺžkou 711,00 metrov.
Medzi nemenej výrazné prvky budovania modernizácie železničnej trate bezpochyby patria aj železničné mosty a estakády. Jeden z najdlhších mostných objektov budovaných v tejto stavbe je estakáda ponad údolie Gánovkého potoka – Gánovká estakáda, ktorá je budovaná dôvodu zvýšenia traťovej rýchlosti čím musí prísť nevyhnutne k preložke pôvodnej železničnej trate. Objekt pozostáva zo 7 totožných polí, kde každé pole je tvorené dvojicou jednokoľajných mostov so spoločným priebežným koľajovým lôžkom. Jednotlivé polia a mosty sú priame, rozpätia polí sú 73,8m.celková dĺžka mosta Gánovkej estakády je cca 553m a voľná výška pod mostom je cca od 13m do 20 m.
Ďalším výrazným a krajinotvorným prvkom je železničný most, v tesnej blízkosti zo západného portálu tunela Španí háj kde železničná trať prechádza ponad údolie meandrujúceho Gánovského potoka a zároveń križuje cestu III. triedy. Technické riešenie návrhu premostenia minimalizuje zásah do premosťovaného koryta Gánovského potoka a priľahlých mokraďových spoločenstiev. Nosnú konštrukciu tvorí komorový prierez s premennou výškou od 3,0 m do 6,5 m. Konštrukcia pôsobí ako spojitý nosník o 5-tich poliach, teoretická rozpätie nosné konštrukcie sú 52,0 + 3x 75,0 + 52,0 m. Celková dĺžka mosta je cca 350m a voľná výška pod mostom je cca 14 m. Na pravej rímse mosta bude protihluková stena výšky 3,0 m.
Jedným z hlavných dôležitých aspektov modernizácie železničnej trate je aj zvýšenie bezpečnosti samotnej železničnej prevádzky ale aj cestujúcej verejnosti a účastníkov cestnej premávky. Z tohto titulu sa na všetkých zastávkach a staniciach v rámci tejto stavby vybudujú nové mimoúrovňové prístupy na nástupištia, ktoré budú vybavený novým informačným a kamerovým systémom mobiliárom. Všetky úrovňové priecestia budú zrušené a nahradené mimoúrovňovým križovaním železničnej trate s pozemnou komunikáciou.