Názov projektu: |
ŽSR, Dostavba zriaďovacej stanice Žilina – Teplička a nadväzujúcej železničnej infraštruktúry v uzle Žilina, I. etapa (2.fáza) |
|||||
Názov prijímateľa: |
Železnice Slovenskej republiky | |||||
|
||||||
Číslo | Zo dňa | |||||
Rozhodnutie o schválení žiadosti o nenávratný finančný príspevok | NFP401301FNZ8 | 16.05.2024 | ||||
Zmluva o poskytnutí nenávratného finančného príspevku č. / dátum účinnosti | Z401301FNZ8 / 21.05.2024 | |||||
Dodatok k Zmluve o poskytnutí nenávratného finančného príspevku č. / dátum účinnosti | ||||||
Európska únia | Štátny rozpočet (spolufinancovanie) | Iné zdroje | Spolu | |||
Celkové náklady v € podľa Zmluvy o poskytnutí nenávratného finančného príspevku | 121 029 962,90 | 21 358 228,75 | 142 388 191,65 | |||
Zmluvní partneri / Popis zmluvy (stavebné práce, stavebný dozor,technická asistencia, projektová dokumentácia a pod.) | Názov | Zmluvná cena | Popis zmluvy | Dátum účinnosti zmluvy | ||
Združenie pod Dubňom | 323 373 002,46 | Zmluva o Dielo | 13.11.2020 | |||
Predpokladaný začiatok realizácie hlavných aktivít projektu |
12/2023 | |||||
Začiatok realizácie hlavných aktivít projektu | 01.12.2023 | |||||
Predpokladané ukončenie realizácie hlavných aktivít projektu | 12/2025 | |||||
Ukončenie realizácie hlavných aktivít projektu | ||||||
Miesto realizácie projektu | ||||||
![]() |
||||||
Popis projektu a jeho prínosy | ||||||
Projekt je zameraný na modernizáciu železničnej infraštruktúry v uzle Žilina, administratívne spadajúcu do Žilinského kraja, pričom zahŕňa 9 ucelených častí stavby (UČS): UČS 53 Traťový úsek Žilina Strážov - Váh; UČS 54 Traťový úsek Váh - odbočka a zastávka Varín; UČS 55 Odbočka a zastávka Varín - Strečno; UČS 56 Dostavba zriaďovacej stanice Žilina – Teplička; UČS 96 Úpravy infraštruktúry v úseku Žilina – Teplička súvisiace s výstavbou TNS Žilina; UČS 97 Zmena trakcie na STTS 25kV v úseku Púchov – Žilina; UČS 98 Zmena trakcie na STTS 25kV v úseku Žilina - Krásno nad Kysucou; UČS 99 Zmena trakcie na STTS 25kV v uzle Žilina; UČS 00 Systém ERTMS v uzle Žilina. V rámci modernizácie dôjde k zvýšeniu rýchlosti v obvode železničnej stanice Žilina na 120 km/hod. Predmetom tohto sú UČS 53, 56, 96, 97, 98, 99 a 00. UČS 54 a 55 sú predmetom iného projektu z iného finančného nástroja (CEF). V rámci UČS 53, 56, 96, 97, 98, 99 a 00 bude rekonštruovaných alebo zrenovovaných 7,851 km železničných tratí v sieti TEN-T. Vzhľadom na lehotu výstavby bude táto hodnota dosiahnutá až po ukončení súčasného programového obdobia (po roku 2025). Cieľom projektu je modernizovať dopravnú infraštruktúru pre dosiahnutie parametrov interoperability v zmysle legislatívy Európskej únie za účelom odstránenia kľúčových úzkych miest na železničnej infraštruktúre prostredníctvom modernizácie a rozvoja hlavných železničných tratí a uzlov dopravne významných z hľadiska medzinárodnej a vnútroštátnej dopravy. Popri národnom význame dôležitej križovatky železničných tratí je modernizácia opodstatnená aj z dôvodu vedenia týchto tratí v osiach európskych TEN-T koridorov (Dunaj-Rýn a Baltsko-Jadranský). Modernizácia železničnej infraštruktúry v železničnom uzle Žilina prispeje k trvalo udržateľnej mobilite obyvateľov, k hospodárskemu rastu, k zníženej produkcii emisií skleníkových plynov, znečisťujúcich látok, k nižšej hlukovej záťaži, k zníženiu nehodovosti a k časovým úsporám dosiahnutým vplyvom kratších cestovných časov. |
||||||
Stav realizácie k 31.12.2024 | ||||||
V rámci UČS 53, ktorá zahrňuje komplexnú rekonštrukciu žst. Žilina os. stanica, je v predčasnom užívaní párna skupina koľají, novovybudované nástupištia č. 3 a č. 4 vrátane nového zastrešenia, trakčné vedenie, rozhlasový a informačný systém. V smere do Kysuckého Nového Mesta sa ukončili práce na rekonštrukcii železničného mostu ponad rieku Váh v koľaji č. 2 a začalo sa s rekonštrukciou mostu v koľaji č. 1. V smere na Púchov bola vybudovaná nová žel. zastávka Žilina predmestie s novými nástupišťami, ktoré sú prepojené novým podchodom pre cestujúcu verejnosť. Súčasťou zastávky sú nové parkovacie spevnené plochy. Súčasťou žst. Žilina os. stanica je novovzriadené dočasné nástupište „U“, ktoré umožňuje lepšiu obslužiteľnosť stanice vzhľadom na zvýšenú intenzitu vlakovej dopravy. Do predčasného užívania bol v 12/2024 odovzdaný aj podchod pre verejnosť v lokalite Bratislavská ul., ktorý zabezpečuje prístup zamestnancov do Rušňového depa. Súčasťou modernizácie Uzla Žilina je aj nová budova riadenia dopravy, v ktorej sa realizovali práce zamerané na interiér budovy. |
||||||
Finančné plnenie v € k 31.12.2024 | ||||||
Európska únia | Štátny rozpočet (spolufinancovanie) | Štátny rozpočet (ostatné výdavky) |
Vlastné zdroje | Spolu | ||
33 554 068,45 |
0,00 |
19 674 504,82 |
24 418 949,70 |
77 647 522,97 |
||
Informácie o Programe Slovensko nájdete na Program Slovensko 2021 - 2027 | Eurofondy (gov.sk) Riadiaci orgán: www.mindop.sk |