Železnice Slovenskej republiky


Prečo dnes máme nedostatok výpravcov


21.03.2025

BRATISLAVAV posledných rokoch sa železničná doprava stretáva s mnohými výzvami. Jednou z tých najväčších, ktoré priamo dokážu ovplyvniť plynulý chod a bezpečnosť železničnej siete, je náročnosť procesu nájdenia a obsadenia kvalifikovaných výpravcov na železničných staniciach.

Tento problém sa stáva čoraz naliehavejším, a to nielen z dôvodu prirodzeného odchodu pracovníkov do dôchodku, ale aj v dôsledku nízkeho záujmu o túto profesiu. Výpravcovia, ktorí zohrávajú kľúčovú úlohu v koordinovaní a zabezpečovaní hladkého priebehu vlakovej dopravy, sú pritom nevyhnutní pre zaistenie bezpečnosti a efektívnosti železničnej siete. Ich počet je však stále nedostatočný. Podobné problémy s nedostatkom odborného personálu pritom trápia aj iné dopravné spoločnosti.

Základom je stredná škola

Od 1. januára 2025 sa na pozíciu výpravca v Železniciach Slovenskej republiky (ŽSR) hlásilo 390 potenciálnych uchádzačov. Hoci je pozícia výpravcu prístupná každému záujemcovi s ukončeným stredoškolským vzdelaním, je potrebné splnenie základných predpokladov pre túto prácu, a tými sú vstupný pohovor, ako aj absolvovanie zdravotného a psychologického vyšetrenia.

Už pri vstupnom vyšetrení sa tak prirodzene zúži počet uchádzačov, ktorí môžu byť prijatí do našich kurzov, keďže nie každý je predurčený stať sa výpravcom. Profesia výpravcu bola kedysi považovaná za symbol hrdosti a prestíže. Táto noblesa a zodpovednosť mali veľký spoločenský význam a na výpravcov sa pozeralo ako na miestne autority. Preto si toto povolanie vyberalo veľké množstvo záujemcov, avšak dnes sa nazeranie na výpravcov v očiach verejnosti mení.

Výpravca je kľúčovým článkom v celom systéme, preto je nevyhnutné, aby bol vyrovnaný v oblasti mentálneho zdravia a pociťoval stabilitu v rámci rodinnej situácie a osobného života, čo prispieva k jeho schopnosti efektívne plniť svoje náročné povinnosti. Až keď sa preukáže, že kandidát je po zdravotnej a psychickej stránke pripravený, môže prejsť do odborného kurzu, ktorý organizujú ŽSR v rámci svojich školiacich stredísk.

Pred samotným kurzom na pozíciu výpravca je však ešte nevyhnutné absolvovať kurz OS 15 pre pozíciu dozorcov výhybiek, ako aj získať prax v prevádzke. Až na základe týchto skúseností je možné absolvovať školenie v rámci kurzu OS 19, ktorý vedie k získaniu kvalifikácie výpravcu. V ideálnom prípade trvá príprava nového výpravcu približne sedem mesiacov, ale môže to trvať aj viac ako rok.

Náročný kurz, ktorý preverí potenciál

Aj keď sa na túto pozíciu hlásia stovky záujemcov, iba malá časť z nich úspešne absolvuje všetky požiadavky odbornej prípravy. Aktuálne sa kurzov ŽSR zúčastňuje 88 ľudí, z toho 34 osôb ukončuje kurz výhybkára, pričom do ďalšieho takéhoto kurzu nastúpi 25 osôb. V rámci kurzu pre výpravcov sa aktuálne pripravuje 29 ľudí.

Napriek tomu, že od začiatku tohto roka prejavilo záujem o povolanie výpravcu 390 ľudí, môže sa stať, že z nich vyškolíme iba 20 výpravcov. Veľká skupina uchádzačov neprejde už úvodnými pohovormi, ďalší nezvládnu psychologické vyšetrenie alebo nie sú zdravotne spôsobilí. Niektorí ukončia kurz pre dozorcov výhybiek a rozhodnú sa, že chcú radšej vykonávať toto povolanie, prípadne zistia, že ich schopnosti nie sú postačujúce na zvládnutie profesie výpravcu.

Štatistiky ale nie sú až také negatívne, pretože samotným kurzom výpravcu prejde až 93 percent prihlásených. Neúspešní kandidáti si však vedia nájsť uplatnenie v rámci ŽSR na iných typových pozíciách. Zjednodušene, ak uchádzač zvládol kurz na dozorcu výhybiek alebo signalistu, ŽSR mu ponúknu adekvátne pracovné príležitosti. Aj tieto povolania totiž patria medzi nedostatkové pozície v rámci ŽSR.

Napriek tomu, že príprava na povolanie výpravcu je náročná, nemožno mu odoprieť jeho krásu a výnimočnosť. Budeme preto vďační, ak sa naša železničiarska rodina bude aj naďalej rozrastať.

 

O ŽSR – správcovi infraštruktúry

ŽSR sú správcom infraštruktúry a podľa zákona sú prevádzkovateľom železničnej dráhy na území Slovenska. Vyplýva im z toho povinnosť zabezpečovať a obsluhovať celoštátne a regionálne dráhy a organizovať na týchto dráhach dopravu pre všetkých prevádzkovateľov dopravy v zmysle dopravnej politiky štátu, a to bez akýchkoľvek diskriminačných obmedzení. V svojom portfóliu majú ŽSR v správe železničné trate (normálneho, širokého aj úzkeho rozchodu), trakčné vedenia, železničné tunely a mosty, železničné priecestia či železničné stanice.



Právne dokumenty