24.09.2024
1) V akom stave je cely projekt? Kolko percent zo vsetkych prac uz je hotovych?
Sekcia 1 prestavanosť 97,78% , Sekcia 2 prestavanosť 62,33% k 31.08.2024.
2) Co vsetko uz je dokoncene a z coho uz mozu benefitovat cestujuci?
Je ukončená:
- Ucelená časť stavby (UČS) 54 Traťový úsek Váh - odb. a zast. Varín – železničný spodok a zvršok, trakčné vedenie, priepusty a rekonštrukcie mostov, preložky inžinierskych sietí, vybudovanie mostu do Terminálu intermodálnej prepravy (TIP) vrátane prístupovej cesty do TIP, podchod pre cyklistov a peších, protihlukové steny, zabezpečovacie zariadenia, komunikácie a chodníky
- UČS 55 Odb. a zast. Varín – Strečno – železničný spodok a zvršok, trakčné vedenie, preložky inžinierskych sietí, most vez Varínku, podchod pre cyklistov a peších, podchod pre cestujúcich vo Varíne, nové nástupište č.1, č.2, predstaničné spevnené plochy pre parkovanie, protihlukové steny, zabezpečovacie zariadenie, komunikácie a chodníky
- časť UČS 53 Traťový úsek Žilina Strážov - Váh - železničný spodok a zvršok nepárnej skupiny, nové nástupište č.3 a č.4, z časti predlženie podchodu ulice Uholná / Národná., dočasné nástupište U, preložky inžinierskych sietí, trakčné vedenie, osvetlenie, preložky oplotení, protihlukové steny, podchod pre cyklistov a peších v Strážove, 1x mostná konštrukcia cez Váh v Budatíne, 1x mostná konštrukcia cez Rajčanku v Strážove, zabezpečovanie zariadenie, informačné zariadenia, elektrické prípojky, EOV, kábelové trasy, komunikácie a chodníky
3) Co este nie je hotove a kedy bude a v akom casovom horizonte?
Železničný spodok a zvršok párnej skupiny, nové nástupište č.1, 1R, 2, 5, 6, , z časti predlženie podchodu ulice Uholná / Národná., preložky inžinierskych sietí, trakčné vedenie, osvetlenie, protihlukové steny, podchod pre cyklistov a peších v Budatíne a pri lokomotívnom depe, 1x mostná konštrukcia cez Váh v Budatíne, 1x mostná konštrukcia cez Rajčanku v Strážove, Most cestného nadjazdu pri zastávke Žilina odbočka, Zast. Žilina odbočka, podchod pre cestujúcich, Rekonštrukcia železničného mosta ponad ulicu Kysucká, Rekonštrukcia železničného mosta ponad potok Všivák, Žilina os. stanica, podchod pre cestujúcich, sžkm 337,161, Most cestného nadjazdu na ulici 1. mája, nžkm 336,975, Žilina os. stanica, úpravy staničnej budovy, zabezpečovanie zariadenie, informačné zariadenia, elektrické prípojky, EOV, kábelové trasy, komunikácie a chodníky, zástavka Žilina predmestie. Plánované ukončenie je v 12/2025.
4) Kolko penazi bude stat cely projekt? Navysila sa povodna suma?
Stav projektu k 31.08.2024 je 333 973 tis. EUR.
5) Kedy bude hotovy cely projekt? Preco sa termin dokoncenia posunul?
Nový harmonogram je v súčasnosti predmetom rokovania Zhotoviteľa a Objednávateľa.
