25.02.2014
Dobrý deň, prosím Vás je nejaká maximálna dĺžka uzavretia železničného priecestia? Železničné priecestie v obci Lužianky, okres Nitra, v smere z Nitry na železničnú stanicu Lužianky býva zatvorené niekedy aj 10-15 minút, pritom železničné priecestie pri ,,vinárskych závodoch'' je otvorené a autá voľne prechádzajú, pritom vlak ide v smere z Nitry. Nie je možné nejako skrátiť túto dĺžku uzatvorenia priecestia?
Najprv všeobecné informácie:
Sú železničné priecestia, ktoré privádzajú niektorých vodičov do zúfalstva. Majú pocit, že červené svetlo začne blikať príliš skoro a dlho bliká ešte aj po prejazde vlaku. Podľa čoho sa určuje okamih spustenia blikania červeného svetla (spustenia závor) a podľa čoho vypnutie blikania a zdvihnutia závor?
V prvom rade si treba uvedomiť, že každé zabezpečovacie zariadenie za železničných priecestiach je vybudované kvôli bezpečnosti, ochrane zdravia, života a majetku účastníkov cestnej premávky. Vlak je mnohotonový kolos (záleží od nákladu a počtu vozňov), ktorého brzdná dráha je niekoľko sto metrov. Pri rýchlosti 100 km/hod a vyššej to je vyše kilometra. Stret vlaku s autom, motorkou, cyklistom, chodcom má vo väčšine prípadov fatálne následky.
Väčšina moderných zabezpečovacích zariadení na železničných priecestiach je ovládaných automaticky, jazdou vlaku. To znamená, že ak vlak vstúpi do koľajového obvodu, spustí sa činnosť zabezpečovacieho zariadenia (zvyčajne je to vo vzdialenosti niekoľko sto metrov pred železničným priecestím, závisí od typu trate a tiež povolenej traťovej rýchlosti vlaku v danom úseku trate. Čím je rýchlosť vlaku vyššia, tým je vzdialenosť väčšia). Výstražná zvuková (60-80 decibelov) a svetelná signalizácia (červené blikajúce svetlo) je nastavená tak, aby najpomalšie a najväčšie auto mohlo bezpečne prejsť cez priecestie (nákladné auto s prívesom o dĺžke 22 metrov a pri prejazde cez priecestie 5 km/hod). Až po tomto čase sa začína spúšťať doplnková výstraha – závory. Časovo to môže byť až do pol minúty aj viac. Činnosť zabezpečovacieho zariadenia sa ukončí automaticky až potom, keď posledný vozeň vlaku opustí koľajový obvod – opäť je to zvyčajne až niekoľko sto metrov za priecestím. Celú túto dobu je zabezpečovacie zariadenie v činnosti. A po celý tento čas žiadny z účastníkov cestnej premávky v zmysle zákona o premávke na pozemných komunikáciách nesmie vstupovať na železničné priecestie.
Z našej skúsenosti výnimočné prípady, keď sa čaká na priecestiach neúmerne dlhú dobu, sú spôsobené rôznymi mimoriadnosťami – napr. keď vlak už vstúpi do koľajového obvodu a tam napr. dôjde k zrážke s civilnou osobou. Kým sa nehoda nevyšetrí a vlak nie je odtiahnutý späť do stanice, zariadenie vykazuje činnosť. Alebo ak dôjde v tomto obvode k zrážke so zverou, alebo ak niekto zatiahne ručnú brzdu vo vlaku, čo sa vždy musí riadne vyšetriť.
Čo železničné priecestie, to iný okamih spustenia aj vypnutia signalizácie. Niekde sa čaká dlhšie, inde kratšie. Čím je to spôsobené?
Železničné priecestie možno zjednodušene prirovnať k cestnému priechodu pre peších, kde chodci majú možnosť svoj zámer prechodu cesty inicializovať tlačidlom. Riadiaci systém požiadavku vyhodnotí a následne nastaví pre peších bezpečný režim „prechodu“ cez priechod (zelený panáčik). U zabezpečeného železničného priecestia požiadavku za „tlačidlo pre uzatvorenie priechodu pre CMV“ nahrádza riadiaci systém. Každé priecestie má svoje špecifiká, ktoré sú zohľadnené a určujú časový okamih a dĺžku spustenia do činnosti pre zachovanie bezpečnosti (dĺžka priecestia, rýchlosť CMV na priecestí, rozhľadové dĺžky, počet koľají, vyhotovenie závor, atď.).
