23.01.2025
Pre Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) je bezpečnosť na železničných tratiach kľúčová, a preto je dôležitým faktorom predchádzať mimoriadnostiam, ktoré dokážeme ovplyvniť. Z tohto dôvodu sa ŽSR rozhodli v závere roka realizovať výruby stromov, krovín a porastov. Ide o neoddeliteľnú a nevyhnutnú súčasť pravidelnej údržby. Cieľom je trvalé zabezpečenie priechodného prierezu tratí, ale aj bezpečná a plynulá prevádzka.
BRATISLAVA – S odstraňovaním porastov a likvidáciou drevín ŽSR začali už vlani v úseku od Bratislavy po Štúrovo a v tomto roku budú výruby pokračovať od Nových Zámkov po Komárno a od Štúrova po štátnu hranicu. Pravidelné výrubu majú niekoľko výhod, ktorým cestujúci možno často nerozumejú, no pre ŽSR sú veľmi dôležité.
Na obrázku je okolie trate pred výrubom.
Z pohľadu správcu železničnej infraštruktúry znižujeme aj takýmto druhom pravidelnej údržby riziko poškodenia, napríklad trakčného vedenia, a týmto spôsobom zabezpečujeme, že vegetácia neohrozuje priechodový prierez. Z pohľadu dopravcov, naopak, zlepšujeme viditeľnosť návestidiel alebo priecestí, čím dokážeme minimalizovať počet mimoriadností a nehôd na tratiach, a zároveň pohotovejšie reagovať. V neposlednom rade dbáme aj o majetok dopravcov, a vďaka výrubom predchádzame poškodeniu rušňov či vlakových súprav.
Vo väčšine prípadov odstraňujeme náletové dreviny, ktoré sa pôvodne na železničnom telese alebo v jeho blízkosti nenachádzali. Pri likvidácií drevín je dôležité myslieť najmä na dobrú viditeľnosť návestidiel a trakčného vedenia, normový priechodný prierez, voľný schodný aj manipulačný priestor a na dodržanie rozhľadových rozmerov na železničných priecestiach.
Tieto činnosti vykonávame priebežne počas celého roka, intenzívnejšie však v období vegetačného pokoja, ktoré každoročne prebieha od začiatku novembra do konca marca. Výnimka je pri vzniku mimoriadností na tratiach, napríklad z dôvodu víchrice a popadaných stromov na koľajach či v prípade spadnutého trakčného vedenia. Takúto mimoriadnosť musíme z hľadiska bezpečnosti a plynulosti vlakovej prevádzky v čo najkratšom čase odstrániť tak, aby bola obnovená doprava.
Po výrube:
Práve z dôvodu odstraňovania následkov spadnutých stromov či opravy trakčných vedení môže byť pre dopravcov problém plniť grafikon vlakovej dopravy. ŽSR sa tak v maximálnej možnej miere snažia vyhnúť výlukám spôsobeným popadanými stromami. Našim cieľom je zabezpečiť čo najplynulejší chod vlakovej prevádzky s minimalizovaním počtu mimoriadnych udalostí. Predsa len, nepredvídateľné situácie vznikajú práve počas nepriaznivých podmienok a v ŽSR chceme byť pripravení.