Železnice Slovenskej republiky


IKD Košice


18.02.2014

V Košiciach sa idú rekonštruovať električkové trate cez dva projekty z eurofondov.
1. Z projektu IKD sa vypustilo napojenie električkovej trate na trať ŽSR na Staničnom námestí.
Ešte v Územnom rozhodnutí z 27. 12 2012 je uvedené:  „Na Staničnom námestí vznikne nové prepojenie na železničnú sieť ŽSR“.
Navyše aj štátna expertíza 9/2012 ráta do ceny zákazky aj napojenie na trať ŽSR, dokonca ju podrobne popisuje.
V oznámení o začatí stavebného konania už nefiguruje. Z projektu IKD sa vypustilo napojenie električkovej trate na trať ŽSR na Staničnom námestí. 
Nevieme, odkiaľ máte informácie, že z projektu IKD sa vypustilo napojenie električkovej trate na trať ŽSR na Staničnom námestí.  Nie je to pravda. Stavba sa po vydaní územného rozhodnutia (bolo vydané na ŽSR), rozčlenila na dve ucelené časti stavby a to UČS 31 (koľajisko v meste- stavba Mesta Košice) a UČS 32 (UČS 32A- prepojenie do obratiska a UČS 32B - nové prepojenie na železničnú sieť ŽSR), pričom mesto zabezpečuje stavebné konanie na svoju stavbu t.j.  UČS 31 a UČS 32A.
Štátna expertíza na celú stavbu stanovila (projektovú prípravu a realizáciu vrátane rezervy) hodnotu zákazky 35,54mil€.
To, že v oznámení o začatí stavebného konania už nefiguruje, je otázka na Mesto Košice pretože požiadalo o stavebné konanie.
Otázka 1.: Akú presnú sumu zo zákazky malo tvoriť napojenie na ŽSR? Čo konkrétne sa robí navyše, keď cena zákazky o túto sumu neklesla, ale naopak stúpla? Stačí uviesť zásadnejšie položky aj s konkrétnou sumou.
UČS 32B - nové prepojenie na železničnú sieť ŽSR má rozpočtový náklad 5,32 mil.eur.
Podľa našich informácii Mesto Košice zabezpečuje proces verejného obstarávania na základe nami zabezpečovanej projektovej dokumentácie na UČS 31 a 32A a k ním pridalo dve obratiská na Staničnom námestí a Námestí maratónu mieru.
Otázka 2: Kedy presne sa rozhodlo a kto rozhodol o tom, že sa napojenie na trať ŽSR robiť nebude. Takisto žiadam uviesť konkrétny dôvod takejto zásadnej zmeny na poslednú chvíľu. Práve to je totiž predmetom diskusií na rôznych fórach a prevažuje názor, že týmto je vlastne projekt IKD v podstate pochovaný a že ide iba o „obyčajnú“ rekonštrukciu električkových tratí.
Schválením revízie Operačného Programu Doprava v 04/2013 zo strany EK sa stali projekty modernizácie električkových tratí a nákupu električiek v rámci OPD oprávnené, čím došlo aj k zmene prijímateľa na realizáciu UČS 31 a 32A  na Mesto Košice (z praktického hľadiska - vlastníctvo pozemkov k stavbám). Navrhované technické riešenie bolo potvrdené štúdiou realizovateľnosti, ktorá bola podmienkou Jaspers (poradný orgán EK) pre schválenie projektu. Akékoľvek ďalšie rozšírenie koľajovej infraštruktúry musí byť preskúmané v rámci Stratégie rozvoja verejnej dopravy, ktorá musí byť zo strany mesta Košice spracovaná do konca roka 2015.
Otázka 3: Kedy sa plánuje napojenie na trať ŽSR? (poprosím aspoň orientačný termín)
Predpokladaný termín výstavby je 09/2015 – 08/2018.
Otázka 4: Kedy sa plánuje vybudovanie Terminálu Sever? (poprosím aspoň orientačný termín).
Termín výstavby je závislí od toho, kedy pôjde do realizácie modernizácia železničnej trate Košice- Kysak, pretože tieto stavby veľmi úzko súvisia. ŽSR sa nemôžu seriózne a zodpovedne vyjadriť k otázke začiatku výstavby tejto časti modernizovanej trate, nakoľko jej financovanie by malo byť zabezpečené z rozpočtového obdobia EÚ 2014 – 2020. Až do doby, kedy bude mať Slovenská republika dohodnutý a odsúhlasený zoznam stavieb zaradených do príslušného plánovacieho s Európskou komisiou, nie je možné poskytnúť teda uspokojivú odpoveď.




Právne dokumenty