Čo má vodič urobiť, keď má pocit, že signalizácia bliká neúmerne dlho? Napr. 15 minút stojí pred priecestím a vlak nikde. Komu volať?
Vodič ako účastník cestnej premávky môže v prípade akejkoľvek mimoriadnosti na priecestí (nehoda, porucha, ohrozenie bezpečnosti) pre potreby rýchlej orientácie záchranných zložiek v rámci integrovaného záchranného systému 112 použiť jedinečnom identifikačnom čísle (JIČ), ktoré je pridelené každému železničnému priecestiu v SR, ide o rýchlu identifikáciu priecestia. Následne operátor IZS telefonicky takúto udalosť oznámi určeným zamestnancom ŽSR (dispečer, výpravca), ktorí vykonajú potrebné prevádzkové a dopravné opatrenia resp. zabezpečia napríklad zastavenie dopravy na príslušnom traťovom úseku železničnej trate.
Doprava na tratiach ŽSR nikdy nie je bez kontroly. Akákoľvek porucha je okamžite signalizovaná výpravcovi, dispečerovi, resp. rušňovodičovi prichádzajúceho vlaku.
V prípade poruchy signalizácie priecestia stanica okamžite avizuje opravára, ktorý prípadnú chybu odstráni, resp. vykoná potrebné opatrenia v čo najkratšom čase, závisí od možnosti a spôsobu dopravy na miesto zásahu. Do doby odstránenia poruchy vlaky jazdia cez železničné priecestie na tzv. OP rozkaz. Ide o mimoriadny režim, keď rušňovodič vie, že na priecestí je akýkoľvek problém, takže jeho povinnosť je jazdiť maximálnou rýchlosťou 10 km/hod a trúbiť. Rýchlosť je stanovená preto na 10km/hod, aby vlak vedel v prípade potreby okamžite zastať.
Konkrétne k vašej otázke:
Pýtate sa na možnosť skrátiť dobu uzatvorenia priecestného zabezpečovacieho zariadenia (PZZ) na priecestí v smere od Nitry do železničnej stanice Lužianky. Podľa JIČ, ktoré ste nám poslali, sa jedná o PZZ v železničnom kilometri (žkm) 40,312 na trati Šurany – Veľké Bielice. Toto PZZ je obsluhované obsluhujúcim zamestnancom (signalistom) ručne zo Stavadla 2 v žst. Lužianky. Pri stavaní vlakovej cesty (t.j. pri zabezpečovaní bezpečnej jazdy vlaku) z Nitry do Lužianok musí výpravca spolu so signalistom obslúžiť zabezpečovacie zariadenia v žst. Lužianky v dostatočnom časovom predstihu pred samotnou jazdou vlaku tak, aby vlak nemusel zbytočne zastavovať alebo brzdiť na tejto trati a plynule vošiel alebo odišiel zo stanice (táto povinnosť je obsluhujúcim zamestnancom predpísaná v predpise ŽSR, ktorým sa musia obsluhujúci zamestnanci riadiť). Technológia zabezpečovacieho zariadenia v žst. Lužianky vyžaduje, aby sa pri stavaní vlakovej cesty od Nitry najprv uzatvorilo PZZ a až potom sa môže pokračovať v ďalších úkonoch obsluhy – dovoliť jazdu vlaku. Potom stačí, aby sa doba jazdy vlaku z nejakého dôvodu predĺžila (napríklad výstup a nástup cestujúcich a pod.), čo sa prejaví na dobe zatvorenia PZZ v žst. Lužianky.
Obsluhujúci zamestnanci sú však upozornení na to, aby uvedený spôsob obsluhy zbytočne nepredlžovali a dodržiavali prevádzkový poriadok.
Vo Vašej správe ďalej porovnávate dobu zatvorenia s iným PZZ na trati v smere od Nitry. Situácia, ktorú popisujete môže nastať z nasledujúceho dôvodu. PZZ v žkm 40,312 je obsluhované ručne tak ako je uvedené vyššie. PZZ na trati v smere od Nitry v žkm 39,619 (SP0828) a v žkm 38,440 (SP0827) je ovládané automaticky, t.j. jazdou vlaku a zatvára sa len v prípade, že sa vlak približuje k tomuto PZZ. Z toho je zrejmé, prečo je PZZ v žkm 40,321 už zatvorené (ručné ovládanie) a PZZ v žkm 39,619 a v žkm 38,440 ešte nie (automatické ovládanie).