Železnice Slovenskej republiky


ŽSR sa chystajú na ďalší krok v modernizácii uzla Žilina


31.03.2025

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) pokračujú v modernizácii železničnej infraštruktúry a zjednotení trakčných elektrických sústav na V. železničnom koridore medzi Bratislavou a Košicami. Po prvých dvoch úspešných konverziách, ktoré sa uskutočnili v Púchove v roku 2015 a na úseku Púchov – Bytča v roku 2024, ŽSR pokračujú v tomto roku ďalším významným úsekom.

BYTČA/ŽILINA – V dňoch 29. marca až 7. apríla 2025 budú na úseku Bytča – Žilina Predmestie prebiehať výlukové práce potrebné pre prepnutie zo súčasnej jednosmernej trakčnej elektrickej sústavy na striedavú trakčnú elektrickú sústavu. Tento krok predstavuje ďalší míľnik v zjednocovaní napájacích sústav na železničnej sieti a prinesie zvýšenie výkonnosti trakčnej siete, ako aj zníženie energetických strát.

Napájanie elektrických vlakov dvomi napájacími trakčnými elektrickými sústavami vzniklo približne v 60-tych rokoch minulého storočia, pričom  na Slovensku sa doteraz prevádzkujú obidve sústavy. „Zjednotenie napájacích systémov používaných v sieti ŽSR je dlhodobým cieľom, ku ktorému je potrebné pristupovať koncepčne z technického aj prevádzkového hľadiska,“ vysvetľuje generálny riaditeľ ŽSR Alexander Sako.

ŽST Žilina Predmestie, SNÍMKA: STRABAG

ŽSR v súlade so stratégiou zjednotenia trakčných elektrických sústav realizujú ďalší krok v rámci prebiehajúcej modernizácie uzla Žilina. Súčasný styk trakčných sústav pri železničnej stanici Bytča bude presunutý o 15 kilometrov východne smerom k Žiline, konkrétne pred dopravňu Žilina Predmestie. Napájanie nového konvertovaného úseku s napätím 25 kV, 50 Hz bude zabezpečovať nová trakčná napájacia stanica v Žiline, ktorá je súčasťou modernizácie tohto uzla.

Realizáciou tejto konverzie tak dosiahneme ďalší významný míľnik, pričom po jej dokončení sa striedavá trakčná elektrická sústava rozšíri na celý uzol Žilina, vrátane úsekov tratí smerujúcich na Vrútky a Kysucké Nové Mesto.

Počas nasledujúcich desiatich dní, v priebehu ktorých budú prebiehať nevyhnutné výlukové práce na spomenutom 15-kilometrovom úseku, bude nasadená nezávislá dieselová trakcia. Táto trakcia bude slúžiť na prieťahy vlakov v dotknutom úseku, keďže trakčné vedenie nebude počas výluky napájané.

Cieľom ŽSR je minimalizovať dopady na cestujúcich, najmä pokiaľ ide o prípadné meškania vlakov. Počas dňa bude síce prevádzkovaná iba jedna dopravná koľaj, avšak v nočných hodinách budú obe koľaje opätovne k dispozícii. Nákladné vlaky budú ťahané nezávislou trakciou a ich prevádzka bude obmedzená najmä na nočné hodiny. 

Zjednotenie trakčných sústav zlepší efektivitu a spoľahlivosť celej siete, pričom striedavá trakcia prinesie zníženie energetických strát. Nové napájanie z trakčnej napájacej stanice Žilina zase zabezpečí založné napájanie v celom úseku Púchov – Žilina Predmestie, čo zaručí vysokú úroveň spoľahlivosti a kontinuity napájania trakcie. Konverzia je súčasťou širšieho plánu modernizácie uzla Žilina, ktorého ukončenie sa predpokladá v roku 2026. Tento projekt prinesie významné zlepšenia v prevádzke a pripravenosti železničnej siete na budúce výzvy.



Právne dokumenty