Železnice Slovenskej republiky


V Trenčíne na moste v prevádzke už obe železničné koľaje


01.08.2017

Nový železničný most v Trenčíne, má od dnes, t.j. od 31.júla 2017 v prevádzke aj prvú traťovú koľaj. Krátko po 17.15 hod po nej prešiel ako prvý REX 1735 Železničnej spoločnosti Slovensko a.s.. Podľa pravidiel železničnej prevádzky po ukončení výluky išiel prvý vlak po prvej traťovej koľaji 10 km rýchlosťou, most je však stavaný na rýchlosť vlakov do 140 km/hod. Touto rýchlosťou už budú jazdiť všetky vlaky cez most až od septembra, dovtedy je maximálna povolená rýchlosť 50km/hod.

Z pohľadu železničnej prevádzky je most dokončený, ostáva ešte zrealizovať drobné terénne úpravy okolo pilierov.  

Od posledného júlového popoludnia je tak  kompletne sprevádzkovaná najpodstatnejšia časť modernizácie železničnej trate v úseku Zlatovce – Trenčianska Teplá, nový železničný most obojkoľajne. Nová železničná dominanta mesta Trenčín je unikátnym stavebným dielom, ktoré na Slovensku ešte nikdy nebolo realizované tak po stránke stavebnej, ako aj prevádzkovej. Výstavba mosta celkovo stála 24 000 000 €. Spustenie železničnej dopravy po oboch koľajach na novom železničnom moste bude mať pozitívny vplyv na cestovanie – vlaky budú jazdiť rýchlejšie, bezpečnejšie a plynulejšie. Dnešným dňom sa skončila aj náhradná autobusová doprava v smere na Chynorany.

Z pohľadu celej modernizácie úseku Zlatovce – Trenčianska Teplá zostáva stavebne neukončený už len podchod na Záblatí a podchod pre peších v Zlatovciach, siete (kanalizácia) na Sihoti a komunikácie na Radlinského ulici. Zhotoviteľ deklaroval kompletné dokončenie stavby najneskôr v októbri 2017.

Nový železničný most cez Trenčín 

V rámci modernizácie železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Púchov, jej III. etapy v úseku Zlatove – Trenčianska Teplá, bolo v súvislosti s novým vedením trate nutné v zmysle schválenej projektovej dokumentácie vybudovať nový železničný most cez rieku Váh. Zhotoviteľom stavby je ,,Združenie pod Brezinou“ pod záštitou vedúceho člena TSS GRADE a.s a členov združenia BÖGLa KRÝSL, k.s a KONSTRUKTOR INŽENJERING, d.d. Takýto most je v podmienkach Slovenska jedinečný z viacerých pohľadov.

Po moste s dĺžkou 343 metrov prebieha betónová pevná jazdná dráha systému RHEDA 2000. Vlaky po ňom môžu jazdiť rýchlosťou do 140 km/hod. Celková hmotnosť mosta aj s pevnou jazdnou dráhou predstavuje 54 834 ton.

Z dôvodu umiestnenia mosta v blízkosti centra mesta boli kladené zvýšené požiadavky na jeho estetické stvárnenie a realizáciu detailov mostného vybavenia – netradičné oblúkové brány ako nosiče trakčného vedenia a k tomu tvarovo prispôsobené protihlukové steny. Nový most nahrádza pôvodný železničný oceľový priehradový most, ktorý sa nachádza cca o 110 m nižšie po toku rieky. Navrhnutá nosná konštrukcia mosta z predpätého betónu bola uprednostnená pred oceľovým mostom z dôvodu nižších nákladov na údržbu mosta, možnosti lepšieho architektonického stvárnenia konštrukcie a možnosti bezproblémovej realizácie mosta metódou letmej betonáže. Trať je na obidvoch brehoch vedená na násypoch tak, aby nosná konštrukcia mosta bola vedená nad protipovodňovými hrádzami. 

Ako prevencia proti hluku slúži odpruženie pevnej jazdnej dráhy od nosnej konštrukcie, zdrsnenie betónového povrchu pevnej jazdnej dráhy a umiestnenie tlmiacich líšt pod koľajnice. Po celej dĺžke mosta je na jeho vonkajších stranách umiestnená protihluková stena, ktorej nosné stĺpy sú kotvené do pozdĺžnej rímsovej časti mosta. Protihluková stena pozostáva z priehľadnej polykarbonátovej výplne v oceľovom ráme. Výška protihlukovej steny od ukotvenia je 4,189 m. 

Základné technické parametre mosta podľa STN 73 6200 

Nový železničný most v Trenčíne je v skutočnosti vytvorený z dvoch samostatných mostov, pričom pravý a ľavý most je uložený na spoločných podperách. Medzi nosnými konštrukciami je medzera so šírkou 0,6 m. Priestor medzi mostmi je prekrytý oceľovými podlahovými roštmi, ktoré tvoria revízny chodník. Je to jednopodlažný most so siedmimi poľami, s hornou mostovkou. Ide o nepohyblivý, trvalý a priamy most, ale vo výškovom oblúku. Šírka jedného mosta je 7,05 metra, výška 15,95 metrov. Celková plocha mosta zaberá 4779,9m2. 

Most bol budovaný metódou letmej betonáže a časť prvého a siedmeho poľa boli realizované na podpernej skruži. Pri návrhu bol použitý betónovací vozík s hmotnosťou 60 ton a nosnosťou 100 ton.

Na moste je osadených 13 oblúkových trakčných brán, každá s hmotnosťou 11,2 ton, ktoré sú uchytené pomocou chemických kotiev zboku rímsy a súčasne sú ukotvené aj zvrchu na rímse. 

Spodnú stavbu mosta tvoria dve krajné masívne železobetónové opory a šesť vnútorných medziľahlých podpier pôdorysného šošovkovitého tvaru zo železobetónu, ktoré sú spoločné pre obidva mosty.

Odvodnenie mostovky je vyriešené pomocou 67 ks odvodňovačov, osadených vo vrchnej doske, cez ktoré je voda zvedená do zberného potrubia.

Spolu sa na zhotovenie oboch opôr, všetkých pilierov a na nosnú konštrukciu použilo 17 300 m3 betónu. Na obloženie pilierov bol použitý masívny žulový obklad, spolu 8500 kusov rôznych rozmerov.  

Významným faktorom pri výstavbe mosta bol prúd rieky Váh, ktorý po povodniach v roku 2014 poškodil vonkajšiu stenu ohrádzky piliera 5 a štetovnice. Tieto boli zapustené 6 metrov v dne toku a na niektorých miestach podmyté a deformované. Bola tiež odplavená dočasná prístupová cesta k pilieru 5.


 Trenčín - most1     Trenčín - most2




Právne dokumenty