04.04.2014
Dobrý deň, posielam otázky týkajúce sa problematického prístupu vozíčkárov, ale napr. aj matiek s kočíkmi na nástupištia železničnej stanice v Košiciach, kde na 2. a 3. nástupište je pre nich problematický prístup iba cez schody (resp. vozíčkom okolo celej stanice). Imobilní ľudia očakávali, že v rámci rekonštrukcie sa bude myslieť aj na vyriešenie tohto dlhodobého problému a odbúranie bariér.
Áno, pri rekonštrukcií 2 a 3. nástupištia sa bude postupovať podľa platných noriem a predpisov, k projektu sa budú vyjadrovať oprávnené organizácie a bude sa prihliadať aj na potreby imobilných cestujúcich. Podotýkame, že teraz sa nevykonáva rekonštrukcia celej stanice, ale iba prijímacej haly.
Myslelo sa teda aj na vyriešenie tohto problému imobilných občanov a riešite tento stav? (Prečo áno/nie?)
Áno myslelo, v rekonštruovaných priestoroch bude ich pohyb bezbariérový. Obdobne sa bude postupovať aj pri rekonštrukcií koľajiska stanice vrátane nástupišť 2. a 3.
Akým spôsobom je v súčasnosti zabezpečený bezpečný a čo najľahší príchod vozíčkárov na predmetné nástupištia?
V úrovni koľaje, trasa je znázornená vo vestibule. Riešenie je síce neštandardné, ale vzhľadom na rekonštrukciu prijímacej haly v súčasnej dobe jediné možné.
Vozíčkári navrhujú ako riešenie sfunkčniť nákladné výťahy a používať ich na prepravu na nástupištia. Je to možné, prípadne od čoho to závisí?
Nie, tento výťah je určený na prepravu tovaru a nie na prepravu osôb. Existuje riziko poškodenia zdravia. Tento výťah imobilní využívali ešte v čase, keď v ŽST Košice bola zriadená funkcia tranzitér, ktorý zodpovedal za prepravu batožín, spešnín, keď bola v prevádzke úschovňa batožín. Táto funkcia už niekoľko rokov nie je v ŽST Košice zriadená a odvtedy imobilní nákladný výťah ani nemohli využívať, pretože ich nemal kto pri tejto preprave sprevádzať. V čase rekonštrukčných prác firmou Achilles nákladný výťah na prepravu imobilných nebol a nie je využívaný.
Rekonštrukciu stanice aktuálne rieši súkromná spoločnosť (možno, keby sa dal pre moju orientáciu vyšpecifikovať vzťah, či tie priestory majú v prenájmu, odkúpili ich, alebo len rekonštruujú?). V každom prípade, snažila sa aj Vaša spoločnosť v záujem zvýšenia komfortu Vašich cestujúcich na vozíčku, či s kočiarom nejakým spôsobom aktívne riešiť tento problém s investorom, ktorý aktuálne prerába železničnú stanicu?
Firma Achilles realizuje rekonštrukciu železničnej stanice v Košiciach v rámci projektu revitalizácie na základe platnej zmluvy o projekte revitalizácie.
V akom stave sú vlastne na tom celkovo železničné stanice na SR čo sa týka uľahčenia prístupu vozíčkárov na stanice a aké opatrenia sa robia na postupné odbúravanie bariér.
ŽSR aktuálne spravujú do 400 železničných staníc, ktoré v drvivej väčšine majú 50 – 80 rokov, máme aj stanice vyše storočné. Je zrejmé, že tieto nespĺňajú kritériá moderných staníc tretieho tisícročia. Pri rekonštrukcii staníc sa už prihliada aj na európsku legislatívu pre pohyb osôb so zníženou pohyblivosťou, resp. pre imobilných či nevidiacich. Rekonštrukcia samotných budov železničných staníc však nie je možná s využitím eurofondov (je to možné len pri modernizácii infraštruktúry – koľajisko, nástupištia, technológie) takže ŽSR to rieši z vlastných zdrojov, resp. v rámci revitalizácie železničných staníc za participácie súkromných subjektov.