Železnice Slovenskej republiky


Rekonštrukcia ŽST Košice


09.10.2024

1.            Kedy sa začala rekonštrukcia a kedy mala byť ukončená?

Rekonštrukcia začala v roku 2021, hotová mala byť do 26 mesiacov. Rekonštrukcia je však v sklze viac ako rok, ktorý je zapríčinený hlavne skutočnosťou, že niektoré práce sa nedajú vykonať podľa pôvodnej projektovej dokumentácie formou opráv, ale je nutné staré poškodené betónové konštrukcie nahradiť novými a pod. (napr. nový batožinový tunel na prvom nástupišti oproti pôvodnému návrhu nadstavby). Podľa pripravovaného návrhu Dodatku č. 2 k Zmluve o dielo so Zhotoviteľom, je ukončenie stavby „do 45 mesiacov t.j. do 06/2025“. 

2.            Kto je zhotoviteľom diela, ktorá firma?

Zhotoviteľom je firma TRANSSERVIS, a.s. Košice.

3.            V prípade, že počas prác došlo k výmene zhotoviteľa, poprosím o názov tej pôvodnej i aktuálnej a prečo došlo k zmene?

-

4.            Čo konkrétne bolo/je potrebné opraviť, modernizovať alebo vybudovať? Čo z toho je už hotové?

Na druhom nástupišti je v predčasnom užívaní osobný výťah. Ďalší výťah bude realizovaný aj na treťom nástupišti s predpokladaným termínom uvedenia do užívania do konca roka 2024. Posledné týždne prebieha finalizácia prác na treťom nástupišti pri južnom podchode. Celé tretie nástupište, by malo ísť  do prevádzky koncom roka 2024. 

Taktiež prebiehajú práce na zriadení nových betónových stien výstupu batožinového tunela v nástupišti č. 1. Posledné týždne sa pracovalo hlavne na: montáži a osadení oceľovej konštrukcie zastrešenia nástupišťa č. 3 v dĺžke 60 m nad vybudovanou rampou a južným výstupom z podchodu, na realizácii dlažby v rampe výstupu z južného podchodu, na obklade stien výstupu z južného podchodu a prebiehali práce aj na montáži a osadení odvodňovacieho BG žľabu na južnej strane nástupišťa č. 3, a príprava dlažby južnej strany nástupišťa č. 3, a na schodiskách č. 1, 2, 3, 4, 5, 6 nástupišťa č. 3.

Cieľom stavby je zvýšenie bezpečnosti vlakovej dopravy, zníženia ľudského činiteľa ako vplyvu na vznik nehodových udalostí, ako aj zníženie obmedzení pri tvorbe a realizácií grafikonu vlakovej dopravy z hľadiska príchodov a odchodov vlakov v železničnej stanici Košice a ich pristavovania k nástupištiam. Predmetom stavby je úprava nástupíšť 1, 1A, 2 a 3 vrátane rekonštrukcie vonkajšieho osvetlenia, komplexnej rekonštrukcie železničného zvršku koľaje č. 1b a súčasne komplexnej rekonštrukcie vybraných koľají priľahlých k nástupištiam; úpravy trakčného vedenia, priechodov pre cestujúcich pre prístup k úrovňovým nástupištiam, rekonštrukcie zastrešenia nástupíšť a výstupov z podchodov, zriadenie výťahov na nástupišti č. 2 a 3.

ŽSR súčasne plánujú modernizovať staničné zabezpečovacie zariadenie v ŽST Košice, čím sa zvýši bezpečnosť železničnej dopravy, zlepšia sa podmienky pre operatívne riadenie dopravy v stanici a v priľahlých traťových úsekoch. Samozrejme príde k zlepšeniu podmienok pre cestujúcu verejnosť.

5.            Bolo to hneď odovzdané do užívania cestujúcej verejnosti?

-

6.            Bude po ukončení prác ŽSK spĺňať všetky požadované bezpečnostné, protipožiarne, technické kritéria a bude priaznivá k osobám s rôznym typom postihnutia alebo bude potrebné ešte "niečo" dorábať?

Stavba je realizovaná v zmysle schválenej projektovej dokumentácie, ktorá spĺňa všetky technické a bezpečnostné parametre.

7.            Je známe, že práce meškajú. Aká bola vyčíslená pôvodná výška nákladov a aká je teraz?

Zmluvná cena zo Zmluvy o dielo je vo výške 12 773 538,41 EUR bez DPH. Po Dodatku č. 1 k Zmluve o dielo č. 4400/2020/5400/025 je zmluvná cena vo výške 14 141 786,06 EUR bez DPH.

8.            Z akých zdrojov bude hradená?

Stavba je financovaná z prostriedkov SIH.

9.            Je predpoklad, že do konca roka 2024 bude všetko hotové?

Viď odpoveď na otázku č. 1.

10.          Ak nie, aký je najnovší termín kolaudácie?

Termín skolaudovania a odovzdania stavby do užívania sa bude odvíjať od ukončenia stavebných prác.



Právne dokumenty