10.09.2024
Aké rekonštrukcie plánujete v najbližších rokoch na južnej trati BA - KE okrem rozbehnutých projektov Fiľakovo – Holiša, Hronský Beňadik - Nová Baňa.
Všetky plánované investičné akcie výhľadovo (v rozsahu modernizácií, rekonštrukcií a pod.) až do roku 2033 sú aj s aktuálnym stavom publikované na stránke MD SR. Jedná sa o investičný plán, ktorý by ŽSR radi v danom rozsahu realizovali, samozrejme za podmienky dostupnosti finančných zdrojov na ich realizáciu. Každá investičná akcia je naplánovaná s predpokladanou výškou financií po rokoch, s predpokladaným zdrojom krytia, lokalitou (číslom trate), či kategóriou.
Uvedený harmonogram (spomínaný investičný plán ŽSR) Železničný harmonogram (mindop.sk) (tu), z danej stránky je možné si ho stiahnuť, prípadne s ním pracovať. Predmetný dokument predstavuje poslednú verziu harmonogramu – v časti „Aktualizácia 2024“.
Plánujete aj rekonštrukciu trate medzi Šuranmi a Hronskou Dúbravou? V akej fáze prípravy sú tieto projekty?
Jedným zo strategických zámerov ŽSR je aj modernizácia trate Nové Zámky – Palárikovo – Zvolen – Košice. Traťový úsek Palárikovo – Zvolen je zaradený do súhrnnej siete koridoru TEN-T, ktorého modernizácia ma v zmysle NARIADENIA EURÓPSKEHO PARLAMENTU A RADY (EÚ) 2024/1679 z 13. júna 2024 o usmerneniach Únie pre rozvoj transeurópskej dopravnej siete, o zmene nariadenia (EÚ) 2021/1153 a nariadenia (EÚ) č. 913/2010 a o zrušení nariadenia (EÚ) č. 1315/2013 prebehnúť do roku 2050. ŽSR majú pripravený Opis predmetu zákazky pre vyhlásenie verejného obstarávania na výber zhotoviteľa štúdie uskutočniteľnosti. Vyhlásenie verejného obstarávania závisí od finančného krytia na obstaranie štúdie uskutočniteľnosti.
Ako sú na tom projekty kompletnej elektrifikácie južnej trate?
Na južnej trati sa plánujú elektrifikovať úseky Zvolen – Fiľakovo, Fiľakovo (mimo) – Plešivec – Moldava nad Bodvou a úsek Moldava nad Bodvou – Haniska pri Košiciach. Aktuálne prebiehajú realizačné práce na úseku trate Moldava nad Bodvou – Haniska pri Košiciach, ukončenie realizačných prác je plánované v Novembri 2024. ŽSR majú spracovanú štúdiu uskutočniteľnosti s názvom „Elektrifikácia a optimalizácia trate Zvolen – Fiľakovo“ a zároveň majú aj platné územné rozhodnutie. V závislosti od alokácie finančných prostriedkov by ŽSR chceli pokračovať v ďalšej projektovej príprave projektu a následnej realizácii projektu. Pre zvyšné úseky trate zatiaľ ŽSR nemajú spracovanú predprojektovú prípravu. Vzhľadom na charakter a veľkosť investície budú musieť ŽSR zabezpečiť vypracovanie štúdie uskutočniteľnosti pre úsek Fiľakovo – Plešivec – Moldava nad Bodvou, aktuálne však neprišla požiadavka od vlastníka dráhy MD SR a ŽSR ani nemajú alokované finančné prostriedky na spracovanie takejto štúdie.