Železnice Slovenskej republiky


Generálny riaditeľ ŽSR sa prihovoril účastníkom konferencie Fórum koľajovej dopravy 2025


19.03.2025

BRATISLAVA – Generálny riaditeľ ŽSR Alexander Sako sa zúčastnil 19. ročníka Fóra koľajovej dopravy, ktoré sa koná 18. a 19. marca 2025 v Bratislave. Táto medzinárodná konferencia patrí medzi najvýznamnejšie podujatia v oblasti železničnej a mestskej koľajovej dopravy na Slovensku. Každoročne poskytuje priestor na diskusiu o aktuálnych trendoch, stratégiách a výzvach v železničnej doprave, pričom umožňuje odborníkom z viacerých krajín Európy výmenu skúseností a prezentáciu inovácií.

Počas úvodného panelu vystúpil aj generálny riaditeľ ŽSR Alexander Sako. Vo svojej reči ocenil, že Ministerstvo dopravy SR a štát považujú železnice za prioritu. V príhovore predstavil víziu svojho pôsobenia v ŽSR: „Ja osobne som si stanovil tri ciele, ktoré by som chcel počas môjho pôsobenia v Železniciach Slovenskej republiky dosiahnuť: sú to stabilita, komfort a bezpečnosť.“

Generálny riaditeľ vyjadril presvedčenie, že stabilita je kľúčovým faktorom pre udržateľný rozvoj železníc. Poukázal na to, že priemerný vek zamestnancov ŽSR sa pohybuje tesne pod 50 rokov a odchod pracovníkov do dôchodku predstavuje výzvu, ktorú treba riešiť. Zdôraznil dôležitosť posilnenia spolupráce so školami a  potrebu modernizácie študijných programov, aby absolventi mohli po ukončení štúdia priamo nastúpiť do praxe. Pripomenul, že v roku 2024 sa podarilo dosiahnuť plošné zvýšenie priemernej mzdy o 10 %, čo vníma ako krok k zatraktívneniu profesií v ŽSR a k stabilizácii personálu.

V oblasti komfortu generálny riaditeľ uviedol, že ŽSR pracujú na zlepšení pracovného prostredia pre zamestnancov, ale aj na skultúrnení cestovania pre verejnosť. Zdôraznil, že moderné a udržiavané stanice sú vizitkou železníc a môžu pozitívne ovplyvniť vnímanie cestujúcich. V tejto súvislosti informoval o plánovanej revitalizácii približne 30 staníc vrátane hlavnej stanice v Bratislave, pričom tieto projekty budú spolufinancované z EÚ, štátnych aj vlastných zdrojov.

Pokiaľ ide o bezpečnosť, generálny riaditeľ vysvetlil, ako minuloročná tragická nehoda v Nových Zámkoch podčiarkla význam bezpečnostných opatrení a potrebu investícií do infraštruktúry. Zdôraznil, že ŽSR aktívne pracujú na rekonštrukcii tratí a automatizácii systémov riadenia dopravy. Pri porovnaní rozpočtov železníc v susedných krajinách však poukázal na výrazné rozdiely – zatiaľ čo Rakúsko investuje do železníc 3,5 miliardy eur a Česká republika 1,8 miliardy eur, na Slovensku rozpočet ŽSR predstavuje 450 miliónov eur. Dodal, že napriek tomu, že ide najvyššiu sumu akú kedy ŽSR mali, je nevyhnutné, aby sa železničná infraštruktúra stala skutočnou prioritou pri rozdeľovaní verejných financií.

Fórum koľajovej dopravy opäť potvrdilo svoju dôležitosť ako platforma pre výmenu odborných poznatkov a hľadanie spoločných riešení na zlepšenie železničnej infraštruktúry a služieb na Slovensku, ako aj v celej Európskej únii.



Právne dokumenty