14.02.2014
Dobrý deň. Som obyvateľ mesta Nováky a pred niekoľkými rokmi nám na železničné priecestie nainštalovali nové elektrické závory, ktoré nahradili staré manuálne. Chcel by som sa opýtať ako sa správne majú zatvárať a otvárať? V iných mestách a obciach som si všimol, že závory sa zatvárajú tak, že najskôr sa zavrie prvá v smere jazdy a až o niekoľko sekúnd druhá v smere jazdy - aby vozidlo, ktoré náhodou vbehne na trať, malo možnosť ešte vybehnúť z trate... otvárajú sa potom už súčasne všetky závory naraz, aj prvá v smere jazdy aj druhá. U nás v Novákoch, sa zatvárajú všetky závory súčasne, čiže ak by si niekto nevšimol svetelnú a zvukovú signalizáciu a vbehol by na trať, tak by ho závory uväznili (aj prvá aj druhá súčasne) a nemohol by ani vycúvať ani prejsť ďalej. Potom sa závory otvárajú postupne, najskôr druhá v smere jazdy a potom prvá. Čiže otváranie a zatváranie je presne opačne ako v iných obciach a mestách, je to takto v poriadku?
Vo Vašej emailovej správe sa pýtate ako sa majú správne zatvárať a otvárať závory na priecestnom zabezpečovacom zariadení (PZZ). Vami popisovaná činnosť závorových brvien na PZZ v Novákoch je pre tento typ PZZ správna a vychádza z typizovaného zapojenia týchto zariadení, čiže všetky závory sa zatvárajú súčasne a otváranie je postupné.
Ďalej vo Vašej správe uvádzate, že ste si všimli v iných mestách a obciach, citujem: „...že závory sa zatvárajú tak, že najskôr sa zavrie prvá v smere jazdy a až o niekoľko sekúnd druhá v smere jazdy...“. Áno, takéto PZZ sa nachádza v obvode železničnej stanice Prievidza na zhlaví smerom do železničnej stanice Chrenovec v železničnom kilometri 1,003. Tento spôsob (postupného) zatvárania závorových brvien príslušná norma pripúšťa v odôvodnených prípadoch, ale nie ako štandardný spôsob. Je možné, že ste ojedinele videli priecestia s takýmto spôsobom zatvárania závor aj v iných mestách a obciach. Uisťujeme Vás, že PZZ v Novákoch je zapojené správne a podľa platných noriem.
Upozorňujeme, že podľa § 28 odsek a) Zákona 8/2009 o cestnej premávke „vodič nesmie vchádzať na železničné priecestie, ak sa dáva výstraha dvoma červenými striedavo prerušovanými svetlami priecestného zabezpečovacieho zariadenia“. Táto výstraha sa spustí do činnosti pred jazdou koľajového vozidla cez priecestie v takom čase, aby najdlhšie a najpomalšie cestné vozidlo, ktoré pri spustení výstrahy už nemôže zastaviť pred priecestím, mohlo ešte bezpečne prejsť za priecestie. To znamená, že vodič cestného vozidla sa v prvom rade musí riadiť svetelnou signalizáciou a nie len závorami. Podľa STN P 34 2651 je u týchto typov PZZ mechanická výstraha (závora) len doplnkovou výstrahou a preto vodič cestnej premávky, kvôli svojej bezpečnosti a bezpečnosti iných osôb a vlakovej dopravy, musí dodržiavať už spomenutý Zákon o cestnej premávke.
Ďakujeme, že sa zaujímate o bezpečnosť železničnej dopravy a cestnej premávky na priecestiach. Pre urýchlenie komunikácie o PZZ je vhodné používať tzv. jedinečné identifikačné číslo priecestia (JIČ), ktoré sa nachádza prednostne na zadnej strane dopravnej značky A30a alebo A30b (výstražný kríž pre železničné priecestie) alebo na zadnej strane výstražníka v tvare SPXXXX (napríklad pre Vami spomenuté PZZ v Novákoch je JIČ: SP2355).