Pre súbor stavebných objektov, označovaný ako „uzol Kysucká“ bolo jednou s podmienok právoplatného stavebného povolenia, že pred uzavretím podjazdu na ul. Kysucká bude vybudovaný cestný nadjazd na ul. 1. mája (SO 53-33-19). Keďže SO 53-33-19 nebolo možné pre absenciu právoplatného stavebného povolenia vybudovať v pôvodne stanovenom čase, bolo nutné zmeniť postup výstavby. Aby mohla začať výstavba SO/PS v uzle „Kysucká“ pred vybudovaním SO 53-33-19 bolo nutné upraviť vzájomné náväznosti a procesy. Do tohto procesu vstúpilo tiež mesto Žilina so svojimi požiadavkami, čoho výsledkom bolo uzavretie Memoranda o spolupráci medzi mestom Žilina a Objednávateľom dňa 27.10.2022. Tým došlo k narušeniu vzájomných náväzností s vplyvom na SO a PS. Ďalším aspektom bola koordinácia prác v rámci výstavby autobusovej stanice, ktorá patrí medzi tzv. vyvolané investície, to znamená o tú časť stavby, ktorá nie je súčasťou železničnej siete, avšak má priamy vplyv s budovaním stavebných objektov na dráhe z hľadiska vlastníckych vzťahov, podnikateľských aktivít, príp. občianskej vybavenosti iných subjektov. Tiež bola zaznamenaná celá radu problémov v rámci tejto časti diela, predovšetkým pri odhaľovaní zlého technického stavu inžinierskych sietí a identifikácii množstva nepredpokladaných okolností vyžadujúcich osobitné projekčné riešenia, resp. špeciálne technologické postupy, došlo k obmedzeniu prác oproti predpokladanému harmonogramu práve v rámci predmetnej časti stavby.
Ďalším obmedzením v postupe prác bola situácia vyvolaná ozbrojeným konfliktom na Ukrajine, najmä čo sa týka výpadkom a dostupnosťou jednotlivých stavebných materiálov a komponentov.
6) Ake vyhody prinesie rekonstrukcia uzla pre ZSR?
Modernizácia pozostáva z prestavby jestvujúcej železničnej dopravnej cesty za účelom zvýšenia jej technickej vybavenosti a použiteľnosti zabudovaním najmodernejších a najprogresívnejších prvkov a tým skvalitnením a zlepšením jej technických parametrov a ukazovateľov ako celku. Hlavnými kritériami modernizácie predmetného úseku pre dosiahnutie daného účelu stavby sú v stručnom vyjadrení:
- Zvýšenie traťovej rýchlosti do 120 km/h.
- Priechodnosť vozidiel pre kinematický obrys vozidla UIC C a priechodný prierez UIC GC.
- Únosnosť železničného zvršku a zodpovedajúca únosnosť železničného podvalového podložia pre triedu zaťažiteľnosti D4 UIC (hmotnosť na nápravu 22,5 t).
- Priechodnosť železničných mostných stavieb pre zaťažovací vlak UIC-71 a priestorovú úpravu podľa STN 73 6201. Nové mosty navrhovať na zaťažovací vlak triedy UIC 71.
- Prestavba železničných staníc pre dosiahnutie požadovaných užitočných dĺžok koľají. Nástupištia s hranami 550 mm nad temenom koľajnice (TK) požadovanej dĺžky vo všetkých zastávkach a staniciach. Peronizácia s bezkolíznym – mimoúrovňovým prístupom cestujúcich a s úpravou komunikácií pre chodcov v priestoroch staníc a zastávok pre osoby s obmedzenou schopnosťou pohybu.
- Vylúčenie úrovňových priecestí na hlavnej trati – krížení s cestnými komunikáciami, t.j. vybudovanie nových konštrukcií nadjazdov, podjazdov a podchodov so súvisiacimi cestnými komunikáciami. ŽSR, dostavba zriaďovacej stanice Žilina-Teplička a nadväzujúcej železničnej infraštruktúry v uzle Žilina.
- Komplexná prestavba trakčných vedení. Trakčné vedenie bude priečne aj pozdĺžne delené do samostatných celkov s možnosťou miestneho i diaľkového ovládania odpojovačov.
- Pokiaľ to prestavba železničných zastávok a staníc vyžaduje, rekonštruujú sa aj dotknuté silnoprúdové rozvody a elektrické osvetlenie a vybuduje sa elektrický ohrev výhybiek.
- Nové traťové a staničné zabezpečovacie zariadenie.
- Nová telekomunikačná technika.
- Implementácia ERTMS/ETCS L2.
- Vybudovanie systému GSM-R splňujúceho požiadavky EIRENE.
- Dosiahnutie interoperability dopravnej železničnej cesty.