18.02.2014
Píšeme návrat k tej tragédii v Polomke, a naši chcú vedieť: či sa niečo na nechránenom priecestí urobilo, aby bolo bezpečnejšie, prípadne či sa odvtedy viac venujú bezpečnosti na priecestiach, či pridali závory a svetelné výstražné znamenia na viacerých kritických úsekoch.
Nielen nehoda na priecestí v Polomke, ale aj nehody na iných priecestiach, kde z dôvodu nedodržiavania pravidiel cestnej premávky zo strany účastníkov cestnej premávky došlo i k ohrozeniu bezpečnosti, života a zdravia aj prevádzkových zamestnancov železničných spoločností ako i cestujúcich vo vlakoch osobnej prepravy, iniciovali vykonanie zmien, ktorých cieľom je zvýšenie bezpečnosti na železničných priecestiach:
- Novelizácia interného predpisu ŽSR správu a údržbu priecestí - Z 12, v rámci ktorého boli vykonané predovšetkým zmeny v sprísnení posudzovania a stanovenia rozhľadových pomeroch na nezabezpečených priecestiach,
- Na úrovni ŽSR bolo prijaté interné rozhodnutie, podľa ktorého sa pre zvýšenie bezpečnosti na priecestiach (predovšetkým v oblasti zmeny spôsobu zabezpečenia) vyčlenia investičné prostriedky min. vo výške 2,0 mil. EUR ročne,
- V spolupráci s MDVRR SR bol spracovaný materiál určujúci priority v oblasti postupových krokov pre postupné zvyšovanie bezpečnosti na priecestiach, ktorý bol prijatý následne v roku 2013 ako uznesenie Vlády SR,
- V rámci investícii ŽSR sú pripravované tzv. cielené investície, v rámci ktorých sú zriaďované nové zabezpečovacie zariadenia, respektíve obnovované zastarané typy priecestných zabezpečovacích zariadení a v prípade potreby sú realizované stavebné úpravy na priecestnej vozovke pre zabezpečenie plynulého a bezpečného prejazdu cestných motorových vozidiel,
- V spolupráci nielen s bezpečnostným orgánom, ale aj na základe rokovaní s miestnou samosprávou a dotknutými právnickými a fyzickými osobami, boli zrušené bez náhrady priecestia, ktoré po stavebnej stránke boli v rozpore v ustanoveniami STN (napr. vyššie sklony pozemnej komunikácie pred priecestím, blízkosť cestnej križovatky a pod.),
- Zo strany ŽSR sú opakovane vykonávané mediálne kampane pre zaistenie informácii o možnosti ohrozenia bezpečnosti a následkoch nehôd na priecestiach, opakovane sú dávané informácie o označení priecestí jedinečným informačným číslom pre lokalizáciu predmetného priecestia a cestou „112“ možnosti zabráneniu vzniku nehodovej udalosti alebo zmieneniu následkov v prípade jej vzniku.
V rámci zvýšenia bezpečnosti a poriadku na staniciach boli uskutočnené rokovania so zástupcami PZ SR a Združením miest a obcí Slovenska o koordinácii postupov pri zabezpečovaní poriadku predovšetkým v priestoroch železničných staníc. Súčasťou rokovaní boli problémy s bezpečnosťou na železničných priecestiach, kde zo strany polície boli prisľúbené vo väčšej miere vykonávanie kontrol dodržiavania pravidiel cestnej premávky na priecestiach ale aj vyššia súčinnosť pri prerokovávaní požiadaviek na zvýšenie bezpečnosti na priecestiach, ktorých stavebné úpravy sú pozostatkom z minulosti a dnes nevyhovujú predpísaným parametrom a náprava je možná len za účasti vlastníkov a správcov príslušných pozemných komunikácií.
Železničné priecestie v km 17, 938 v Polomke spĺňalo pred nehodou všetky platné kritériá na danú formu zabezpečenia – označenie výstražnými krížmi. Avšak vzhľadom na mimoriadne tragický rozmer nehody, i napriek tomu, že uvedené priecestie spĺňalo príslušné normy, ŽSR v spolupráci s Ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií SR inštalovali v roku 2009 na tomto priecestí vyšší stupeň zabezpečenia - svetelnú signalizáciu.
Celkový počet železničných priecestí k 1. 1. 2014 je 2 149, z toho zabezpečených 1 088 a nezabezpečených 1 061. Od roku 2004 – teda za posledných desať rokov sa ich počet znížil o 330 a v tomto trende majú ŽSR záujem pokračovať.